Svar: Rytme med tidlig nat
23. januar 2017
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at din dreng er begyndt at sove en længere nattesøvn og sove mindre om dagen. Men jeg kan godt forstå, at du synes det bliver lidt for tidligt, hvis natten starter allerede kl 18, og han så starter dagen kl 04...
Du kan gøre tre ting:
1) Du kan prøve at lægge et bad ind enten før formiddagsluren eller mellem formiddagsluren og middagsluren. Badet kan aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt. Det gør ofte, at hans vågenperioder forlænges lidt, og på den måde kan du ændre på puttetidspunktet for hans lure om dagen. Hvis han sover sin formiddagslur eller middagslur senere, vil han naturligt stå senere op af luren, og på den måde kan rytmen rykkes.
2) Du kan også vælge at vække ham om aftenen, så han ikke går i seng allerede kl 18, men måske sover en time mellem kl 18-19 og herefter så er vågen, aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt, får mælk og så bliver puttet, når han atter viser sig parat. Selvom børn som udgangspunkt ikke skal vækkes, så kan det i nogle situationer være okay at gøre det, for vi skal også hjælpe dem med en rytme, som fungerer for både dem og også og ja - nattesøvnen kan godt blive for lang eller ligge for tidligt. Og så kan det nogle gange være bedre, at han får en ekstra lur om aftenen, men netop en lur :)
3) Og så kan du faktisk også forsøge at få ham til at sove så hurtigt igen om morgenen som muligt. Altså hvis han vågner kl 04, så tag ham op, giv ham flaske, men prøv at få ham puttet igen så hurtigt som muligt, så han ikke er vågen i 2 timer, men måske i 1 time, så i en halv time og tilsidst måske kun vågen i 15 minutter... Det kan være rigtig svært at få ham til at sove, når han allerede har sovet så længe, men det kan forsøges. Ved at forlænge hans søvn om morgenen, kan du også få ændret på puttetidspunkterne hele dagen igennem. Jo senere han starter dagen, jo senere vil han kunne puttes hele dagen igennem... Derfor er det også en mulighed, men vær opmærksom på ikke at komme over i en rytme, hvor han begynder at "slatsove" for meget om dagen, fordi nattesøvnen simpelthen bliver for lang.
Det vil være naturligt for børn i denne alder, at de ofte sover en lur om aftenen f.eks. mellem 18-19, som ofte er det tidspunkt, hvor vi andre spiser aftensmad. Nogle tager deres 3 lur her, andre har brug for en lille 4. lur og det er okay. Og så går barnet sent i seng og sover måske først kl 22, men det er også helt okay :) Det ændrer sig igen i takt med at han bliver ældre. Mange børn vil omkring 6 måneders alderen trives med et puttetidspunkt omkring kl 20...
Hvis han begynder at sove sin 3 lur senere, fordi I med et bad om dagen får ændret lidt på hans puttetidspunkter, eller hvis han begynder at få en lille ekstra lur om aftenen, kommer op og er vågen og aktiv, før han så puttes igen, så vil dette naturligt også ændre lidt på hans spisetider - og dermed på hans tidspunkter for afføring. Denne udfordringer tænker jeg således ændrer sig i takt med at I får ændret lidt på hans puttetidspunkter og dermed også spisetider. De to ting hænger jo ofte naturligt sammen i denne alder :)
Prøv om du kan tage udgangspunkt i en af de dage, hvor han starter dagen lidt senere. Det er lettere at ændre rytme en af de dage...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske