Svar: Sove i tremmeseng med sengerand

2. april 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det lyder rigtig fint det du fortæller - det er rigtig godt, at I nu kan putte jeres datter i tremmesengen og hun i løbet af 5-10 minutter kan falde i søvn. Og det er også rigtig godt, at I bliver hos hende til hun sover, for at sikre at hun ikke får puden over hovedet.

Det lyder som om, at tyngden af puden hjælper hende, altså det at puden ligger fast, hvor en putteklud, bamse eller lignende ikke er tilstrækkeligt for hende og jeg synes det lyder som en rigtig god idé at forsøge at finde en løsning, som gør at hun selv kan finde roen. Selvom I er gået fra at skulle sidde med hende i 20-30 minutter til at hun nu skal have puden stukket ned til sig 4-5 gange om natten og sover inden for få minutter, så er det stadig frustrerende at få nattesøvnen afbrudt.. så en løsning der måske hjælper hende mere, ville være rigtig godt.

Og ja - jeg tænker faktisk at en sengerand kunne være en mulighed. Og vi advarer ikke mod sengerande i DK. Jeg har heller ikke hørt noget om, at der i DK skulle være sket dødsfald på grund af sengerand.

De advarsler der har været fremme kommer fra USA og her er dødsfaldet sket fordi barnet er kommet i klemme mellem tremmer og sengerand, eller større børn har brugt sengeranden til at kravle ud over sengen - og har så slået ...

Annonce

... hovedet i faldet.

I DK advarer sundhedsstyrelsen mod løse genstande i sengen. Anbefalingen lyder:

"Madrassen skal være relativ fast og gå helt ud til kanten af sengen. Barnet skal sove under en let babydyne, der passer til sengen, og som barnet kan sparke af sig. Barnet skal ikke have hovedpude, så kan barnet lettere bevæge hovedet under søvn. Undgå desuden løse tæpper, legetøj og andet, som barnet kan vikle sig ind i under søvnen. Læg gerne dit barn tættest på fodenden af barnets seng". (Citat: Forebyg vuggedød, til forældre, sst. 2011)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker, at en sengerand af den type, som bindes fast til tremmerne, så jeres datter ikke kan trække den over sig, vil være en god idé at bruge hos jer:)

Det kan være en god idé at sætte bunden af sengen ned, så hun ikke på sigt kan kravle op og falde ud af sengen, ligesom den seng I har købt naturligvis skal være godkendt (tremmeafstand osv.)

Hun lyder til at være rigtig fint med motorisk, og det er godt, at hun har mulighed for at skifte stilling undervejs i søvnen. I kan dog ikke regne med, at hun selv vil kunne fjerne f.eks. kaninen eller andet hvis hun får den over hovedet om natten, så når hun sover godt og når I ikke kan have hende under opsyn, så vil jeg foreslå, at I fjerner kaninen...

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.