Svar: Vågner ofte

4. maj 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre at I har fået en dejlig lillesøster - og at hele familien trives, skønt :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og det første jeg tænker er umiddelbart, at det vil være godt med to lure dagligt, med den alder jeres datter har. Men da hun står tidligt op af sin middagslur, eller snarere ofte sover en kortere lur her, så bliver det nødvendigt med en powernap sidst på eftermiddagen, og den er svær at få hende til at tage, fordi hun nok egentlig villle trives bedst med to lure...

Så.. for at få hende til at sove en lidt senere middagslur og måske også en lidt længere middagslur, så hun ikke behøver blive puttet kl 17, så vil jeg anbefale dig, at du i en periode forsøger at lægge et bad ind midt på dagen - og mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7: Havregrød, evt. med lidt frugtmos eller revet frugt som topping, vand af kop.

Puttes til morgenlur ca 8.30-9.

Formiddag 10: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl. 13-13.30.. Du kan lægge dig med hende i din seng eller du kan trille hende en tur og håbe, at du på den måde kan holde hende sovende. Hvis du lægger dig med hende må du meget gerne være parat med brystet, når hun efter 45 minutter viser tegn på at ville vågne, am hende og hjælpe hende på den måde videre ind i søvnen.

Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad og mad med mere bid, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge brystet og puttes derefter tilbage i egen seng igen. Og skal herefter lære at sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Som du kan se, så har jeg forsøgt at rykke tidspunkterne lidt - jeg starter med at indføre et bad før middagsluren, for at få hende til at sove lidt senere middagslur, i håb om at det vil hjælpe hende bedre igennem eftermiddagen og måske også gøre, at hun så kan puttes lidt senere til natten - og igen måske vil starte dagen lidt senere om morgenen, så hele rytmen gradvist bliver rykket en smule.

Derudover, så er det vigtigt, at du nu forsøger at fylde hende godt op med skemad - grøntsagsmos, kød, fisk, mad i hånden og naturligvis også stadig grød. Hun bør tilbydes to grødmåltider dagligt, resten bør være mos. Det vil være rigtig godt med 4 amninger nu og jeg anbefaler, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften - og lige netop i forhold til amning, er der også nogle overvejelser.

Det er fint, at du bruger brystet til at hjælpe hende videre i søvnen undervejs i middagsluren, fordi det er vigtigt at sikre hende den ekstra søvn. Men - generelt skal du være opmærksom på, at din datter ikke længere bør falde i søvn med brystet. Du fortæller, at din datter ammes i søvn og derefter lægges i egen seng og herefter vågner hun så og ammes flere gange om natten.. Det lyder derfor som om, at hun er ved at få et søvnassociationsproblem.

Søvnassociationer er de rutiner vi forbinder med at skulle sove og der findes gode og mindre gode søvnassociationer. De gode er f.eks.:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

De mindre gode er f.eks.:

Bryst, ...

Annonce

... flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis jeres datter er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. For det betyder, at hun ikke er i stand til at komme videre i søvnen, uden at du tilbyder hende bryst igen og igen hele natten igennem. Og det lyder faktisk som om at det kunne være tilfældet hos jer.

Derfor bør du nu arbejde på at adskille bryst og søvn - og hun kan det faktisk godt, for i følge din dagsplan, så ammes hun ikke før sin formiddagslur, så de skal du holde fast i:) Hun bør stadig blive ammet før middagsluren og også om aftenen, før hun puttes til natten, men du skal forsøge at trække brystet til dig og sætte noget andet i stedet, så hun ikke falder i søvn med brystet i munden. Det vil være rigtig godt, hvis hun lige når at registrerer, at hun ligger for sig selv, ligger uden bryst og favn og også meget gerne f.eks ligger i sin barnevogn eller i sin tremmeseng, så hun falder i søvn der, hvor du ønsker, at hun skal sove.

Og så er der problematikken omkring sutten. Du skriver, at jeres datter vågner mange gange og ofte skal beroliges med en sut (eller bryst). Det lyder som om, at jeres datter måske også er ved at få det, jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn...

Vanebetinget afbrudt søvn opstår, når vi forældre (ofte i bedste mening) kommer til at give vores børn en vane, som gør barnet afhængig af os om natten. Og det er ofte sutten. De er vigtigt at skelne imellem, hvad der giver vanebetinget afbrudt søvn og hvad der ikke gør ...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Små børn vil naturligt have mange opvågninger i løbet af en nat. De fleste vågner op et sted mellem 10-20 gange hver nat - det gør vi voksne også - og her registrerer vi, at alt er, som da vi faldt i søvn. Hvis det er tilfældet, så sover vi roligt videre. Når børn har disse opvågninger, så skal vi hjælpe dem videre i søvnen, og det er her helt fint at hjælpe barnet med at blive lagt om på den anden side, putte dynen om barnet osv. De at hjælpe med stillingsskift er helt naturligt, for med den alder hun har, så kan hun naturligt ikke selv finde en rar stilling at ligge i.. MEN, du skal passe rigtig meget på, at du ikke giver hende sutte i munden hver gang.

Det er helt naturligt at sutten ryger ud af munden på hende, når hun sover, og hvis du per automatik kommer den i munden på hende, hver gang hun har sine små opvågninger, så er det, at det på sigt kan give jer problemer, fordi hun så lærer ikke at kunne sove uden sin sut. Hun bliver afhængig af, at du igen og igen putter den i munden på hende.

Det er ikke på samme måde problematisk at hjælpe hende med at skifte stilling, for hun lærer dette i takt med, at hun motorisk bliver stærkere og hendes behov for din hjælp bliver således mindre og mindre. Men at finde sutten er selv vil være rigtig svært. Prøv derfor om du kan undgå at give hende sut igen og igen og i stedet hjælpe hende med beroligende hænder, nærhed, vugge hende lidt der hvor hun ligger og på den måde lulle hende ind i søvnen.

Det er naturligt, at hun kan vågne og græde og lige nu drømme rigtig meget - og det er her, at du skal forsøge at hjælpe hende videre i søvnen med dine hænder, nærhed osv. men uden at tilbyde bryst eller sut hver gang.. Og så vil det være rigtig godt med mere mad i løbet af dagen og som sagt nok en lidt senere rytme, fordi hele dagens forløb naturligt også påvirker nattens forløb. Tingene hænger sammen :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.