Svar: 8 måneder og mælk om natten

18. april 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev :)

Dejligt at høre, at det går så godt, at I nu påtænker at lade børnene flytte sammen på børneværelset :)

Jeg anbefaler 8 flasker i 8-9 måneders alderen og jeg anbefaler, at de ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at flasken kl 03/04 bør trappes ud og jeg anbefaler netop udtrapning og ikke en kold tyrker.

Jeg synes derfor, at I skal begynde at give ham mindre og mindre i flasken. Han må stadig gerne drikke to fulde flasker aften og sen aften, men kl 03/04 får han gradvist mindre af gangen - 200 ml, så 180, 160, 140, 120, 100 ml osv. indtil han faktisk ikke behøver mælken mere.

Samtidig vil jeg anbefale jer, at I indfører en godnatgrød som en fast del af hans putteritual. Det vil være med til at mætte ham lidt ekstra og sikre, at han ikke søger flasken midt nat, fordi han faktisk er sulten. Den kan også betyde, at han på sigt måske drikker lidt mindre af sine flasker om aftenen, men det er helt okay.

En aftenrytme kan derfor se således ud:

Aften 18: Spiser familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og mad i stykker, mad der smager af noget. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19.30. Det bør være en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23.30: Flaske og sover så herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.

Hvis I har valgt at fjerne alle flasker fra dagen, så han ikke tilbydes flaske før sin middagslur og hans tre flasker derfor ligger aften, sen aften og nat, så skal I ikke skære ned i mælken men lade ham beholde ...

Annonce

... flaskerne lidt endnu. Så kan I bibeholde de 3 flasker til han er 10 måneder og så skære den ene flaske væk på det tidspunkt. I 10-12 måneders alderen vil det være passende med 2 flasker i døgnet.

I forbindelse med at han nu og de næste måneder frem begynder at kravle, rejser sig ved møblerne osv. så vil han naturligt få sværere ved at sove. Det bliver svært for ham at finde fysisk ro, slappe af i kroppen og overgive sig til søvnen, ligesom han vil begynde at kunne lægge sig op i kravlestilling om natten. Samtidig vil han også få en større mental uro, kan være mere tryghedssøgende og have behov for ekstra nærhed, og han kan drømme rigtig meget og derfor græde om natten på grund af drømmeaktivitet...

Det ses især i 8-10 månedersalderen og igen i 13-15 måneders alderen, hvor han begynder at gå mere rundt - og igen kommer igennem en periode, som påvirker søvnen og gør søvnen sværere...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ud fra dette, så er det derfor ofte lettere at få børn på eget værelse og indføre nye rutiner i 11-12 måneders alderen end det er lige nu og lidt senere... MEN - når det er sagt, så udvikler børn sig jo ikke fuldstændig ens og på samme tid, så alt efter hvor han er i sin udvikling, så kan I godt overveje at flytte ham nu - fordi det kan være lettere nu end om en måned. Modsat, så skal I også være opmærksomme på, at der naturligt kan komme en urolig periode senere hen.

Jeg synes derfor I skal overveje at flytte ham, når I har overskuddet til det og synes det er tiden, hvor I hjælper ham bedst. Hvis det er lige nu, så prøv at gøre det nu. Hvis det er om 2 måneder, hvor I måske holder sommerferie, så kan I udnytte sommerferien til at få lavet nye rutiner. I skal gøre det, som umiddelbart virker som det bedst for jer alle fire :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder