Svar: Søvn og mælk om natten
21. marts 2017
Alder:
7 mdr.
Kære lillebrors mor
Tak for dit brev :)
Lige nu, hvor jeres dreng er 7 måneder, så synes jeg, at I skal bibeholde de 4 flasker, som ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det er med til at sikre ham den mælk, som han har behov for og er også med til at dække en vis del af hans væskebehov - og som I skriver, så er han en stor dreng. Så selvom han ikke drikker store mængder af flasken, så er det stadig vigtigt, at han tilbydes de 4 flasker.
Når han bliver 8-9 måneder, vil det derimod være rigtig fint, at I forsøger at trappe ud af flasken tidlig morgen. Det vil sige, at han i den alder begynder at kunne nøjes med de 3 flasker, som ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil altså i denne alder være helt relevant at arbejde på den rytme, som I gerne vil have - at han får flaske ved 22-23 tiden og derefter sover til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød. Og så får han først flaske, når han skal sove middagslur.
Væskebehovet afhænger naturligt af vægten - jo fysisk større barnet er, jo mere mælk/væske har barnet behov for. I takt med at han spiser mere skemad og bliver bedre til at drikke af en kop, så vil hans behov for væske også blive dækket den vej igennem og derfor vil I gradvist kunne skære antallet af flasker ned.
Jeres dreng puttes kl 1930-20, tilbydes flaske sen aften kl 22-23 og sover derefter til kl 04/05, får sin tidlige morgenflaske her og sover så videre til 06/07. Det synes jeg lyder rigtig fint. I kan naturligvis godt forsøge at lulle ham videre i søvnen kl 04/05, for at se om han så kan lære at sove til kl 06 og først få mælken der... men flasken skal han stadig have, og der er naturligvis en risiko for, at han så bliver så mæt at mælken, at han ikke kan spise morgenmad nok, når han så står op... Jo tættere på stå op tidspunktet at flasken ligger, jo mere vil den naturligt påvirke hans indtag af morgenmad, og det kan også være uhensigtsmæssigt....
Du kan naturligvis også godt forsøge, om du ved at give ham flaske af to omgange sen aften, kan få mere mælk i ham der, hvorefter du så putter ham igen. Altså f.eks. give ham flaske, skifte ham og give ham flaske igen og derefter putte ham. Men det vil betyde, at du så nok skal vække ham for meget om aftenen, og det synes jeg er synd.
Det lyder til at være et spørgsmål om tid, og så vil han naturligt skulle trappe helt ud af flasken kl 04/05, og jeg tænker, at det løser sig... Det lyder faktisk som om, at han den sidste måneds tid faktisk af sig selv har rykket sit spisetidspunkt lidt - fik han ikke flaske kl 02/03 for en måned siden og nu kl 04/05...? Det går den rigtige vej :)
Jeg synes derfor ikke, at I skal ændre noget lige nu. Det lyder aldersmæssigt rigtig fint, det I fortæller og jeg håber, at ovenstående giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske