Svar: Tisser i sengen efter at være blefri

10. oktober 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte og bekymrede mor

Tak for dit brev og alle dine tanker:)

Når børn tisser i sengen igen efter, at de har været renlige, så skal man altid overveje, om der er sket nogen ændringer i barnets liv, som kan forklare, hvorfor barnet pludselig tisser. Det betyder, at du lige skal medtænke, om noget i jeres hverdag har ændret sig - det kan være hjemme, i børnehaven eller andet. Nogle gange kommer der dog også tilbagefald, uden at man kan finde årsagen eller give forklaring på hvorfor:)

Som jeg læser dit brev, så har jeres datter været renlig om dagen gennem de sidste 8 måneder, og renlig om natten de sidste 5 måneder (med få uheld) - og pludselig tisser hun i sengen hver nat. Hun er selv ked af dette, og det forstår man jo godt - og hun er naturligt også ked af, hvis hun igen skal have en ble på. Hun ser dette som et nederlag. Jeg synes derfor også, at det vil være rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende til at holde sig om natten - og lykkes det så ikke, så må hun have en ble på, også selvom hun protesterer...

Jeg synes, at I skal forsøge at følge hende på toilettet sen aften. Det vil sige, at når I selv går i seng, så går I ind og vækker hende og følger hende ud, så hun kan tisse. På den måde får hun tømt sin blære, og det kan gøre, at hun så bedre kan holde sig til om morgenen, hvor hun så kan tisse igen. I kan godt forklare hende, at I på den måde vil hjælpe hende, for at se om det kan lykkes.

Vågner hun i løbet af natten, har drømt, er tørstig eller andet, så skal hun på samme måde følges ud på toilettet, så hun lige kan tisse af...

I kan også forklare hende, at hun har en "drilleblære", og at I samme vil hjælpe den til at finde ...

Annonce

... ud af, hvornår man skal tisse og hvornår man ikke skal. At tale om "drilleblæren" kan fjerne lidt af den skyldfølelse og skam, som hun måske går rundt med, når det går galt. Det er jo ikke hendes skyld, det er drilleblærens skyld og sammen hjælper I den til at finde ud af det og lære ikke at drille.

Det er rigtig fint, at du er opmærksom på, hvordan I kommunikerer og hvordan I to har det i øjeblikket. Hendes lyst til at vise egen vilje og medbestemmelse kan meget vel hænge sammen med at lillesøster nu er ældre, fylder mere, charmerer alt og alle og naturligt får en stor del af din opmærksomhed. Så at være lidt på tværs giver naturligt storesøster lidt ekstra opmærksomhed fra dig - prøv derfor om du kan bruge lidt ekstra tid sammen med hende lige nu og fortæl hende gerne, hvorfor du synes, at hun er noget helt specielt og ganske dejligt, så hun føler, at hun har en særlig plads i dit hjerte.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er også et godt tegn, at hun begynder at sige fra overfor at få din hjælp, når der skal sættes spænder i håret, klippes negle eller andet. Det er en måde at sige "det er min krop og jeg bestemmer over min egen krop" - og det er en rigtig god og vigtig fornemmelse at have, som du gerne må værne om. Men naturligvis er der visse ting, som nogle gange skal gøres:)

Jeg er dog ret overbevist om, at hun ikke tisser i sengen om natten med vilje eller for at få din opmærksomhed her. Hun er oprigtigt ked af at hun gør det og ville ønske, at det var anderledes - så hendes behov for at sige nej og adskille sig fra dig kan godt være der, men det er ikke grunden til hendes uheld om natten:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor