Svar: Amning og putning
5. januar 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev og stort tillykke med, at I har fået en lillebror - hvor er det dejligt, og også rigtig dejligt at høre fra dig igen :) Velkommen tilbage :)
Det lyder for mig som om, at du skal tage en ting af gangen. At vænne jeres dreng fra bryst og favn både dag og nat på en gang, vil være alt for voldsomt for ham - små gradvise trin vil være mit forslag :)
Og i første omgang betyder det, at du skal forsøge at amme ham mindre og få øget mængden af skemad - eller snarere antallet af måltider. I løbet af den næste uges tid, vil jeg anbefale dig, at du følger følgende dagsplan, som jeg har lavet ud fra dine angivne tider:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre og skal ikke ammes yderligere, heller ikke når I står, og dagen begynder.
Morgen 8: Tilbydes lidt grød, evt. lidt frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 14 - tidspunktet varierer lidt efter, hvor lang en formiddagslur han tager. Det lyder som om, at han ofte sover en ret lang første lur og derfor sover sent dagen igennem...
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop - og ammes også gerne om eftermiddagen.
Aften 18-18.30: tilbydes lidt grøntsagsmos, ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Aften 20: Ammes og puttes til natten - dog afhænger puttetidspunktet af, hvor meget søvn han har sovet i løbet af dagen... forklaring følger...
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, det der også kaldes et drømmemåltid og skal herefter lærer at sove uden mælk i løbet af natten.
En del af din drengs behov for brystet om natten skyldes, at han nu er så stor, at han har brug for mere rigtig mad i maven - og mætheden skal skabes igennem hele dagen. Derudover skal han have vand af kop, så hans behov for væske også bliver tilstrækkeligt dækket.
En anden udfordring er naturligt, at han ofte sover med brystet - men jeg tænker, at hvis du i løbet af dagen kan begynde at dele dagen lidt mere op i spisetider, tidspunkter, hvor han leger og er aktiv og så tidspunkter, hvor han sover, så vil hans behov for at være i favn og få brystet naturligt også blive lidt mindre.
Du skriver, at amning liggende er helt umuligt - du kan godt prøve igen.. Det kan nogle gange godt lykkes og fordelen er, at han lærer at ligge ved siden af dig og dermed lærer, at han ikke behøver være helt oppe i din favn for at kunne falde i søvn...
Du må dog med den alder han har nu, også meget gerne lade ham sidde op i barnevognen og så trille ham en tur. Feks. før middagsluren, starte med at give ham skemad og vand af kop, derefter skifte ham, så tilbyde ham brystet og derefter sætte ham i barnevognen og trille af sted. Han kan have sin sut i munden og han kan sidde og kikke lidt på verden, som I triller forbi - og stille og roligt lærer han på den måde at falde i søvn uden brystet og uden at være i din favn. Og du kan lægge ham ned, når han viser sig parat, så det at sove i barnevognen stadig forbindes med noget trygt og rart :)
Og om aftenen vil det være rigtig godt, at du gør som nu - ammer ham, erstatter med brystet og derefter prøver at putte ham, før han sover helt... Men det skal ikke tage 3 timer at putte ham...
Og jeg tænker, at det måske handler om, hvor meget han sover i løbet af dagen. Som jeg læser dit brev, så lyder det som om, at han ofte sover måske 3 timer om formiddagen - fra kl 09-12 og om eftermiddagen sover han igen alt mellem ½-3 timer...
De fleste børn vil trives rigtig godt med ca 14-15 timers søvn i døgnet, når de er 6 måneder gamle. Ofte fordelt sådan, at de sover 3-4 timer i løbet af dagen og 10-11 timer om natten. Det betyder, at hvis jeres dreng ofte sover 3 timer om formiddagen, så vil hans middagslur naturilgt ikke kunne vare ret meget mere end en time - og hvis den gør det, så vil nattesøvnen naturligt være noget kortere. Hvis han f.eks. sover 5 timer samlet i løbet af dagen - hvilket han meget gerne må - så vil han naturligt have brug for måske 9 til max 10 timers nattesøvn. Det betyder, at hvis han starter dagen omkring kl 07, så skal han altså ikke puttes før kl måske er 21 og måske senere endnu.. Så at putningen tager så lang tid, kan altså meget vel hænge sammen med dagens rytme :)
Det kan godt være en fordel, hvis du kan putte ham i egen seng, så han ikke skal sove sammen med dig. Når han ligger tæt ved siden af dig, så kan han dufte din mælk og tror derfor, at han skal spise hele tiden. Hvis I ligger lidt på afstand af hinanden, så vil han bedre kunne sove uden at få brystet. Derfor - når du ammer ham sen aften, før du selv går i seng, så put ham direkte derefter ned i tremmesengen og lad ham sove der. Gerne indtil næste morgen tidlig, hvor du så kan tage ham over og amme ham i din seng og I sammen kan sove lidt videre, indtil I så står op og starter dagen med morgengrød :)
Hvis det ikke kan lade sig gøre at putte ham på afstand af dig, så er det lige nu okay - som sagt små skridt af gangen. Men sov så med en t-shirt eller lignende, så han ikke har fri adgang til brystet. Det er dig der styrer, hvornår han kan ammes :)
For at komme ud af natamningerne, så er det som sagt vigtigt, at han tilbydes nok mad og væske hele dagen igennem. Derudover er det vigtigt, at du nu lærer ham at falde i søvn uden at have brystet i munden og derudover skal du forsøge at berolige ham på anden vis, end ved at give ham brystet.
Når han vågner og søger brystet om natten, så skal du i første omgang forsøge om ikke du kan hjælpe ham videre i søvnen med dine hænder, beroligende ord, nærhed osv. men uden at tilbyde ham brystet. Men hvis dette ikke fungerer, og han tydeligt har brug for brystet, så må du gerne tage ham over til dig, amme ham i din seng, men her skal du så prøve at lirke brystet ud og i stedet berolige ham med dine hænder og kærtegn.
Du skal altså forsøge igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være, at du skal gøre det mange gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden. Igen kan det være en fordel, at du forsøger at ligge ned og amme - det giver dig mulighed for at du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, vugge ham lidt mens han ligger ved siden af dig - og så han lærer at sove liggende og ikke i din favn... Men lykkes det ikke, så må du sætte dig op, amme ham kortvarigt og derefter forsøge at få ham tilbage i egen seng igen...
Alternativet er naturligvis at lade far tage over om natten. Far kan give ham samme nærhed, tætte kontakt, putte med ham osv. så han mærker far helt tæt på og får den tryghed, som han søger - men brystet er udelukket, fordi mor sover i et andet rum. Du kan derfor amme ham rigtig godt sen aften og derefter vælge at lade far tage over...
Og så kan du naturligvis også vælge at give jeres søn en flaske... jeg ved, at du valgte (endte med:)) dette til storesøster, så jeg ved ikke, hvordan du har det med denne løsning igen. Det lyder som om, at du har kæmpet rigtig meget for at få amningen til at fungere, og du skal naturligvis vælge det, som I alle trives bedst med, og som giver alle størst ro i hverdagen:) Men det lyder også rigtig hårdt, at du er på 24/7 og far ikke har nogen som helst mulighed for at træde ind og aflaste...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske