Svar: Længde på nattesøvn og antal flasker

29. januar 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter, og hvor er det dejligt at høre, at det er gået så fint med at komme på eget værelse, og at hun faktisk sover så fint, som hun gør:)

Det lyder rigtig fint med de to lure dagligt og det er meget normalt, at formiddagsluren ikke varer meget mere end ca. 45 minutter i denne alder. Til gengæld sover din datter så ofte 2.5-3 timer til middag og får samlet den mængde dagssøvn, som hun nok har behov for :) Og de dage, hvor hun så ikke har sovet helt så lang en middagslur, så må du naturligvis gerne tilbyde hende en ekstra 3. lur sidst på dagen - det er rigtig fint. Nogle gange vil hun måske kunne blive puttet til nogenlunde samme tid om aftenen, andre gange vil du være nødt til at flytte lidt på puttetidspunktet om aftenen, så hun puttes lidt senere - du må forsøge at aflæse hendes signaler og behov for henholdsvis to og tre lure, samt puttetidspunkt aften.

At komme i seng ca kl. 20 lyder meget normalt for alderen og ret passende - hun falder jo let i søvn, når du putter hende deromkring og det tyder derfor på, at du rammer det rigtige tidspunkt. Jeg vil derfor være lidt forbeholden omkring at putte hende meget før, for hvis hun ikke er parat til at sove, når du putter hende, så kan hun risikere at blive ked af at blive puttet og vil derfor så begynde at protestere mere - så som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget der fungerer godt. Og ja - der er naturligvis også en risiko for, at hun måske vil vågne tidligere om morgenen og det er jo ...

Annonce

... ikke dit ønske. Det vil være rigtig godt, hvis hun kan sove 10 timer f.eks. fra kl 20 til 06... Hun må naturligvis også gerne sove mere, men så måske hellere forlænge om morgenen og ikke om aftenen;)

Det lyder som om, at hun trives med godnatgrød allerede nu, og du må derfor gerne bibeholde denne. Ofte anbefaler jeg den først fra 8 måneders alderen, fordi jeg erfaringsmæssigt ved, at når den introduceres tidligere, så virker den ofte modsat - men da det ikke lyder til at være tilfældet hos jer, så er det fint :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er dog vigtigt, at den ikke fylder så meget, at den fjerner hendes lyst til flaske. Det er vigtigt, at hendes væskebehov stadig dækkes tilstrækkeligt. De fleste børn trives bedst med 4 flasker i denne alder - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. og så trappes de ned til 3 flasker, når de er 8-9 måneder. Men det kan godt være, at jeres datter lige nu godt kan klare sig med de 3 flasker, du bør dog sikre dig, at hun stadig tisser godt og være opmærksom på, om hun pludselig begynder at vågne f.eks. sen aften, fordi hun reelt er tørstig - mangler væske. Så er det vigtigt ikke bare at holde hende hen med en sut, men faktisk give hende en flaske i stedet :)

Så ja - lige nu lyder det fint med de ca 500 ml mme og at du tilbyder ca 700 og lader hende selv regulere sit behov. Det er også okay, at hun ikke får flaske sen aften, men du bør holde øje med om hun pludselig viser behov for den alligevel :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig