Svar: Nattero
15. februar 2016
Alder:
9 mdr.
Kære Laura
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at børn i 9-10 måneders alderen begynder at protestere mod søvn om dagen og det er helt okay, at I derfor i en periode har givet jeres datter en lur. Nu vil det dog være rigtig godt, hvis du kan komme tilbage til to lure - hun har brug for de afbræk i løbet af dagen, især fordi der sker rigtig meget i hendes liv lige nu med vuggestuestart og adskillelse fra jer og samtidig styrker det blandt andet hendes immunforsvar at sove godt om dagen, og det har hun brug for:)
Planen for dagen ser fin ud og kan også fint fungere med vuggestuens rytme. Jeg vil anbefale, at I fortsætter med formiddagslur og at I måske prøver at putte hende en lille smule senere til middagslur, for at eftermiddagen ikke bliver alt for lang for hende.
Mit forslag ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Afleveres i vuggestue til hverdag
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover her måske kun 45 minutter, måske mere - alt er fint :)
Frokost 11-11.30: rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleres med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle og lignende, men skal også stadig have mos. Hvis I selv skal medbringe frokost i vuggestuen kan du medbringe grøntsagsmos/middagsretter på glas. Det vil være godt, at hun får mos her og ikke grød. Vand af kop.
Flaske eller mme af kop og puttes til middagslur ca kl 12, måske lidt senere, hvis hun så ikke bliver overtræt. Det er fint, hvis hun kan sove 1.5-2 timer - men når luren ofte ikke er så lang, så er det vigtigt, at den ikke ligger alt for tidligt...
Eftermiddag 14-15: Frugt i vuggestuen, vand af kop.
Eftermiddag hjemme: 1/2 bolle med smør, ost, gerne lidt kogte grøntsager eller lignende, lidt yoghurt er også okay, dog obs, hun bør ikke få mere end 1/2 dl. komælk... Vand af kop.
Aften 17.30-18: Aftensmad, udgangspunktet mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, pasta, ris, sovs. Mad der smager af noget, der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød ca kl 19, eller en moset banan, hvis hun ikke er til grøden. Får børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Flaske. Denne flaske gives fast i en periode, for at fylde hende ekstra op til natten og stadig sikre hende mælk/væske nok - samtidig med, at hun så ikke behøver få flaske yderligere om natten. At give flasken fast, kan også være med til at påvirke til mere faste nætter.
Det vil lige nu være passende med 3 flasker dagligt og jeg vil anbefale, at hun får flaske før middagslur, aften og sen aften. Da hun er lige ved at fylde 10 måneder, vil det være fint, at I før middagsluren går over til at give mme af kop (det kan de også gøre i vuggestuen) og så giver to flasker - aften og sen aften. De fleste børn trives bedst med to flasker netop aften og sen aften frem mod 12 måneders alderen.
Med hensyn til sutten, så er det rigtig fint, at I er opmærksomme på den. Hun kan nemlig godt vågne, fordi hun har lært at sutten skal være i munden... Det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. MEN hun er nok lige lille nok til at kunne finde sine sutter selv. I bør i hvert fald starte om dagen, tilbyde hende sutte i hånden eller f.eks. lægge den på bordet foran hende, hvor hun så selv skal finde ud af at tage den, vende den rigtigt og komme den i munden, og når hun kan det om dagen, så kan I begynde at arbejde på at hun lærer det om natten.
Det er her fint med ekstra sutter i sengen og I kan med fordel også trække en stofble igennem suttens ring, så hun på den måde får en sutteklud. Det kan hjælpe til bedre ro. I begyndelsen skal I så hjælpe hende med at søge efter sutten og putte den i munden, stille og roligt skal hun så lærer at gøre det selv. MEN, når det er sagt, så er det bedre, hvis hun kan lære at sove uden denne afhængighed. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende med stillingskift om natten, putte hende med dynen osv. uden at I giver hende sut i munden, så hun lærer at hun godt kan sove uden sin sut. Det vil kunne hjælpe jer fremover.
Med hensyn til jeres venner, som har børn på 3, 5 og 7 år, der ikke sover særlig godt, så afhænger dette jo af, hvilke øjne der ser og hvad man forventer. Generelt så må man forvente, at børn sover meget uroligt i perioder. Når man er 3 år, vil man måske vågne om natten, fordi man skal tisse, når man er 5 år, vågner man måske om natten fordi man har mareridt, når man er 7 år, vågner man måske fordi noget i skolen er svært... Det er de færreste børn som kan puttes i seng kl 20 og sover uden man hører et ord før næste morgen kl 07... Men det er forskellige ting som spiller ind og det er vigtigt at give børn de nærhed, som de søger, ligesom man naturligvis skal have realistiske forventninger - ellers kan man hurtigt blive meget skuffet eller føle, at man har gjort noget forkert:)
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske