Svar: Middagsluren skal den helt droppes?

27. februar 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

Tak for jeres brev :)

Overgange er altid svære. Det er svært at gå fra to til en middagslur, og det er svært, når middagsluren helt skal springes over. Og det vil ofte være sådan, at hun i en periode, vil have brug for sin lur nogle dage og andre dage fint kan springe den over.

Hos jer har hun stadig brug for middagsluren i hverdagene, men klarer sig fint uden i weekenden, og det er i princippet rigtig fint. Hvis I kører denne rytme gennem længere tid, kan det godt ændre sig lidt af sig selv. Når hun ikke har sovet middagslur i weekenden, så vil hun naturligt komme tidligere i seng søndag aften og vil derfor være mindre træt om mandagen, så her burde middagsluren naturligt af sig selv blive kortere, så hun dermed også kan puttes lidt tidligere mandag aften, og på den måde kan rytmen stille og roligt ændre sig mere eller mindre af sig selv.

MEN, det afhænger dog af, hvor tidligt hun skal op. For hvis hun sover længere om morgenen i weekenden, så bliver det naturligt også lettere for hende at springe middagsluren over der. Hvis hun i hverdagen vækkes, fordi I skal på arbejde og ud af døren, så vil behovet for middagslur naturligt være der længere. Derfor er I også nødt til at se på, hvor meget søvn hun samlet får, og hvad tid hun kommer op.

De fleste børn på 2.5-3 år, har brug for 12.5-13 timers søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan, at ...

Annonce

... barnet sover 11 timer om natten og 1.5-2 timer om dagen. Og de fleste børn er over 3 år, før de kan undvære middagsluren helt...

I kan godt prøve at tale med vuggestuen om, hvorvidt de vil vække jeres datter efter 1.5 times middagslur, for på den måde at hjælpe hende ind i en rytme, hvor hun så måske kan gå lidt tidligere i seng om aftenen. Men ellers er det ofte en bedre idé, at I arbejder på at få putte hende tidligere om aftenen ved gradvist at rykke hendes puttetidspunkt frem, så hendes nattesøvn på den måde naturligt forlænges. Og i takt med at nattesøvnen bliver længere, vil hun naturligt ofte selv afkorte sin dagssøvn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derfor er jeg lidt tilbage til at den rytme, som I har i weekenden, hvor hun kommer i seng i god tid om aftenen, burde give en lidt kortere middagssøvn mandag, så hun kan komme tidligere i seng mandag aften og derfor igen sove en lidt kortere lur tirsdag osv. Og hvis dette så ikke er tilstrækkeligt, så synes jeg, det lyder okay, at I taler med vuggestuen om ca 1.5 times middagslur - men ikke fjerne den helt :)

Er mor hjemme på barsel? Så kunne det også være, at I skulle lade storesøster sove lidt længere om morgenen, aflevere hende senere i vuggestuen, og dermed kan hun bedre undvære middagsluren eller klare sig med en kortere lur og komme tidligere i seng...

Jeg håber, I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre