Svar: Søvn og mælk om natten

21. marts 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære lillebrors mor

Tak for dit brev :)

Lige nu, hvor jeres dreng er 7 måneder, så synes jeg, at I skal bibeholde de 4 flasker, som ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det er med til at sikre ham den mælk, som han har behov for og er også med til at dække en vis del af hans væskebehov - og som I skriver, så er han en stor dreng. Så selvom han ikke drikker store mængder af flasken, så er det stadig vigtigt, at han tilbydes de 4 flasker.

Når han bliver 8-9 måneder, vil det derimod være rigtig fint, at I forsøger at trappe ud af flasken tidlig morgen. Det vil sige, at han i den alder begynder at kunne nøjes med de 3 flasker, som ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil altså i denne alder være helt relevant at arbejde på den rytme, som I gerne vil have - at han får flaske ved 22-23 tiden og derefter sover til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød. Og så får han først flaske, når han skal sove middagslur.

Væskebehovet afhænger naturligt af vægten - jo fysisk større barnet er, jo mere mælk/væske har barnet behov for. I takt med at han spiser mere skemad og bliver bedre til at drikke af en kop, så vil hans behov for væske også blive dækket den vej igennem og derfor vil I gradvist kunne skære antallet af flasker ned.

Jeres dreng puttes kl 1930-20, tilbydes flaske sen aften kl 22-23 og sover derefter til kl 04/05, får sin tidlige morgenflaske her og ...

Annonce

... sover så videre til 06/07. Det synes jeg lyder rigtig fint. I kan naturligvis godt forsøge at lulle ham videre i søvnen kl 04/05, for at se om han så kan lære at sove til kl 06 og først få mælken der... men flasken skal han stadig have, og der er naturligvis en risiko for, at han så bliver så mæt at mælken, at han ikke kan spise morgenmad nok, når han så står op... Jo tættere på stå op tidspunktet at flasken ligger, jo mere vil den naturligt påvirke hans indtag af morgenmad, og det kan også være uhensigtsmæssigt....

Du kan naturligvis også godt forsøge, om du ved at give ham flaske af to omgange sen aften, kan få mere mælk i ham der, hvorefter du så putter ham igen. Altså f.eks. give ham flaske, skifte ham og give ham flaske igen og derefter putte ham. Men det vil betyde, at du så nok skal vække ham for meget om aftenen, og det synes jeg er synd.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det lyder til at være et spørgsmål om tid, og så vil han naturligt skulle trappe helt ud af flasken kl 04/05, og jeg tænker, at det løser sig... Det lyder faktisk som om, at han den sidste måneds tid faktisk af sig selv har rykket sit spisetidspunkt lidt - fik han ikke flaske kl 02/03 for en måned siden og nu kl 04/05...? Det går den rigtige vej :)

Jeg synes derfor ikke, at I skal ændre noget lige nu. Det lyder aldersmæssigt rigtig fint, det I fortæller og jeg håber, at ovenstående giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger