Svar: Stadig urolige perioder om natten

27. januar 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Camilla

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at I har fået tjekket jeres datters ører og sikret jer, at hun ikke vågner, fordi hun har smerter eller andet fysiologisk, der generer hende...

Det lyder som om, at jeres datter drømmer rigtig meget. Du fortæller, at hun græder og ikke virker helt vågen, I har svært ved at få øjenkontakt med hende. Det lyder også som om, at hendes anfald af gråd kommer først på natten. Det vil sige omkring kl 24, og jeg tænker, at hun måske godt kan have en mild grad af natteskræk. Natteskræk er drømmeaktivitet, der opstår i den dybeste søvn, og børn med natteskræk kan reagere meget voldsomt og ofte vil de ikke lade sig trøste, de skubber forældrene væk, og det er meget hårdt at opleve...

De fleste børn har ikke anfald af natteskræk før de er ca. 18 måneder, men nogle børn får det tidligere, og det kan ikke udelukkes, at noget sådan spiller ind hos jer...

Nogle gange kan det hjælpe at forsøge at skubbe lidt til hendes rytme. Det betyder, at I hos jer med fordel kan forsøge at tilbyde hende flaske sen aften f.eks. kl 23.30 - så hun her får flasken før hun normalt vågner og græder utrøsteligt. Hun skal ikke vækkes og være fuldt vågen, når I giver hende flasken, men I må godt forsøge at "hive hende lidt op i søvnstadie", netop ved at tilbyde mælken her, hvorefter hun så kan sove videre. Det kan nemlig være med til at gøre, at hun så efterfølgende ikke ryger så langt ned i den dybe søvn, hvor hendes anfald af natteskræk opstår. Så i stedet for at give hende ...

Annonce

... flaske, når hun vågner af sig selv, så skal I altså prøve at give hende den lidt tidligere i håb om at få rykket hendes rytme lidt.

Det spiller naturligt også ind, at hun nu er startet i vuggestue og er adskilt fra dig om dagen. Det er meget svært for hende at forholde sig til alt det nye, nye børn, nye voksne, nye rutiner osv. Og hun skal bearbejde det hele, når hun sover. Det betyder ekstra stor drømmeaktivitet netop nu. Samtidig er hun stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor du er, når du går og hun kan ikke forstå en forklaring om, at du er på arbejde og kommer tilbage igen - når du går, så følger hun sig naturligt forladt og alene. Derfor reagerer hun naturligt med at søge ekstra fysisk kontakt og nærhed om natten. Hun har ekstra meget brug for at mærke dig helt tæt på, for at fornemme, at du ikke er forsvundet og også for at kunne klare afstanden mellem jer om dagen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er derfor vigtigt, at I lige nu forsøger at finde balancen mellem at hjælpe hende igennem søvnen bedst muligt om natten og afkorte hende vågenperiode med gråd - men samtidig også lade hende mærke jer, få jeres nærhed og tætte fysiske kontakt. Og et eller andet sted tænker jeg, at I er nødt til at gøre det, som I fornemmer vil virke bedst. Hvis det betyder, at det lige nu hjælper at putte hende i slyngevuggen, så er det at foretrække fremfor at hun er vågen og grædende i 2 timer, - det er simpelthen for hårdt og for uhensigtsmæssigt for jer alle tre.

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire