Svar: Tisser i sengen efter at være blefri
10. oktober 2015
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære trætte og bekymrede mor
Tak for dit brev og alle dine tanker:)
Når børn tisser i sengen igen efter, at de har været renlige, så skal man altid overveje, om der er sket nogen ændringer i barnets liv, som kan forklare, hvorfor barnet pludselig tisser. Det betyder, at du lige skal medtænke, om noget i jeres hverdag har ændret sig - det kan være hjemme, i børnehaven eller andet. Nogle gange kommer der dog også tilbagefald, uden at man kan finde årsagen eller give forklaring på hvorfor:)
Som jeg læser dit brev, så har jeres datter været renlig om dagen gennem de sidste 8 måneder, og renlig om natten de sidste 5 måneder (med få uheld) - og pludselig tisser hun i sengen hver nat. Hun er selv ked af dette, og det forstår man jo godt - og hun er naturligt også ked af, hvis hun igen skal have en ble på. Hun ser dette som et nederlag. Jeg synes derfor også, at det vil være rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende til at holde sig om natten - og lykkes det så ikke, så må hun have en ble på, også selvom hun protesterer...
Jeg synes, at I skal forsøge at følge hende på toilettet sen aften. Det vil sige, at når I selv går i seng, så går I ind og vækker hende og følger hende ud, så hun kan tisse. På den måde får hun tømt sin blære, og det kan gøre, at hun så bedre kan holde sig til om morgenen, hvor hun så kan tisse igen. I kan godt forklare hende, at I på den måde vil hjælpe hende, for at se om det kan lykkes.
Vågner hun i løbet af natten, har drømt, er tørstig eller andet, så skal hun på samme måde følges ud på toilettet, så hun lige kan tisse af...
I kan også forklare hende, at hun har en "drilleblære", og at I samme vil hjælpe den til at finde ud af, hvornår man skal tisse og hvornår man ikke skal. At tale om "drilleblæren" kan fjerne lidt af den skyldfølelse og skam, som hun måske går rundt med, når det går galt. Det er jo ikke hendes skyld, det er drilleblærens skyld og sammen hjælper I den til at finde ud af det og lære ikke at drille.
Det er rigtig fint, at du er opmærksom på, hvordan I kommunikerer og hvordan I to har det i øjeblikket. Hendes lyst til at vise egen vilje og medbestemmelse kan meget vel hænge sammen med at lillesøster nu er ældre, fylder mere, charmerer alt og alle og naturligt får en stor del af din opmærksomhed. Så at være lidt på tværs giver naturligt storesøster lidt ekstra opmærksomhed fra dig - prøv derfor om du kan bruge lidt ekstra tid sammen med hende lige nu og fortæl hende gerne, hvorfor du synes, at hun er noget helt specielt og ganske dejligt, så hun føler, at hun har en særlig plads i dit hjerte.
Det er også et godt tegn, at hun begynder at sige fra overfor at få din hjælp, når der skal sættes spænder i håret, klippes negle eller andet. Det er en måde at sige "det er min krop og jeg bestemmer over min egen krop" - og det er en rigtig god og vigtig fornemmelse at have, som du gerne må værne om. Men naturligvis er der visse ting, som nogle gange skal gøres:)
Jeg er dog ret overbevist om, at hun ikke tisser i sengen om natten med vilje eller for at få din opmærksomhed her. Hun er oprigtigt ked af at hun gør det og ville ønske, at det var anderledes - så hendes behov for at sige nej og adskille sig fra dig kan godt være der, men det er ikke grunden til hendes uheld om natten:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske