Svar: Mælk om natten - 6 mdr.

18. februar 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev - dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar - og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig igen :)

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at jeres lillebror spiser og drikker nok om dagen. I en alder af 6 måneder, har han stadig brug for ret meget mælk - de fleste børn drikker mellem 800-1000 ml mælk i døgnet (afhængig af, hvor fysisk stor han er) ved siden af deres skemad og vand af kop.

Det er vigtigt, at han tilbydes mange små måltider og det er vigtigt, at du ikke lader skemaden fylde så meget, at det fjerner lysten til flasken. Hvis han spiser så store mængder skemad om dagen, at han ikke drikker mælk nok, så vil han naturligt søge flasken om natten for at få sit mælke/væskebehov tilstrækkeligt dækket. Derfor er det lige nu bedre, at han f.eks. spiser ¾-1 dl. grød eller mos, drikker vand af kop og derefter tager imod en flaske - end at han spiser f.eks. 1.5 dl. skemad og så afviser flasken eller ikke drikker nok. At han nogle gange spiser ½ dl. og andre gange 1 dl. lyder derfor fint i forhold til hans alder - og du skal lige nu derfor ikke droppe flasken om eftermiddagen for at få ham til at spise mere mad...

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - måske ca kl 13...

Eftermiddag 16-17: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop og tilbydes også stadig en lille flaske her... (hellere flaske her end midt ...

Annonce

... nat:))

Powernappen springes ofte over

Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23.30: Flaske - og sover herefter videre uden mælk til næste morgen tidlig. Det betyder, at det at sove igennem nu er 5-6 timer f.eks. fra kl 23-30 til 05...

Hvis han spiser og drikker nogenlunden som denne plan, så kan I stille og roligt begynde at trappe ud af flasken midt nat. Det vil sige, at I her kan begynde at give ham mindre og mindre mælk, så han vænnes til, at han ikke behøver være fyldt med mælk i maven for at sove videre. Samtidig med at I skruer mælkeindtaget ned om natten, vil det være rigtig godt, at I erstatter med kærtegn, en bestemt måde at berolige ham på, en putteklud eller lignende, som så tager mere og mere over - så hvis han vågner kl 02/03, så kan I fremover berolige ham netop med disse kærtegn, stillingsskift og beroligende hænder og ord.

Nogle gange vil der ske det, at han begynder at blive lidt mere mæt og derfor af sig selv strækker tiden om natten og sover et længere søvnstræk efter midnat. Hvis det sker, så kan I alt efter hvornår han vågner, prøve at vurdere om han så skal have en fuld flaske eller om det er bedre at han stadig trappes ud og vænnes til ikke at drikke så stor mængde. Det betyder ikke noget om du gør det ene eller det andet, når bare han begynder at få en flaske mindre om natten :)

Når han bliver 7 måneder, vil det være rigtig fint at lade flasken formiddag og eftermiddag erstatte af et lidt større mellemmåltid og vand af kop - men lige nu vil det som sagt være rigtig godt, at han får 6 flasker i døgnet - men lærer at sove uden flaske midt nat :)

Håber du kan bruge dette videre - og rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to