Svar: Putteritual ved lur

3. marts 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kristina

Tak for dit brev :)

Det lyder så fint, at du starter med at putte din dreng i hans barnevognsdragt og derefter ammer ham og så putter ham med nusseklud.. Det er et genkendeligt ritual for ham og han ved, at når han kommes i dragten, så er det ved at være sovetid og tid til at komme i barnevogn, så på den måde bliver han stille og roligt forberedt:)

Hvis du synes, at det er svært at få ham til at spise helt nok og du bliver i tvivl om han får mælk nok før putning, så kan du også gøre det, at du ammer ham før du skifter ham og kommer ham i barnevognsdragten - og så tilbyder ham brystet igen lige før han så puttes. Det kan nogle gange gøre, at han så får lidt ekstra mælk at sove på og derfor kan sove et lidt længere søvnstræk.

Det vil også være rigtig godt, at du nogle gange vælger at lægge dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham imens I ligger der - ligesom du sandsynligvis gør om natten. Det giver dig mulighed for at blive liggende hos ham lidt og på den måde lade ham mærke, at du er der - og når og hvis han så efter 30-45 minutter måske begynder at vise tegn på at vågne op, søger efter brystet, smasker osv. så tilbyder du brystet igen, så du på den måde holder ham sovende. Det er helt okay, når han ikke er ældre end han er og du kan fint gøre sådan, når du fornemmer, at han har brug for mere søvn, længere lure. Det er, som du selv er inde på, svært at gå frem og tilbage med ham, hvis han vågner op flere gange, så at lægge dig med ham, kan være en god måde at holde ham sovende i lidt længere tid.

Du må også gerne trille ham en længere tur med barnevognen, hvis du fornemmer, at det nogle gange kan hjælpe ham til at sove en længere lur.. lige nu er det helt okay at du gør det, som du fornemmer naturligt virker bedst og sikrer ham tilstrækkeligt med søvn.

Han skal ikke lægges vågen i barnevognen eller i sin seng, for så bliver han højst sandsynligt ked af det. Men han bør heller ikke være dybt sovende, når du putter ham fra din favn og ned i barnevognen - han skal være døsig. Du skal derfor prøve at se på ham og lytte til hans vejrtrækning og så forsøge at lægge ham fra dig der, hvor du kan se, at øjnene kører rundt i hovedet og han har rigtig svært ved at holde sig vågen, men stadig ikke sover helt dybt. Så han på den måde lige når at registrere, at du putter ham fra dig, men er træt nok til at kunne sove videre, når blot du står der, holder dine hænder berolignede på ham, vugger ham lidt, triller barnevognen lidt...

Han skal altså ikke vågne op, når du lægger ham i barnevognen, så kan du naturligt ikke få ham til at sove igen. Han skal flyttes fra din favn før han sover helt, så han lige når at registrere at han falder i søvn i barnevognen.

Derudover skal du være opmærksom på at nu, hvor han er blevet 3 måneder, så sker der en masse med ham udviklingsmæssigt, som naturligt også vil spille ind på hans søvn. Han bliver mere og mere opmærksom på verden, på hvad der sker omkring ham og suger til sig, alt hvad han kan. Han begynder at kunne holde sit hoved, kigge sig omkring, følger ting bevidst, skelner mere og mere imellem hvorvidt han er hjemme eller ude, i favn hos jer eller fremmede osv.

Og den store opmærksomhed på verden og lysten til at opleve og følge med, gør det naturligt svært for ham at sige fra og gør det svært at overgive sig til søvnen. ...

Annonce

... Derfor kan det være lidt sværere at få ham til at koble fra og finde roen i 3-4 måneders alderen. Og når han så sover, så vil du måske også opleve, at han sover meget uroligt. Han drømmer mere - fordi han får mange flere stimuli lige nu - og alle oplevelser skal bearbejdes i drømme og derfor sover han også mere uroligt, når han sover.

Ofte har børn i denne alder også så travlt med at opleve, at de har svært ved at koncentrere sig om at spise, eller sagt på en anden måde, så lader de sig meget let forstyrrer, når de spiser. Derfor kan man godt komme ind i en rytme, hvor barnet slatspiser, slatsover, slatspiser lidt hele tiden. Det kan derfor være en god idé, at man i 3-4 måneders alderen forsøger at hjælpe barnet til en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Måske har din dreng lige nu brug for 4 kortere lure og det er også okay - men prøv om du kan hjælpe ham til at sove en længere middagslur, gerne af mindst 1.5 times varighed - f.eks. ved at trille ham i barnevognen eller lægge dig med ham i dobbeltsengen.

Det kan være svært for ham at komme fra et søvnstadie til et andet og i stedet for at komme videre i søvnen, vil han derfor vågne op. Prøv at være parat, så du med det samme kan lægge en hånd på ham, lade ham mærke, at du er der, berolige ham osv. med dine hænder, vugge ham osv. Hvis han når at vågne for meget op, så kan du naturligt ikke få ham videre ind i søvnen. Når han vågner med skrig og gråd, så er det ofte fordi han vågner direkte op fra den dybe søvn og her har han brug for din hjælp til at komme videre - og hvis du ved, at han ofte begynder at vågne op efter ca 30 minutters søvn, så er det altså en god idé, at du er der hos ham og hjælper ham videre ind i søvnen, så han ikke når at vågne op.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt, at du forsøger at anerkende hans lyst til at mærke verden, hans behov for stimuli. Han er ikke længere et spædbarn, men er en aktiv lille baby og derfor er det super godt, hvis du kan hjælpe ham med at blive bevæget og bruge sig selv motorisk, så han oplever en fysisk træthed, og at du også hjælper ham med at kikke på verden, pludrer med ham, synger for ham osv. så han også mentalt får en masse input og bliver mentalt træt.

Og efter en aktiv vågen periode, så bliver det tid til at sove. Og her skal du så hjælpe ham med at koble fra og lukke af for omverdenen og lulle ham til ro. Præcist som du forsøger. Hans behov for dig, for din nærhed osv. er naturligt stor med den alder han har. Du spørger, hvornår du skal være opmærksom på om puttevanerne bliver dårlige... Og det er vigtigt at sige, at det slet ikke er sikkert, at det bliver et problem. Mange børn bliver ammet i søvn, falder i søvn ved brystet og flyttes over i deres seng og sover herefter så godt og sammenhængende - og det er rigtig fint, så er der ikke noget problem, og man skal ikke lavet noget om. Det er, hvis han begynder at vågne en gang i timen eller mere og er nødt til at komme op i din favn, nødt til at blive ammet for at kunne sove, at det begynder at blive uhensigtsmæssigt. Og når det er sagt, så skal man også se på hans alder, udvikling og behov - og lige nu er det helt naturligt, hvis du som sagt skal amme ham af to omgange, for på den måde at sikre ham en bedre og mere sammenhængende søvn :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder