Svar: Usikker mor 😊

9. marts 2017

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng - og velkommen til :)

Det er helt normalt, at din dreng sover mellem 18-20 timer i døgnet, når han ikke er ældre end han er - og han må gerne sove, men du skal naturligvis sikre dig, at han ikke er sløv :)

Det betyder, at han skal vågne op og melde sig til måltiderne ca. hver 3-4 time. Du fortæller, at han får flaske og du skal her sikre dig, at han spiser 6-8 flasker i døgnet og samlet set får sit døgnbehov dækket. Du skal regne med, at han har brug for 170 ml pr kg. han vejer. Det betyder, at hvis han f.eks. vejer 3500 gram, så vil hans døgnbehov være 600ml og fordelt på 6-8 flasker, så svarer det til ml 75-100 ml i hver flaske. Vejer han mere, skal han have mere mælk - vejer han mindre, vil hans indtag være mindre...

Han skal tisse - faktisk hver gang han får bleen af - urinen skal være klar og må ikke være gul og koncentreret. Han skal også have gang i maven. Med den alder han har, så skal du have fornemmelsen af, at hver gang han får mælk, så kommer der også noget ud af den anden ende...

Han skal også reagere på, at du skifter ham. Når du lægger ham på puslebordet og tager tøjet af ham, så må han ikke ligge passivt og slapt på puslepuden, men må gerne protestere over, at du klæder ham af.

Du skal fornemme, at du kan have øjenkontakt med ham - hvilket du også beskriver. Det vil være naturligt, at han ikke kan holde kontakten særligt længe, men du må ikke have på fornemmelsen at han virker "fjern" i sin kontakt. Og det lyder rigtig fint, at han ligger og kikker på dig, når han spiser :)

Han må ikke være gul i huden - gulsot kan sløve ham og skal være aftagende med den alder, som han har nu. Hvis han har gulsot, så bør du få lægen til at kikke ham igennem. Det samme, hvis du synes, ...

Annonce

... at han på nogen måde virker sløv eller ikke indtager den mængde mælk, som du regner dig frem til, at han har brug for :)

Med hensyn til søvn, så vil der være kortere og længere perioder med søvn. Så nogle gange vil han sove lange lure og andre gange kortere lure, hvor han så vågner op, har brug for at få en ren ble, få mælk osv. og så vil han sove igen.

Hos nyfødte børn består søvnen af to stadier - det man kan kalde "stille søvn"(non-REM søvn) og "aktiv søvn" (REM-søvn). Når din dreng sover stille søvn, så ligger han stille. Hans vejrtrækning vil være dyb og rolig og en gang imellem vil du kunne se, at han ligger og laver suttebevægelser med sin mund. Når han sover aktiv søvn, så vil han trække vejret uregelmæssigt og du vil kunne se, at hans øjne bevæger sig under hans øjenlåg, nogle gange vil han ligge og smile for sig selv, nogle gange måske småklynke lidt...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hos for tidligt fødte børn vil ca 80 procent af søvnen bestå af REM-søvn, altså være aktiv søvn. Hos børn født til tiden vil ca. halvdelen af søvnen være REM-søvn. Hos et barn på f.eks. 3 år, vil REM-søvnen udgøre ca en trediedel af barnets søvn.. Så generelt fylder REM-søvn, altså aktiv søvn, en stor del af det lille barns søvn. Han drømmer - bearbejder oplevelser og indtryk, når han sover og det er netop drømmesøvn, som du ser hos ham :)

Klynker han meget skal du naturligvis overveje, om han kan have ondt. Hvis han er født med cup, har stået længe uden at kunne komme ud, eller f.eks. født meget hurtigt, kan han godt have hovedpine, eller han kan have ondt i nakke eller skuldre. Er du i tvivl om han kan have ondt, så bør du få jeres læge til lige at tjekke ham igennem :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Fortsat god søndag :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to