Svar: Sove på eget værelse - bedste tidspunkt?

8. februar 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev:)

Det er rigtig fint, at jeres datter falder i søvn i sin tremmeseng og som udgangspunkt sover i den om natten. Det gør det alt andet lige lettere at flytte hende på eget værelse, fordi hun jo vil kunne have samme ritual, samme genkendelighed og tryghed - I flytter blot sengen, men alt er ellers, som det plejer at være :)

I forhold til at ændre søvnrutiner, som f.eks. at flytte på eget værelse, så kan det være godt at medtænke de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt. I disse perioder, vil børn ofte sove dårligere og være mere tryghedssøgende og derfor kan det være sværere at ændre på rutinerne netop her.

Og der ligger f.eks. urolige perioder omkring disse aldre:

8-10 måneder - separationsfasen, ofte sammenhængende med at barnet begynder at kravle og øver sig i at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd.

13-15 måneder - separation-gentilnærmelses-fasen, ofte sammenhængende med at barnet begynder at gå rundt og oplever verden på en ny måde.

18-20 måneder - farefornemmelse. Barnet begynder at opleve verden større, mere bevidst, og at verden kan være farlig - og det kan gøre det ...

Annonce

... ekstra svært at sove.

Det betyder, at det derfor kan være en fordel at forsøge at flytte jeres datter til eget værelse uden for disse perioder, altså f.eks. i 11-12 måneders alderen eller i 16-17 måneders alderen... Naturligvis under hensyntagen til, at hun så ikke i denne alder skal starte institution, bliver syg eller lignende, som også kan ødelægge eller påvirke nætterne og det at skulle sove...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med hensyn til at sove sammen med storesøster og at storesøster sover let og ofte let vågner, så tænker jeg, at det ofte kun er en kort periode. De fleste ældre børn vil vågne, registrere at den lille græder osv. men hvis I er der med det samme og f.eks. siger "det er bare lille søster, jeg er her, sov du bare videre", så lærer hun, at I tager jer af det og at hun trygt kan sove igen. Og stille og roligt vil hun vænne sig til lillesøsters lyde og derfor ikke vågne helt af så af dem... :) Der er derfor ikke noget i vejen for, at I på sigt prøver at lade pigerne sove i samme værelse og mange børn vil faktisk synes, at det er rigtig hyggeligt :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god weekend til jer alle fire!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder