Svar: 9 måneder baby sover ikke om natten

8. november 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor D

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dejlige lillebror, som lyder til at være rigtig godt i gang med separationsfasen:)

I den periode, hvor børn øver sig i at kravle, rejse sig ved tingene og rent fysisk prøver at bevæge sig mere og mere omkring i verden på egen hånd og dermed bevæge sig lidt væk fra forældrene - her vil de ofte også søge ekstra fysisk kontakt. Man kan ikke separere sig, hvis ikke man føler sig knyttet til. Og det betyder, at jeres dreng i denne periode, som han går igennem lige nu, vil have brug for at være lidt mere på skødet, vil kunne klynge sig lidt ekstra. Det ses ofte især, når han skal sove og overgive sig til søvnen, men det ses også om natten.

Han vil om natten vågne, græde, tydeligt have behov for din nærhed, dine beroligende hænder, din fysiske kontakt. Han har behov for din hjælp til at blive lagt ned igen, få dynen på sig, som han har sparket af, brug for at du trækker ham ind i midten af sengen, fordi han har flyttet sig ud i et hjørne og ikke selv mestrer at lægge sig godt igen. Og nogle gange vil han have behov for at komme helt op i din favn, blive vugget og trøstet lidt og først derefter kan han atter sove videre.

I denne alder kan han også søge brystet ekstra om natten, netop fordi brystet er det mest trygge han kender. Det er dog rigtig godt, hvis du kan passe på ikke at få skabt en vane, hvor han pludselig skal have brystet en gang i timen for at kunne sove. På samme måde er det rigtig godt, at du er opmærksom på, at han ikke nødvendigvis behøver sutten i munden, hver gang han vågner.

Det vil være rigtig fint, hvis du kan amme ham 3 gange i døgnet nu. Disse amninger kan f.eks. ligge før middagslur, aften og sen aften, eller de kan ligge før middagslur, aften og en gang i løbet af natten, eller de kan ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Hos jer lyder det som om, at behovet for brystet ikke længere er så stort før middagslur og det kan derfor godt tænkes, at det er denne amning, som du fremover vil erstatte med lidt mme af en kop. Det vil som du selv nævner være en mulighed, når han bliver ca. 10 måneder...

Hvordan oplever du hans behov for brystet sen aften? Hvis han ikke vågner af sig selv og søger brystet her, så kunne du også prøve at amme ham, når han i stedet vågner af sig selv. Der er ingen der siger, at han skal sove sit længste søvnstræk fra kl 24, han må gerne sove sit længste søvnstræk fra kl 20. Så måske ville det hos jer fungere bedre, hvis du f.eks. ammede ham kl 20 og så først igen kl 02... fordi det kunne gøre, at han så ikke vågnede og var så ked af det kl 04...

Og her kan godnatgrøden så også have sin berettigelse. Selvom du oplever, at han spiser godt og ikke virker sulten (hvilket naturligvis er super fint!), så kan en godnatgrød måske være med til at gøre, at han kan vente med at blive ammet til klokken måske er 02 og derved sove bedre hen mod morgenstunden.

Du fortæller at du om aftenen ammer ham, men at det er meget svært og at lillebror så ofte vågner ...

Annonce

... efter 20 minutter. For at undgå dette, så kan det faktisk være en god idé, hvis du kunne amme ham af to omgange. Det vil sige, at du f.eks. kunne amme ham, give ham et bad, evt. give ham en godnatgrød, amme ham igen og først derefter putte ham - eller du kan blot lægge en skiftning ind imellem amningerne om aftenen, så du ammer, skifter ham og ammer ham igen og først derefter putter ham. Det vil nogle gange gøre, at du kan undgå at han vågner efter 20-30 minutter, grædende og brystsøgende.

En anden mulighed er, at du om aftenen prøver at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen - og lader ham falde i søvn der. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned og komme til skade, især nu hvor han motorisk er så godt i gang! Men det kan nogle gange hjælpe, at han ikke oplever et skift fra din favn og ned i seng - så du lægger dig, ammer ham, lader ham falde i søvn med din nærhed og lader ham sove. Du må meget gerne gøre det sådan, at han ammes, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Det kan nogle gange være en fordel, hvis du kobler tremmesengen til dobbeltsengen, så tremmerne er fjernet fra den ene side og sengene på den måde sat sammen. Det giver dig mulighed for at trøste og berolige ham med dine hænder og nærhed, uden at du behøver at stå op og gå rundt med ham, og han lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor han sover. Det er også lettere ofte at flytte ham fra din seng og over i egen seng, hvis sengene er koblet sammen.

Det lyder som om, at du om aftenen ofte er alene om at putte drengene, og her er det naturligvis begrænset, hvad du kan gøre - men måske kunne I finde en løsning (far eller Nanny), nu hvor det med putningen er lidt svært. Lillebror har jo som sagt glæde af at amningen f.eks. deles i to, - storebror har glæde af at blive prioriteret om aftenen, så han har mor eller far for sig selv. Det er vigtigt, at han ikke føler, at lillebror altid er med hvor han er, at storebror også mærker ,at der er tidspunkter, hvor kun han prioriteres, hvor han kan have sine forældre for sig selv - og her er puttetiden vigtig.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal naturligvis sikre dig, at lillebror ikke græder fordi han har ondt - det kunne være tænder, som du selv er inde på. Det kunne også sagtens være ørerne...

Med hensyn til din lyst til at komme i byen om aftenen.. det kræver et eller andet sted, at lillebror vil tage imod en flaske og det skriver du, at han ikke vil. Alternativet til en flaske er naturligvis, at han kan drikke mme af en kop eller tudkop, så han på den måde stadig får sin mælk. Han får dog naturligt ikke den nærhed og tætte kontakt med mor, som han jo søger rigtig meget og derfor er det måske ikke lige i øjeblikket, at du skal vælge at tage hjemmefra om aftenen. Måske kunne du og din mand i stedet spise frokost i byen en dag. Det kan være lettere for børnene at blive passet i dagtimerne og også lettere for dem, som skal passe dem:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.