Svar: Putte om aftenen
12. april 2017
Alder:
2 mdr.
Kære Jeanne
Tak for dit brev og søde ord om min brevkasse :)
Med den alder din datter har, er det stadig begrænset, hvor meget du kan forvente af hende, og det lyder faktisk rigtig fint og meget alderssvarende, det du fortæller :)
Det er især i 2 måneders alderen at det kan være en god idé at indføre lidt faste rutiner og det du gør nu - ammer, pusler, giver overtøj eller nattøj på, putter/svøber og evt. ammer igen - det lyder så fint. Det er også rigtig godt, at du forsøger at gøre det til en fast rytme at putte hende i barnevognen. Du må gerne putte hende i barnevognen til en af lurene fast dagligt - f.eks. til middagsluren. Det kan være en god rutine og være rigtig dejligt for jer fremover, at hun er tryg ved at sove i sin vogn :)
Antallet af lure varierer meget i 2 måneders alderen. Nogle børn sover 2 længere lure, andre børn sover 3 lure og atter andre sover 4 kortere lure. Den fleksibilitet er nødt til at være der - og jeres datter lyder til ofte at sove 2 længere lure og en powernap. Det er super fint - den rytme vil de fleste børn trives rigtig godt med i 3 måneders alderen, så det er måske den rytme, som hun begynder at få nu.
Hvornår hendes puttetidspunkt skal være om aftenen afhænger af, hvornår hendes sidste lur ligger. Det lyder rigtigt, at hun måske sover en powernap om aftenen og derfor godt kan gå sent i seng, så hendes puttetidspunkt måske er kl 21 og ikke allerede kl 19. Måske er det en 3. eller 4. lur, som hun faktisk tager der, og det må hun gerne. Når hun bliver 3-4 måneder, så vil det ikke være unormalt, at hun går senere i seng - det hører alderen og rytmen til, og det ændrer sig igen. De fleste børn trives i 6 måneders alderen med et puttetidspunkt omkring kl 20, men det kan I altså ikke regne med endnu :)
Når det er svært for hende at koble fra og overgive sig til søvnen om aftenen, så hænger det sammen med at hun oplever verden mere og mere bevidst nu. Hun følger rigtig godt med, hun kan se længere, oplever rummet, hun er i på en anden måde. Hun oplever med alle sine sanser og nogle gange bliver hun derfor overtræt - og grædende. Som forældre kan man nogle gange blive frustreret og derfor forsøge 117 ting i håb om, at noget må hjælpe - I tager hende op, prøver at lægge til brystet, tjekker bleen, forsøger at lægge hende igen, prøver med sutten, kommer op og over til far, går med hende, tilbage til mor, prøve med brystet igen, forsøger at aflede med en rangle, tilbage til far, går med hende, tjekker bleen, forsøger at putte igen... Og det I gør er faktisk at tilføre hende endnu flere stimuli, som er det hun protesterer over.
Derfor er det bedste I kan gøre nogle gange at holde jer til meget få ting. Svøbe hende, amme hende, lade hende finde roen på fars brystkasse... eller hvad I nu fornemmer vil virke bedst og hjælpe hende til størst ro :) Og nogle gange, så er det eneste der virker at gå rundt med hende, vugge hende og synge for hende, og så er det sådan :)
Det I skal være opmærksomme på er, at I ikke til alle lure vænner hende til, at hun skal være i favn, vugges og gås rundt med for at kunne sove. Det er godt, hvis hun kan lære at sove uden hele tiden at skulle være i bevægelse. Det kan være okay at hjælpe hende ekstra om aftenen, men om dagen må hun gerne sove lidt for sig selv i barnevognen eller i liften...
Og ja - det kan være en god idé, at du nogle gange vælger at lægge dig med hende og ammer hende i dobbeltsengen. Nedrullede gardiner, og det at ligge tæt med dig, kan netop gøre, at hun får koblet fra og kan overgive sig til søvnen - og mælk indgår som en naturlig del af dette :) Samtidig lærer hun på denne måde at falde i søvn liggende stille og altså uden at I behøver gå rundt med hende, vugge hende osv. Og det er bestemt en fordel derfor nogle gange at vælge denne metode fremfor at gå rundt med hende og vugge hende igen og igen, sætter sig og hoppe med hende, eller hvad man nu ellers kan finde på:) Så når du fornemmer, at det hjælper hende, at du lægger dig i soveværelset med hende og ammer hende i søvn der, så skal du gøre det med ro i kroppen :)
Med hensyn til suttebevægelser med munden, så er det helt normalt :) Det at sutte virker beroligende på små børn, og det er derfor, at mange børn har glæde af en sut. Men selvom jeres datter ikke er vild med sutten, så kan hun f.eks. godt ligge og sutte på sin tunge og berolige sig selv på den måde. Andre børn gylper lidt, har lidt sure opstød i forbindelse med en bøvs - ikke nok til at det kommer ud af munden, men nok til at de ligger og sutter og synker mælken igen. Der er også børn der ligger og laver suttebevægelser med munden som en del af deres drøm...
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig god påske! Og fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske