Svar: 8 måneder og mælk om natten
18. april 2017
Alder:
8 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
Dejligt at høre, at det går så godt, at I nu påtænker at lade børnene flytte sammen på børneværelset :)
Jeg anbefaler 8 flasker i 8-9 måneders alderen og jeg anbefaler, at de ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at flasken kl 03/04 bør trappes ud og jeg anbefaler netop udtrapning og ikke en kold tyrker.
Jeg synes derfor, at I skal begynde at give ham mindre og mindre i flasken. Han må stadig gerne drikke to fulde flasker aften og sen aften, men kl 03/04 får han gradvist mindre af gangen - 200 ml, så 180, 160, 140, 120, 100 ml osv. indtil han faktisk ikke behøver mælken mere.
Samtidig vil jeg anbefale jer, at I indfører en godnatgrød som en fast del af hans putteritual. Det vil være med til at mætte ham lidt ekstra og sikre, at han ikke søger flasken midt nat, fordi han faktisk er sulten. Den kan også betyde, at han på sigt måske drikker lidt mindre af sine flasker om aftenen, men det er helt okay.
En aftenrytme kan derfor se således ud:
Aften 18: Spiser familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og mad i stykker, mad der smager af noget. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19.30. Det bør være en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23.30: Flaske og sover så herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.
Hvis I har valgt at fjerne alle flasker fra dagen, så han ikke tilbydes flaske før sin middagslur og hans tre flasker derfor ligger aften, sen aften og nat, så skal I ikke skære ned i mælken men lade ham beholde flaskerne lidt endnu. Så kan I bibeholde de 3 flasker til han er 10 måneder og så skære den ene flaske væk på det tidspunkt. I 10-12 måneders alderen vil det være passende med 2 flasker i døgnet.
I forbindelse med at han nu og de næste måneder frem begynder at kravle, rejser sig ved møblerne osv. så vil han naturligt få sværere ved at sove. Det bliver svært for ham at finde fysisk ro, slappe af i kroppen og overgive sig til søvnen, ligesom han vil begynde at kunne lægge sig op i kravlestilling om natten. Samtidig vil han også få en større mental uro, kan være mere tryghedssøgende og have behov for ekstra nærhed, og han kan drømme rigtig meget og derfor græde om natten på grund af drømmeaktivitet...
Det ses især i 8-10 månedersalderen og igen i 13-15 måneders alderen, hvor han begynder at gå mere rundt - og igen kommer igennem en periode, som påvirker søvnen og gør søvnen sværere...
Ud fra dette, så er det derfor ofte lettere at få børn på eget værelse og indføre nye rutiner i 11-12 måneders alderen end det er lige nu og lidt senere... MEN - når det er sagt, så udvikler børn sig jo ikke fuldstændig ens og på samme tid, så alt efter hvor han er i sin udvikling, så kan I godt overveje at flytte ham nu - fordi det kan være lettere nu end om en måned. Modsat, så skal I også være opmærksomme på, at der naturligt kan komme en urolig periode senere hen.
Jeg synes derfor I skal overveje at flytte ham, når I har overskuddet til det og synes det er tiden, hvor I hjælper ham bedst. Hvis det er lige nu, så prøv at gøre det nu. Hvis det er om 2 måneder, hvor I måske holder sommerferie, så kan I udnytte sommerferien til at få lavet nye rutiner. I skal gøre det, som umiddelbart virker som det bedst for jer alle fire :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske