Svar: Søvnproblemer om natten - 10 mdr.

9. februar 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mia

Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen og dejligt at høre, at det går godt med jeres lille dreng, trods alt :)

Der er ingen tvivl om, at jeres drengs indtag af mælk natten, påvirker hans indtag af rigtig mad om dagen - og modsat, når han ikke spiser nok i dagtimerne, så søger han naturligt brystet ekstra om natten. Det er en rigtig dum cirkel, som I er nødt til at få brudt, og derfor er det rigtig godt, at du nu er parat til at trappe ud af amningerne om natten... Det er godt og vigtigt for jer begge, for jer alle tre! I har alle brug for sammenhængende nattesøvn.

Derudover, så lyder det som om, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem, der handler om, at han er afhængig af brystet for at sove og også er afhængig af din favn. Jeg er helt med på, at indlæggelsen på neonatal, jeres drengs behov for tryghed og nærhed osv. naturligt har gjort, at du har ammet og har prioriteret at sove sammen med ham. Det har været rigtig fint og rigtig godt, men det der starter som et godt og trygt ritual vil nogle gange blive uhensigtsmæssigt med tiden og der skal nye rutiner og ritualer til. Og med den alder jeres dreng har nu, så vil det være rigtig godt, hvis han "kun" ammes 3 gange i døgnet og i løbet af et par uger trapper ned til "kun" 3 amninger.

De gode søvnassociationer er:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

De mindre gode søvnassociationer er:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.

Hvis jeres dreng er afhængig af at være i favn, af at få bryst eller af at blive vugget, når han skal sove, så vil han naturligt falde fint i søvn med disse trygge rutiner - men han vil sove kortvarigt og vågne op og søge dig igen og igen indtil han atter tager op, vugges, får bryst igen osv.

Han vil naturligt have mange opvågninger i løbet af natten. Og særligt mange lige nu, hvor han er godt i gang med separationsfasen og øver sig rigtig meget motorisk. Det er svært for ham at sove, det er svært for ham at slippe dagen og alle oplevelserne, ligesom han også drømmer rigtig meget. Og det er også svært at finde fysisk ro. Han får sig naturligt lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra.

Vi vågner alle sammen 10-20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt, og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen.

Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det, så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.

Når jeres dreng falder i søvn med brystet eller falder i søvn tæt i din favn, så forbinder han naturligt dette med at skulle sove. Det svarer til, at du falder i søvn ved siden af din mand og om natten vågner du, vil putte dig ind til ham, men så oplever du, at han er væk. I en sådan situation vil du ikke kunne sove videre, du vil vågne mere og mere op, kalde på ham, fordi han jo skal være der - og sådan er det også for jeres dreng. Hvis han falder i søvn ved siden af dig, så vil han om natten vågne og tjekke at du stadig er der, søge dig igen og igen, og det samme med brystet eller flaske, hvis han falder i søvn med dette.

Det kan godt være, at der er for meget for ham, hvis du på en gang fjerner både bryst og favn ...

Annonce

... og vil lære ham at sove i egen seng. Det kan være nødvendigt at tage det i etaper. I første omgang skal han lære at sove uden brystet om dagen, du må dog gerne i løbet af de næste par uger bibeholde amning før middagslur - men det er vigtigt, at han her ammes og puttes fra din favn og ned, hvor han skal sove, før han sover helt og så han oplever at falde i søvn uden brystet i munden.

Om aftenen skal du gøre det samme. Det vil være rigtig godt, at han puttes med amning og du må også meget gerne amme ham sen aften, men efter midnat, skal han ikke længere ammes. Du må her prøve at vurdere, om det vil være bedst for ham, at du stadig er der, putter med ham, giver ham din nærhed, fysiske kontakt og ro - så han stadig får lov til at sove sammen med dig, men ikke får brystet. Det kan også være, at det vil være en løsning hos jer, at far sover sammen med jeres dreng i soveværelset og mor flytter ud. Far dufter ikke af mælk og virker derfor ikke så forstyrrende. Far kan dog sagtens give masser af nærhed og tæt fysisk kontakt.

Hvis far og søn sover sammen og mor ikke er der, så er tilbuddet om mælk (og også flaske) udelukket, men der er masser af kærtegn og nærhed og jeres dreng skal ikke sove alene. Far er der, passer på ham, giver ham tryghed. Man siger, at det ofte vil tage 3 nætter, så vil far kunne mærke forskel, det bliver lettere at trøste og berolige jeres dreng og han acceptere bedre, at brystet ikke er der. Samtidig med dette skal I så naturligvis øge hans indtag af mad om dagen, så I sikrer jer, at han ikke er sulten om natten.

Og når jeres dreng så er i stand til at sove fra midnat og til næste morgen uden mælk, så kan I arbejde på at han lærer at sove i egen seng. Beroliges med kærtegn, putteklud, nærhed osv. De samme ting, som far har beroliget ham med i soveværelset, så alt er som det plejer at være, eneste forskel er, at han puttes i egen seng. I starten måske stadig i soveværelset og når han så kan det, så flyttes hans seng til eget værelse...

En dagsplan til et barn på 9-10 måneder, lavet ud fra jeres angivne tider, vil se således ud:

Morgen 8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur kl ca. 10, hvor han som nu sover 1-1.5 time.

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, 1/2 hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer - og får også stadig grøntsagsmos med kød eller fisk (det kan være hjemmelavet eller middagsret fra glas), vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

ca 13.30 - en banan eller lidt frugtmos, vand af kop. Ammes og puttes til middagslur derefter, ligesom nu.

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv.

Og får herefter sin powernap, da I fornemmer, at han stadig har brug for denne. Normalt vil jeg anbefale at den springes over, men I skriver, at det er nødvendigt, og det er helt okay.

Aften 18-18.30: Udgangspunktet er familiemaden, almindelige børnevenlige retter - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad - badet er med til at give en fysisk ro i kroppen. Badet skal ligge godt en time før putning og skal afsluttes med god frottering i håndklædet, smøre ham med creme osv.

Tilbydes en godnatgrød, det skal være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød - grøden serveres 20-20.30. Får herefter børstet tænder.

Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 21 som nu.

Sen aften (eller måske allerede 40 minutter efter putning, hvis det er der han vågner og søger bryst igen) ammes igen og derefter tager far så over.

Jeg håber at ovenstående tanker og dagsplan hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor