Svar: Ændring af søvnrytme om dagen
2. marts 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Jannie
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg synes faktisk, at det vil være synd at vække din datter for at forsøge at ændre på hendes rytme. Hun lyder til at have en meget fin rytme i forhold til hendes alder, hun lyder til at trives på alle måder - og det er synd at ændre på dette. Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer:)
Du fortæller, at hun vågner af sig selv om morgenen omkring kl 07. Det er rigtig fint. Det faste stå op tidspunkt har nemlig stor betydning for, hvordan resten af dagen forløber. Hun sover to lure dagligt, heraf er formiddagsluren den længste lur - og det må den gerne være. Undersøgelser viser faktisk at netop formiddagsluren kan være særligt givende i forhold til styrkelse af immunforsvar, udskillelse af væksthormon osv. Så at sove den lange lur der er helt okay. Hun sover så naturligt sin middagslur lidt senere og går derfor også sent i seng - men alt i alt sover hun godt og rytmen fungerer.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil gå til babysvømning eller andet med hende, og at det giver lidt udfordringer, når hun sover om formiddagen. Hvis det kun er en enkelt gang om ugen, så tænker jeg dog også, at du måske godt kunne prøve at vække hende for så f.eks. at svømme med hende, derefter kunne hun få mad og mælk og så blive puttet igen. Nogle børn accepterer fint at blive vækket på denne måde, når det ikke sker mere end en gang om ugen og det tager hun ikke skade af :) viser det sig, at hun er alt for træt, næsten ikke kan vækkes og derfor bliver ked af jeres aktivitet, så må søvnen være at foretrække.
Alternativt kunne du måske være heldig at finde et eftermiddagshold eller tidligt aftenhold, det findes nogle steder - også nogle gange i weekenden, fordi mange fædre også gerne vil have mulighed for at gå til noget med deres barn og dermed gå sidst på dagen, fordi de fleste mødre trods alt stadig holder barsel... så når far kommer hjem fra arbejde, så tager familien af sted. Du kan prøve at undersøge de forskellige muligheder.
Du kan også købe dvd´er med stimulastik, gymnastik, yoga osv. som I kan lave sammen hjemme i stuen, hvis du mangler inspiration :)
På mange biblioteker er der også indrettet et børne- eller babyområde, hvor man kan komme med sit barn, lege lidt, kikke på bøger osv. Og møde og kikke på andre børn og voksne. Når man er 6 måneder gammel, så kan det være tilstrækkeligt at kikke på verden fra mors skød og trygge favn :)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske