Svar: Usikker mor 😊
9. marts 2017
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng - og velkommen til :)
Det er helt normalt, at din dreng sover mellem 18-20 timer i døgnet, når han ikke er ældre end han er - og han må gerne sove, men du skal naturligvis sikre dig, at han ikke er sløv :)
Det betyder, at han skal vågne op og melde sig til måltiderne ca. hver 3-4 time. Du fortæller, at han får flaske og du skal her sikre dig, at han spiser 6-8 flasker i døgnet og samlet set får sit døgnbehov dækket. Du skal regne med, at han har brug for 170 ml pr kg. han vejer. Det betyder, at hvis han f.eks. vejer 3500 gram, så vil hans døgnbehov være 600ml og fordelt på 6-8 flasker, så svarer det til ml 75-100 ml i hver flaske. Vejer han mere, skal han have mere mælk - vejer han mindre, vil hans indtag være mindre...
Han skal tisse - faktisk hver gang han får bleen af - urinen skal være klar og må ikke være gul og koncentreret. Han skal også have gang i maven. Med den alder han har, så skal du have fornemmelsen af, at hver gang han får mælk, så kommer der også noget ud af den anden ende...
Han skal også reagere på, at du skifter ham. Når du lægger ham på puslebordet og tager tøjet af ham, så må han ikke ligge passivt og slapt på puslepuden, men må gerne protestere over, at du klæder ham af.
Du skal fornemme, at du kan have øjenkontakt med ham - hvilket du også beskriver. Det vil være naturligt, at han ikke kan holde kontakten særligt længe, men du må ikke have på fornemmelsen at han virker "fjern" i sin kontakt. Og det lyder rigtig fint, at han ligger og kikker på dig, når han spiser :)
Han må ikke være gul i huden - gulsot kan sløve ham og skal være aftagende med den alder, som han har nu. Hvis han har gulsot, så bør du få lægen til at kikke ham igennem. Det samme, hvis du synes, at han på nogen måde virker sløv eller ikke indtager den mængde mælk, som du regner dig frem til, at han har brug for :)
Med hensyn til søvn, så vil der være kortere og længere perioder med søvn. Så nogle gange vil han sove lange lure og andre gange kortere lure, hvor han så vågner op, har brug for at få en ren ble, få mælk osv. og så vil han sove igen.
Hos nyfødte børn består søvnen af to stadier - det man kan kalde "stille søvn"(non-REM søvn) og "aktiv søvn" (REM-søvn). Når din dreng sover stille søvn, så ligger han stille. Hans vejrtrækning vil være dyb og rolig og en gang imellem vil du kunne se, at han ligger og laver suttebevægelser med sin mund. Når han sover aktiv søvn, så vil han trække vejret uregelmæssigt og du vil kunne se, at hans øjne bevæger sig under hans øjenlåg, nogle gange vil han ligge og smile for sig selv, nogle gange måske småklynke lidt...
Hos for tidligt fødte børn vil ca 80 procent af søvnen bestå af REM-søvn, altså være aktiv søvn. Hos børn født til tiden vil ca. halvdelen af søvnen være REM-søvn. Hos et barn på f.eks. 3 år, vil REM-søvnen udgøre ca en trediedel af barnets søvn.. Så generelt fylder REM-søvn, altså aktiv søvn, en stor del af det lille barns søvn. Han drømmer - bearbejder oplevelser og indtryk, når han sover og det er netop drømmesøvn, som du ser hos ham :)
Klynker han meget skal du naturligvis overveje, om han kan have ondt. Hvis han er født med cup, har stået længe uden at kunne komme ud, eller f.eks. født meget hurtigt, kan han godt have hovedpine, eller han kan have ondt i nakke eller skuldre. Er du i tvivl om han kan have ondt, så bør du få jeres læge til lige at tjekke ham igennem :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Fortsat god søndag :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske