Svar: Længde på nattesøvn og antal flasker
29. januar 2017
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter, og hvor er det dejligt at høre, at det er gået så fint med at komme på eget værelse, og at hun faktisk sover så fint, som hun gør:)
Det lyder rigtig fint med de to lure dagligt og det er meget normalt, at formiddagsluren ikke varer meget mere end ca. 45 minutter i denne alder. Til gengæld sover din datter så ofte 2.5-3 timer til middag og får samlet den mængde dagssøvn, som hun nok har behov for :) Og de dage, hvor hun så ikke har sovet helt så lang en middagslur, så må du naturligvis gerne tilbyde hende en ekstra 3. lur sidst på dagen - det er rigtig fint. Nogle gange vil hun måske kunne blive puttet til nogenlunde samme tid om aftenen, andre gange vil du være nødt til at flytte lidt på puttetidspunktet om aftenen, så hun puttes lidt senere - du må forsøge at aflæse hendes signaler og behov for henholdsvis to og tre lure, samt puttetidspunkt aften.
At komme i seng ca kl. 20 lyder meget normalt for alderen og ret passende - hun falder jo let i søvn, når du putter hende deromkring og det tyder derfor på, at du rammer det rigtige tidspunkt. Jeg vil derfor være lidt forbeholden omkring at putte hende meget før, for hvis hun ikke er parat til at sove, når du putter hende, så kan hun risikere at blive ked af at blive puttet og vil derfor så begynde at protestere mere - så som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget der fungerer godt. Og ja - der er naturligvis også en risiko for, at hun måske vil vågne tidligere om morgenen og det er jo ikke dit ønske. Det vil være rigtig godt, hvis hun kan sove 10 timer f.eks. fra kl 20 til 06... Hun må naturligvis også gerne sove mere, men så måske hellere forlænge om morgenen og ikke om aftenen;)
Det lyder som om, at hun trives med godnatgrød allerede nu, og du må derfor gerne bibeholde denne. Ofte anbefaler jeg den først fra 8 måneders alderen, fordi jeg erfaringsmæssigt ved, at når den introduceres tidligere, så virker den ofte modsat - men da det ikke lyder til at være tilfældet hos jer, så er det fint :)
Det er dog vigtigt, at den ikke fylder så meget, at den fjerner hendes lyst til flaske. Det er vigtigt, at hendes væskebehov stadig dækkes tilstrækkeligt. De fleste børn trives bedst med 4 flasker i denne alder - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. og så trappes de ned til 3 flasker, når de er 8-9 måneder. Men det kan godt være, at jeres datter lige nu godt kan klare sig med de 3 flasker, du bør dog sikre dig, at hun stadig tisser godt og være opmærksom på, om hun pludselig begynder at vågne f.eks. sen aften, fordi hun reelt er tørstig - mangler væske. Så er det vigtigt ikke bare at holde hende hen med en sut, men faktisk give hende en flaske i stedet :)
Så ja - lige nu lyder det fint med de ca 500 ml mme og at du tilbyder ca 700 og lader hende selv regulere sit behov. Det er også okay, at hun ikke får flaske sen aften, men du bør holde øje med om hun pludselig viser behov for den alligevel :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske