Svar: Mange opvågninger om natten og vil kun have mor

25. april 2017

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Astrids mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres forløb, og alt hvad der er sket de sidste måneder :)

Det er uheldigt, at jeres datter blev syg i forbindelse med flytning, så I var nødt til at sove sammen med hende, og de rutiner I ellers havde fået indført, derfor blev ødelagt.. men sygdom er man ikke herre over, og som du skriver, så er det rigtig vigtigt, at hun er tryg og forbinder det at sove med noget dejligt. Det skal være en hyggestund at se frem til... Og som du også skriver - hun har jo kunne sove i egen seng før, så hun kan godt lære det igen :)

Jeg tænker, at I er nødt til at tage det i etaper, for der er meget lang vej fra at falde i søvn på fars brystkasse til at sove i egen seng på eget værelse. Det vil være alt for stort et skift for hende, hun vil protestere og blive ulykkelig - og det vil ikke gavne søvnen fremadrettet. Derfor små skridt, som gradvist lærer hende, at det er okay at ligge for sig selv i sin seng, når man skal sove.

1) Hun skal lære at sove uden at ligge på brystkassen. Og jeg vil anbefale, at I forsøger at indføre en godnathistorie og en puttebamse, og at I i første omgang prøver at lægge jer ved siden af hende og læse højt for hende - stadig i jeres seng. Så er hun i sengen, får masser af tæt kontakt, putter med dynen og mærker far (eller mor), imens I læser, og hun falder i søvn.

2) Derefter skal hun lære at ligge ved siden af jer, når hun skal sove, men hvor far (eller mor) sidder op ved siden af hende. I læser historie som I plejer, hun har sin puttebamse og putteritualet er præcist som det plejer at være, men hun ligger ned, og I sidder tæt ved hende.

3) Så skal hun ligge i sin egen seng, hvor I sidder ved siden af hende. I læser stadig, holder fast i samme putteritual, men hun er nu i stand til at ligge i sin seng. Sengen er koblet til jeres seng, så I er stadig tæt på hende, men hun lærer, at det er okay at ligge der og resten af ritualet er præcist, som det plejer at være.

4) Så flyttes sengen ind på eget værelse - stadig bibeholde godnathistorie og jeres faste ritual. Alt er som det plejer at ...

Annonce

... være, eneste forskel er at sengen står et andet sted.

Hun bliver naturligt gradvist ældre og det betyder også, at hun vil begynde at kunne forstå små sætninger som "læg dig ned skat", "læg dig og så læser jeg historie", "du skal lige slippe min hånd, så jeg kan skifte side og læse videre" osv. Så I også med jeres sprog kan berolige hende og stille lidt små krav til hende - at hun f.eks. skal ligge ned for at få læst historie, som hun forhåbentlig bliver rigtig glad for, så glad, at hun gerne vil forsøge at gøre, som I siger, for at få læst historien højt...

I takt med at hun lærer at sove i egen seng med jer siddende ved siden af, så vil hun forhåbentlig også kunne sove uden at skulle op på jeres brystkasse om natten. Det at hun falder i søvn så tæt med jer om aftenen gør naturligt, at hun søger jer ekstra om natten. I er, fars brystkasse (og om natten også mors brystkasse) er hendes søvnassociation. Det er utrygt for hende, når hun så vågner og I pludselig er væk.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Man kan sammenligne det med, at du falder i søvn ved siden af din mand og i løbet af natten vågner du op og vil putte dig ind til ham - og så opdager du, at han er væk. Hvis det sker, så vil du naturligt ikke kunne sove videre, du vil vågne mere og mere op, ligge og lytte efter, om han mon er gået på toilettet, du vil kalde på ham osv. fordi han skal være der... og sådan er det også for jeres datter. Når hun falder i søvn med tæt fysisk kontakt til jer, så savner hun naturligt dette om natten og vil søge det igen og igen. Derfor skal hun gradvist lære, at det er okay at sove på afstand af jer og opleve rent faktisk at kunne det :)

Vi går den lysere tid i møde nu og det betyder ofte tid uden alt for mange sygedage, så forhåbentlig kommer der i forhold til sygdom en mere rolig periode nu. Samtidig lyder det som om, at I er faldet godt til i jeres nye hjem og også som om, at jeres datter trives i dagplejen - så alt i alt lyder det som en god periode at arbejde på nye rutiner :) Og hvor dejligt, at I nu overvejer at få en lille ny mere - skønt!

Rigtig meget held og lykke med alle jeres projekter ;)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!