Svar: Søvn - ligge og mosle rundt

1. februar 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Katrine

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I har fundet en løsning, som lyder til at fungere for jer alle tre. Det lyder ikke som om, at lillesøster er ked af det, når hun ligger og mosler rundt i sin seng - og hun må naturligvis gerne ligge lidt for sig selv, hvis det hjælper hende til bedre at kunne koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen. Bare hun er tryg, så er det rigtig fint :)

De fleste børn nyder at blive svøbt eller puttet i en dyne eller et tæppe. Det giver dem en følelse af at være omsluttet og det minder dem om tiden i maven.... Men børn kan naturligvis godt have en periode, hvor svøb eller dyne irriterer dem eller forstyrrer dem. Og med den alder, jeres datter har nu, så begynder hun naturligt at bruge sig selv mere motorisk. Hun begynder at trille omkring, drejer om sin egen akse, sparker med benene, rækker ud efter ting med sine arme og hænder osv. Og derfor vil hun godt kunne blive lidt irriteret, hvis hun føler sig for svøbt/holdt. Hvor en dyne, et svøb eller en sovepose for nogen hjælper til ro, så vil det for andre forstyrre dem, fordi det forhindrer dem i at skifte stilling.

I kan overveje, om ikke hun kunne have glæde af at sove med et blød tæppe f.eks. et babyfleecetæppe eller lignende. Det luner samtidig med, at det ikke er så tungt, at hun ikke stadig kan sparke med benene og flytte på sig...

Derudover kan det være en god idé, hvis I kan putte hende i uldundertøj og nattøj. Uld vil være med til at holde hende varm, når hun sparker tæppet eller dynen af - og det er vigtigt, at hun ikke ligger og fryser om natten :)

Det er fint, at I bruger ...

Annonce

... jeres føntørrer-app, det har mange børn glæde af og de vokser fra det igen. Det er forskelligt, hvor længe de har behov - det må tiden vise. Ofte kan der hen af vejen erstattes af noget andet - putteklud, sovebamse, godnatsang, godnathistorie osv.

Det er en fordel, at jeres datter får flaske - så ved I præcist, hvor meget mælk hun indtager og om hun er i stand til at indtage sit behov... hvis hun er det, så må hun meget gerne nøjes med en flaske i løbet af natten. Det vil naturligt betyde, at hun så spiser hyppigere om dagen, men så længe hendes døgnbehov dækkes, er det rigtig fint :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun derimod har svært ved at indtage mælk nok og ikke vokser, som I synes, falder på sin vægtkurve eller lignende, så er det naturligvis uhensigtsmæssigt, at hun ikke drikker mælk om natten og så vil det være godt at vække hende, så hun får den ekstra flaske.

Derudover skal I være forberedt på, at selvom hun sover igennem nu - hvilket hun gerne må - så er det ikke sikkert, at det varer ved. I takt med at hun begynder med skemad og indtager mere og mere fast føde i dagtimerne, så skal hendes mælkebehov og væske fortsat dækkes. og det betyder, at hun lige nu måske godt kan undvære mælk i 5-6 timer, men det er ikke sikkert, at hun kan det på samme måde, når skemaden om dagen begynder at fylde. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for 5-6 flasker i døgnet ved siden af deres skemad :) Og først i 7 måneders alderen trappes ned til 4 flasker...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat - og igen, dejligt at høre, at det går så godt med hende lige nu :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder