Svar: Søvn - ligge og mosle rundt
1. februar 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Katrine
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I har fundet en løsning, som lyder til at fungere for jer alle tre. Det lyder ikke som om, at lillesøster er ked af det, når hun ligger og mosler rundt i sin seng - og hun må naturligvis gerne ligge lidt for sig selv, hvis det hjælper hende til bedre at kunne koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen. Bare hun er tryg, så er det rigtig fint :)
De fleste børn nyder at blive svøbt eller puttet i en dyne eller et tæppe. Det giver dem en følelse af at være omsluttet og det minder dem om tiden i maven.... Men børn kan naturligvis godt have en periode, hvor svøb eller dyne irriterer dem eller forstyrrer dem. Og med den alder, jeres datter har nu, så begynder hun naturligt at bruge sig selv mere motorisk. Hun begynder at trille omkring, drejer om sin egen akse, sparker med benene, rækker ud efter ting med sine arme og hænder osv. Og derfor vil hun godt kunne blive lidt irriteret, hvis hun føler sig for svøbt/holdt. Hvor en dyne, et svøb eller en sovepose for nogen hjælper til ro, så vil det for andre forstyrre dem, fordi det forhindrer dem i at skifte stilling.
I kan overveje, om ikke hun kunne have glæde af at sove med et blød tæppe f.eks. et babyfleecetæppe eller lignende. Det luner samtidig med, at det ikke er så tungt, at hun ikke stadig kan sparke med benene og flytte på sig...
Derudover kan det være en god idé, hvis I kan putte hende i uldundertøj og nattøj. Uld vil være med til at holde hende varm, når hun sparker tæppet eller dynen af - og det er vigtigt, at hun ikke ligger og fryser om natten :)
Det er fint, at I bruger jeres føntørrer-app, det har mange børn glæde af og de vokser fra det igen. Det er forskelligt, hvor længe de har behov - det må tiden vise. Ofte kan der hen af vejen erstattes af noget andet - putteklud, sovebamse, godnatsang, godnathistorie osv.
Det er en fordel, at jeres datter får flaske - så ved I præcist, hvor meget mælk hun indtager og om hun er i stand til at indtage sit behov... hvis hun er det, så må hun meget gerne nøjes med en flaske i løbet af natten. Det vil naturligt betyde, at hun så spiser hyppigere om dagen, men så længe hendes døgnbehov dækkes, er det rigtig fint :)
Hvis hun derimod har svært ved at indtage mælk nok og ikke vokser, som I synes, falder på sin vægtkurve eller lignende, så er det naturligvis uhensigtsmæssigt, at hun ikke drikker mælk om natten og så vil det være godt at vække hende, så hun får den ekstra flaske.
Derudover skal I være forberedt på, at selvom hun sover igennem nu - hvilket hun gerne må - så er det ikke sikkert, at det varer ved. I takt med at hun begynder med skemad og indtager mere og mere fast føde i dagtimerne, så skal hendes mælkebehov og væske fortsat dækkes. og det betyder, at hun lige nu måske godt kan undvære mælk i 5-6 timer, men det er ikke sikkert, at hun kan det på samme måde, når skemaden om dagen begynder at fylde. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for 5-6 flasker i døgnet ved siden af deres skemad :) Og først i 7 måneders alderen trappes ned til 4 flasker...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat - og igen, dejligt at høre, at det går så godt med hende lige nu :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske