Svar: Falde i søvn selv - 9 mdr.
19. januar 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig fint, at I gerne vil lære jeres dreng at sove i egen seng, og at I gerne vil putte børnene på samme værelse. Mange børn føler stor tryghed ved at sove sammen, og det kan fungere rigtig godt for både den yngste og den ældste :)
Det er ikke "for tidligt" at lære jeres dreng at sove i egen seng, men det er faktisk en lidt svær periode, at I gerne vil lære ham det. Især i 8-10 måneders alderen går de fleste børn igennem en lidt urolig periode, det der kaldes for separationsfasen. Det betyder, at han netop i denne periode ofte har ekstra behov for at have jer tæt på. Han har brug for at se jer, når han skal sove og han har brug for lidt ekstra fysisk kontakt og nærhed - både for at kunne falde i søvn og også når han vågner om natten.
Mange børn vil i denne periode også sove meget uroligt. Han er godt i gang med at øve sig motorisk, kryber, kravler ,rejser sig ved tingene - og uroen har han også om natten. Det er svært for ham at ligge stille, og han vil have en stor motorisk rastløshed over sig.. Det at han motorisk bevæger sig mere og mere rundt på eget hånd, gør også at han oplever verden større og derfor har mere drømmeaktivitet. Så børn i denne alder kan også godt vågne om natten, fordi de drømmer rigtig meget, og hvor han så har brug for jeres hjælp til at komme videre i søvnen.
Det er en udmærket plan at lære ham at sove i egen seng først og når han kan dette, så flytte sengen ind på storesøsters værelse og lade dem sove sammen. Et skridt af gangen. Det er dog ikke nogen god idé at fjerne hans putteflaske. Han vil højst sandsynligt have behov for denne flaske til han er 13-14 måneder gammel - det er denne flaske, som forsvinder sidst. Det betyder dog ikke, at han skal falde i søvn med sin flaske, men han har stadig brug for den før han skal sove. Nogle gange kan det faktisk være en god måde at vænne ham til egen seng på - han kan få flasken i sin seng. Hovedgærdet bør være eleveret, så han ikke ligger helt fladt og så kan han tilbydes sin flaske, drikke sin mælk, slippe flasken, smile til dig, trille om på siden og sove videre...
I takt med at han bliver ældre - efter 1 års alderen - vil han naturligt have glæde af at puttebamse, putteklud, en godnathistorie osv. Et nyt ritual erstatter således flasken hen af vejen. Og netop godnathistorie kan være godt at indføre, når de begge skal sove sammen. I kan sidde på værelse, læse lidt højt for dem, imens de ligger i deres seng og overgiver sig til søvnen stille og roligt.
Alt efter hvordan det går med at vænne ham til egen seng, så må I vurdere, hvorvidt det er passende at flytte ham til værelset og så se hvordan det går. Du har helt ret i, at vi nogle gange godt kan overtænke det hele og faktisk går det jo tit helt uden nogen problemer, så nogle gange er det bare at gøre det, uden at problematisere det for meget :)
Men lykkes det ikke lige nu eller bliver det for meget for storesøster, når hun også skal starte i børnehave, så må I lave det om igen. Det kan være lettere at flytte ham på eget værelse, når han er 11-12 måneder gammel... Og hun kan godt have lettere ved at acceptere det, når hun er kørt godt ind og har vænnet sig til sin nye hverdag.
Umiddelbart tænker jeg dog, at det for storesøster godt kan kombineres - at starte i børnehave og sove sammen med lillebror. Det kan godt være noget positivt, at der sker "to store ting" på en gang, fordi hun jo er ved at være en stor pige. Så nogle børn ser det som noget særligt, og andre har brug for stadig at få lov til at føle sig lidt små.. I må derfor se, hvordan hun reagerer på det hele :) Det kommer også helt an på, hvordan det går med lillebror. For hvis han vågner mange gange hver nat, kan hun jo også få sin søvn ekstra forstyrret og det har hun ikke brug for, når hun skal vænne sig til en ny hverdag - og så kan det være bedre at vente til april:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske