Svar: Stadig urolige perioder om natten
27. januar 2016
Alder:
11 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at I har fået tjekket jeres datters ører og sikret jer, at hun ikke vågner, fordi hun har smerter eller andet fysiologisk, der generer hende...
Det lyder som om, at jeres datter drømmer rigtig meget. Du fortæller, at hun græder og ikke virker helt vågen, I har svært ved at få øjenkontakt med hende. Det lyder også som om, at hendes anfald af gråd kommer først på natten. Det vil sige omkring kl 24, og jeg tænker, at hun måske godt kan have en mild grad af natteskræk. Natteskræk er drømmeaktivitet, der opstår i den dybeste søvn, og børn med natteskræk kan reagere meget voldsomt og ofte vil de ikke lade sig trøste, de skubber forældrene væk, og det er meget hårdt at opleve...
De fleste børn har ikke anfald af natteskræk før de er ca. 18 måneder, men nogle børn får det tidligere, og det kan ikke udelukkes, at noget sådan spiller ind hos jer...
Nogle gange kan det hjælpe at forsøge at skubbe lidt til hendes rytme. Det betyder, at I hos jer med fordel kan forsøge at tilbyde hende flaske sen aften f.eks. kl 23.30 - så hun her får flasken før hun normalt vågner og græder utrøsteligt. Hun skal ikke vækkes og være fuldt vågen, når I giver hende flasken, men I må godt forsøge at "hive hende lidt op i søvnstadie", netop ved at tilbyde mælken her, hvorefter hun så kan sove videre. Det kan nemlig være med til at gøre, at hun så efterfølgende ikke ryger så langt ned i den dybe søvn, hvor hendes anfald af natteskræk opstår. Så i stedet for at give hende flaske, når hun vågner af sig selv, så skal I altså prøve at give hende den lidt tidligere i håb om at få rykket hendes rytme lidt.
Det spiller naturligt også ind, at hun nu er startet i vuggestue og er adskilt fra dig om dagen. Det er meget svært for hende at forholde sig til alt det nye, nye børn, nye voksne, nye rutiner osv. Og hun skal bearbejde det hele, når hun sover. Det betyder ekstra stor drømmeaktivitet netop nu. Samtidig er hun stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor du er, når du går og hun kan ikke forstå en forklaring om, at du er på arbejde og kommer tilbage igen - når du går, så følger hun sig naturligt forladt og alene. Derfor reagerer hun naturligt med at søge ekstra fysisk kontakt og nærhed om natten. Hun har ekstra meget brug for at mærke dig helt tæt på, for at fornemme, at du ikke er forsvundet og også for at kunne klare afstanden mellem jer om dagen.
Det er derfor vigtigt, at I lige nu forsøger at finde balancen mellem at hjælpe hende igennem søvnen bedst muligt om natten og afkorte hende vågenperiode med gråd - men samtidig også lade hende mærke jer, få jeres nærhed og tætte fysiske kontakt. Og et eller andet sted tænker jeg, at I er nødt til at gøre det, som I fornemmer vil virke bedst. Hvis det betyder, at det lige nu hjælper at putte hende i slyngevuggen, så er det at foretrække fremfor at hun er vågen og grædende i 2 timer, - det er simpelthen for hårdt og for uhensigtsmæssigt for jer alle tre.
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske