Svar: Rytme med tidlig nat

23. januar 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at din dreng er begyndt at sove en længere nattesøvn og sove mindre om dagen. Men jeg kan godt forstå, at du synes det bliver lidt for tidligt, hvis natten starter allerede kl 18, og han så starter dagen kl 04...

Du kan gøre tre ting:

1) Du kan prøve at lægge et bad ind enten før formiddagsluren eller mellem formiddagsluren og middagsluren. Badet kan aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt. Det gør ofte, at hans vågenperioder forlænges lidt, og på den måde kan du ændre på puttetidspunktet for hans lure om dagen. Hvis han sover sin formiddagslur eller middagslur senere, vil han naturligt stå senere op af luren, og på den måde kan rytmen rykkes.

2) Du kan også vælge at vække ham om aftenen, så han ikke går i seng allerede kl 18, men måske sover en time mellem kl 18-19 og herefter så er vågen, aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt, får mælk og så bliver puttet, når han atter viser sig parat. Selvom børn som udgangspunkt ikke skal vækkes, så kan det i nogle situationer være okay at gøre det, for vi skal også hjælpe dem med en rytme, som fungerer for både dem og også og ja - nattesøvnen kan godt blive for lang eller ligge for tidligt. Og så kan det nogle gange være bedre, at han får en ekstra lur om aftenen, men netop en lur :)

3) Og så kan du faktisk også forsøge at få ham til at sove så hurtigt igen om morgenen som muligt. Altså hvis han vågner kl 04, så tag ham op, giv ham flaske, men prøv at få ham puttet igen så hurtigt som muligt, så han ikke er vågen i 2 timer, men måske i 1 time, så i en halv time og tilsidst måske kun vågen i 15 minutter... Det kan være ...

Annonce

... rigtig svært at få ham til at sove, når han allerede har sovet så længe, men det kan forsøges. Ved at forlænge hans søvn om morgenen, kan du også få ændret på puttetidspunkterne hele dagen igennem. Jo senere han starter dagen, jo senere vil han kunne puttes hele dagen igennem... Derfor er det også en mulighed, men vær opmærksom på ikke at komme over i en rytme, hvor han begynder at "slatsove" for meget om dagen, fordi nattesøvnen simpelthen bliver for lang.

Det vil være naturligt for børn i denne alder, at de ofte sover en lur om aftenen f.eks. mellem 18-19, som ofte er det tidspunkt, hvor vi andre spiser aftensmad. Nogle tager deres 3 lur her, andre har brug for en lille 4. lur og det er okay. Og så går barnet sent i seng og sover måske først kl 22, men det er også helt okay :) Det ændrer sig igen i takt med at han bliver ældre. Mange børn vil omkring 6 måneders alderen trives med et puttetidspunkt omkring kl 20...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis han begynder at sove sin 3 lur senere, fordi I med et bad om dagen får ændret lidt på hans puttetidspunkter, eller hvis han begynder at få en lille ekstra lur om aftenen, kommer op og er vågen og aktiv, før han så puttes igen, så vil dette naturligt også ændre lidt på hans spisetider - og dermed på hans tidspunkter for afføring. Denne udfordringer tænker jeg således ændrer sig i takt med at I får ændret lidt på hans puttetidspunkter og dermed også spisetider. De to ting hænger jo ofte naturligt sammen i denne alder :)

Prøv om du kan tage udgangspunkt i en af de dage, hvor han starter dagen lidt senere. Det er lettere at ændre rytme en af de dage...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor