Svar: Mange opvågninger om natten og vil kun have mor
25. april 2017
Alder:
20 mdr.
Kære Astrids mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres forløb, og alt hvad der er sket de sidste måneder :)
Det er uheldigt, at jeres datter blev syg i forbindelse med flytning, så I var nødt til at sove sammen med hende, og de rutiner I ellers havde fået indført, derfor blev ødelagt.. men sygdom er man ikke herre over, og som du skriver, så er det rigtig vigtigt, at hun er tryg og forbinder det at sove med noget dejligt. Det skal være en hyggestund at se frem til... Og som du også skriver - hun har jo kunne sove i egen seng før, så hun kan godt lære det igen :)
Jeg tænker, at I er nødt til at tage det i etaper, for der er meget lang vej fra at falde i søvn på fars brystkasse til at sove i egen seng på eget værelse. Det vil være alt for stort et skift for hende, hun vil protestere og blive ulykkelig - og det vil ikke gavne søvnen fremadrettet. Derfor små skridt, som gradvist lærer hende, at det er okay at ligge for sig selv i sin seng, når man skal sove.
1) Hun skal lære at sove uden at ligge på brystkassen. Og jeg vil anbefale, at I forsøger at indføre en godnathistorie og en puttebamse, og at I i første omgang prøver at lægge jer ved siden af hende og læse højt for hende - stadig i jeres seng. Så er hun i sengen, får masser af tæt kontakt, putter med dynen og mærker far (eller mor), imens I læser, og hun falder i søvn.
2) Derefter skal hun lære at ligge ved siden af jer, når hun skal sove, men hvor far (eller mor) sidder op ved siden af hende. I læser historie som I plejer, hun har sin puttebamse og putteritualet er præcist som det plejer at være, men hun ligger ned, og I sidder tæt ved hende.
3) Så skal hun ligge i sin egen seng, hvor I sidder ved siden af hende. I læser stadig, holder fast i samme putteritual, men hun er nu i stand til at ligge i sin seng. Sengen er koblet til jeres seng, så I er stadig tæt på hende, men hun lærer, at det er okay at ligge der og resten af ritualet er præcist, som det plejer at være.
4) Så flyttes sengen ind på eget værelse - stadig bibeholde godnathistorie og jeres faste ritual. Alt er som det plejer at være, eneste forskel er at sengen står et andet sted.
Hun bliver naturligt gradvist ældre og det betyder også, at hun vil begynde at kunne forstå små sætninger som "læg dig ned skat", "læg dig og så læser jeg historie", "du skal lige slippe min hånd, så jeg kan skifte side og læse videre" osv. Så I også med jeres sprog kan berolige hende og stille lidt små krav til hende - at hun f.eks. skal ligge ned for at få læst historie, som hun forhåbentlig bliver rigtig glad for, så glad, at hun gerne vil forsøge at gøre, som I siger, for at få læst historien højt...
I takt med at hun lærer at sove i egen seng med jer siddende ved siden af, så vil hun forhåbentlig også kunne sove uden at skulle op på jeres brystkasse om natten. Det at hun falder i søvn så tæt med jer om aftenen gør naturligt, at hun søger jer ekstra om natten. I er, fars brystkasse (og om natten også mors brystkasse) er hendes søvnassociation. Det er utrygt for hende, når hun så vågner og I pludselig er væk.
Man kan sammenligne det med, at du falder i søvn ved siden af din mand og i løbet af natten vågner du op og vil putte dig ind til ham - og så opdager du, at han er væk. Hvis det sker, så vil du naturligt ikke kunne sove videre, du vil vågne mere og mere op, ligge og lytte efter, om han mon er gået på toilettet, du vil kalde på ham osv. fordi han skal være der... og sådan er det også for jeres datter. Når hun falder i søvn med tæt fysisk kontakt til jer, så savner hun naturligt dette om natten og vil søge det igen og igen. Derfor skal hun gradvist lære, at det er okay at sove på afstand af jer og opleve rent faktisk at kunne det :)
Vi går den lysere tid i møde nu og det betyder ofte tid uden alt for mange sygedage, så forhåbentlig kommer der i forhold til sygdom en mere rolig periode nu. Samtidig lyder det som om, at I er faldet godt til i jeres nye hjem og også som om, at jeres datter trives i dagplejen - så alt i alt lyder det som en god periode at arbejde på nye rutiner :) Og hvor dejligt, at I nu overvejer at få en lille ny mere - skønt!
Rigtig meget held og lykke med alle jeres projekter ;)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske