Svar: Falde i søvn selv - 9 mdr.

19. januar 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Rikke

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig fint, at I gerne vil lære jeres dreng at sove i egen seng, og at I gerne vil putte børnene på samme værelse. Mange børn føler stor tryghed ved at sove sammen, og det kan fungere rigtig godt for både den yngste og den ældste :)

Det er ikke "for tidligt" at lære jeres dreng at sove i egen seng, men det er faktisk en lidt svær periode, at I gerne vil lære ham det. Især i 8-10 måneders alderen går de fleste børn igennem en lidt urolig periode, det der kaldes for separationsfasen. Det betyder, at han netop i denne periode ofte har ekstra behov for at have jer tæt på. Han har brug for at se jer, når han skal sove og han har brug for lidt ekstra fysisk kontakt og nærhed - både for at kunne falde i søvn og også når han vågner om natten.

Mange børn vil i denne periode også sove meget uroligt. Han er godt i gang med at øve sig motorisk, kryber, kravler ,rejser sig ved tingene - og uroen har han også om natten. Det er svært for ham at ligge stille, og han vil have en stor motorisk rastløshed over sig.. Det at han motorisk bevæger sig mere og mere rundt på eget hånd, gør også at han oplever verden større og derfor har mere drømmeaktivitet. Så børn i denne alder kan også godt vågne om natten, fordi de drømmer rigtig meget, og hvor han så har brug for jeres hjælp til at komme videre i søvnen.

Det er en udmærket plan at lære ham at sove i egen seng først og når han kan dette, så flytte sengen ind på storesøsters værelse og lade dem sove sammen. Et skridt af gangen. Det er dog ikke nogen god idé at fjerne hans putteflaske. Han vil højst sandsynligt have behov for denne flaske til han er 13-14 måneder gammel - det er denne flaske, som forsvinder sidst. Det betyder dog ikke, at han skal falde i søvn med sin flaske, men han har stadig brug for den før han skal sove. Nogle gange kan det faktisk være en god måde at vænne ham til egen seng på - han kan få flasken i sin seng. Hovedgærdet bør være eleveret, så han ikke ligger ...

Annonce

... helt fladt og så kan han tilbydes sin flaske, drikke sin mælk, slippe flasken, smile til dig, trille om på siden og sove videre...

I takt med at han bliver ældre - efter 1 års alderen - vil han naturligt have glæde af at puttebamse, putteklud, en godnathistorie osv. Et nyt ritual erstatter således flasken hen af vejen. Og netop godnathistorie kan være godt at indføre, når de begge skal sove sammen. I kan sidde på værelse, læse lidt højt for dem, imens de ligger i deres seng og overgiver sig til søvnen stille og roligt.

Alt efter hvordan det går med at vænne ham til egen seng, så må I vurdere, hvorvidt det er passende at flytte ham til værelset og så se hvordan det går. Du har helt ret i, at vi nogle gange godt kan overtænke det hele og faktisk går det jo tit helt uden nogen problemer, så nogle gange er det bare at gøre det, uden at problematisere det for meget :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Men lykkes det ikke lige nu eller bliver det for meget for storesøster, når hun også skal starte i børnehave, så må I lave det om igen. Det kan være lettere at flytte ham på eget værelse, når han er 11-12 måneder gammel... Og hun kan godt have lettere ved at acceptere det, når hun er kørt godt ind og har vænnet sig til sin nye hverdag.

Umiddelbart tænker jeg dog, at det for storesøster godt kan kombineres - at starte i børnehave og sove sammen med lillebror. Det kan godt være noget positivt, at der sker "to store ting" på en gang, fordi hun jo er ved at være en stor pige. Så nogle børn ser det som noget særligt, og andre har brug for stadig at få lov til at føle sig lidt små.. I må derfor se, hvordan hun reagerer på det hele :) Det kommer også helt an på, hvordan det går med lillebror. For hvis han vågner mange gange hver nat, kan hun jo også få sin søvn ekstra forstyrret og det har hun ikke brug for, når hun skal vænne sig til en ny hverdag - og så kan det være bedre at vente til april:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.