Svar: Lære at falde i søvn selv - vol. 2

26. november 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lulu

Tak for dit brev :)

Når din datter ammes, falder til ro og derefter liver op, når du prøver at putte hende, så skal du overveje, om hun puttes for tidligt. Det kunne godt lyde som om, at hun egentlig ikke er helt parat til at sove og måske først skal puttes 30 minutter senere...

Det er naturligvis helt okay, hvis hun kan puttes og ligger glad og pludrer og nyder at komme ned i sin seng - og hvis det kan lykkes at få hende til at sove på denne måde, enten af sig selv eller ved at du sidder hos hende, holder hænderne på hende, kærtegner hende osv. så er det okay. Men hvis hun liver ked af det, så skal du tage hende op, trøste hende og betrygge hende - og så må du amme hende igen, når hun atter virker parat til at blive puttet.

Hun må godt ligge lidt for sig selv, pludre og hygge sig, hvis hun er glad for det - men du skal ikke gå fra hende, hvis hun er ked af det! Så skal hun have en nærhed og tryghed, som hun viser behov for.

Jeg tror ikke det vil fungere, hvis du ammer og far tager over. Det vil være naturligt, at hun får mælk og direkte derefter skal sove - og det skift der vil komme, hvis du går og far træder ind, kan være voldsomt for hende. Hvis I gerne vil have far på banen, så synes jeg det i stedet er en overvejelse værd, om far skal tilbyde hende en flaske. Flasken har også den fordel, at den kan gives i sengen, så hun ikke oplever at skulle flyttes fra favn og ned, hvor hun skal sove - og derfor måske har lettere ved at overgive sig til søvnen:) MEN når det er sagt, så er børn jo forskellige og hvis I vil forsøge at du ammer og far derefter puttet, så kan I roligt forsøge det og så må I se, hvordan hun reagerer på det.

Med hensyn til barnevognen, så kan det være en god idé, at du gør det til en fast vane f.eks. at putte hende i barnevognen og trille hende en tur dagligt. Det kunne f.eks. være hendes middagslur - på den måde vænnes hun til barnevognen, den bliver en fast del af hendes dagssøvn og I får skabt en god rutine. At trille vognen og bruge den til at lære hende at sove mere sammenhængende er også en rigtig god idé. Når du triller hende og hun falder i søvn - og du ved hjælp af vognen kan holde hende sovende, så påvirkes hendes indre ur til at fornemme behov for en længere lur midt på dagen. Når du går med hende i barnevognen, må du derfor meget gerne gå så lang en ...

Annonce

... tur, at du passerer de 30-45 minutter, hvor hun plejer at vågne.

Det vil være rigtig godt, at du holder dig i nærheden, når hun sover, så du er parat efter de 30-45 minutter, hvis hun viser tegn til at ville vågne op. Ved at være der, lægge hænderne på hende, så hun kan mærke dig osv. kan du hjælpe hende videre i søvnen og være heldig at forhindre at hun vågner op. Du må gerne vippe hende lidt, vugge hende lidt, der hvor hun ligger, hvis det luller hende videre ind i søvnen - det er et stort fremskridt, fra at hun plejer at sove i din favn og blive vugget i dine arme, hvis hun nu kan sove i seng eller barnevogn og hjælpes videre i søvnen der med dine hænder og lidt vuggen i søvn, der hvor hun ligger:)

Som jeg startede med at nævne, så skal hun måske puttes lidt senere, end du gør lige nu, for at det lykkes for dig, at få hende til at sove bedre. Derfor vil jeg lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud til en pige på 6 måneder:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30 - sover her måske kun 45 minutter - sover hun mere er det naturligvis også fint.

Frokost 11: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til middagslur. Her vil det være rigtig fint, at du triller en tur med hende i barnevognen, så I får en rutine omkring dette.

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop. Ammes også stadig her.

Powernapper evt. eller den springes måske over

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop

Ammes og puttes til natten ca kl 20. Tidspunktet afhænger lidt af, hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure om dagen

Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal stille og roligt begynde at sove uden mælk midt nat.

Som du kan se, så er der flere måltider skemad nu og stadig 6 amninger i døgnet - og det vil alt sammen spille ind på hendes søvn og hendes evne til at overgive sig til søvnen og sove mere sammenhængende.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år