Svar: Ændring af søvnrytme om dagen

2. marts 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Jannie

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg synes faktisk, at det vil være synd at vække din datter for at forsøge at ændre på hendes rytme. Hun lyder til at have en meget fin rytme i forhold til hendes alder, hun lyder til at trives på alle måder - og det er synd at ændre på dette. Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer:)

Du fortæller, at hun vågner af sig selv om morgenen omkring kl 07. Det er rigtig fint. Det faste stå op tidspunkt har nemlig stor betydning for, hvordan resten af dagen forløber. Hun sover to lure dagligt, heraf er formiddagsluren den længste lur - og det må den gerne være. Undersøgelser viser faktisk at netop formiddagsluren kan være særligt givende i forhold til styrkelse af immunforsvar, udskillelse af væksthormon osv. Så at sove den lange lur der er helt okay. Hun sover så naturligt sin middagslur lidt senere og går derfor også sent i seng - men alt i alt sover hun godt og rytmen fungerer.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil gå til babysvømning eller andet med hende, og at det giver lidt udfordringer, når hun sover om formiddagen. Hvis det kun er en enkelt gang om ugen, så tænker jeg dog også, at du måske godt kunne prøve at vække hende for så f.eks. at svømme med hende, ...

Annonce

... derefter kunne hun få mad og mælk og så blive puttet igen. Nogle børn accepterer fint at blive vækket på denne måde, når det ikke sker mere end en gang om ugen og det tager hun ikke skade af :) viser det sig, at hun er alt for træt, næsten ikke kan vækkes og derfor bliver ked af jeres aktivitet, så må søvnen være at foretrække.

Alternativt kunne du måske være heldig at finde et eftermiddagshold eller tidligt aftenhold, det findes nogle steder - også nogle gange i weekenden, fordi mange fædre også gerne vil have mulighed for at gå til noget med deres barn og dermed gå sidst på dagen, fordi de fleste mødre trods alt stadig holder barsel... så når far kommer hjem fra arbejde, så tager familien af sted. Du kan prøve at undersøge de forskellige muligheder.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan også købe dvd´er med stimulastik, gymnastik, yoga osv. som I kan lave sammen hjemme i stuen, hvis du mangler inspiration :)

På mange biblioteker er der også indrettet et børne- eller babyområde, hvor man kan komme med sit barn, lege lidt, kikke på bøger osv. Og møde og kikke på andre børn og voksne. Når man er 6 måneder gammel, så kan det være tilstrækkeligt at kikke på verden fra mors skød og trygge favn :)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger