Svar: Opvågninger hele natten igennem

21. august 2015

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære S

Tak for dit brev - og dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere råd, og at børnene nu sover en lille smule længere om morgenen - så langt så godt:)

Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en fast rytme hele dagen igennem. Det betyder, at I bør starte dagen til samme tid hver dag. Hvis børnene ikke vågner af sig selv, skal I således vække den, så I fra morgenstunden er med til at skabe en fast rytme. Rytmen skal være ens uanset om det er hverdag eller weekend.

De bør på samme måde have faste spisetider, ligesom deres to lure dagligt skal ligge til fast tid. Der kan naturligvis være dage, hvor de bare er rigtigt trætte og derfor er nødt til at blive puttet igen om morgenen, men disse dage skal ikke være "det normale". I skal forsøge at undgå at de skal puttes til lur kl 07.20, som er det tidspunkt, hvor de normalt skal spise morgenmad og være aktive. Det er vigtigt, at rytmen ikke ændrer sig dag for dag... Hele dagens rytme, hvornår de spiser, sover, er aktive osv. hele dagen igennem vil naturligt have betydning for, hvordan deres nætter forløber.

Mit forslag til en dagsrytme, ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, letmælk af kop.

Afleveres i vuggestue, de dage hvor de skal det

Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg osv. De må også gerne få varm middagsmad. Vand af kop.

Puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet afhænger af hvor lang deres formiddagslur har været

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt.

Aften 17.30-18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Almindelige børnevenlige retter med mad i stykker og også stadig lidt moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød, f.eks. havregrød eller mysligrød, letmælk af kop. Får børstet tænder.

Puttes til natten ca 19.30

Kan tilbydes lidt vand, hvis de vågner om natten og virker tørstige

Du er nødt til at tage udgangspunkt i en af de dage, hvor de sover lidt længere og dermed starter dagen lidt senere. Fordi du på den måde kan få flyttet hele deres rytme lidt, så de får en lidt senere rytme hele dagen igennem. Måltiderne bør som sagt på samme måde ligge nogenlunde fast - jeg plejer at sige +/- en halv times tid, for at få kørt rytmen ind.

De dage, hvor de så måske pludselig står tidligere op, kan det godt være, at du er nødt til at putte dem til en formiddagslur tidligere, sådan at forstå, at det kan være nødvendigt at springe mellemmåltidet over og først tilbyde dem dette, når de så vågner af deres første lur - her er nødt til at være lidt fleksibilitet, men som udgangspunkt vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at få skabt nogenlunde ens rytme uanset dag og uanset om de er hjemme eller i vuggestue...

Hvis de flere gange om ugen vågner kl 06 og allerede er trætte og kan sove en times tid efter, så er det en god idé, at I forsøger at tage dem over til jer, med nærhed, mørke, beroligende hænder osv. forsøge at lulle dem videre i søvnen og signalerer, at det er for tidligt at stå op... Og når det er sagt, så afhænger dette jo igen af hele dagens rytme og hvor meget de sover, hvor tidligt de går i seng osv.

Hos jer er det vigtigt at arbejde på, at hele dagens rytme flyttes så alt bliver en lille smule senere end det er lige nu - jf. ovenstående dagsplan. Og det hjælper desværre ikke at trække tiden om ...

Annonce

... aftenen, det sover de ikke længere af. Det er tidspunkterne om dagen, som I bliver nødt til at ændre på.

Nogle gange er man nødt til at flytte tidspunkterne med 15 minutter af gangen. Hvis børnene fast sover første lur kl ca 8 og du gerne vil rykke dem til kl 09, så vil det være rigtig godt, at de over flere dage puttes kl 8.15, 8.30, 8.45 indtil du rammer kl 09. Det kan godt være at du er nødt til at bibeholde f.eks. kl 8.30 i et par dage, før du kan putte dem 8.45. Det vil være rigtig svært for dem at holde til, hvis du holder dem vågen i en time og de tydeligt er trætte og det vil ofte ikke ændre deres rytme, små skridt er nødvendigt og hele tiden forsøge at holde fast i spisetider osv.

Det kan også være, at de lige nu har behov for at sove deres morgenlur og så kan blive puttet til en senere og længere middagslur. Det kan også være en måde at ændre lidt på deres rytme hele dagen igennem. Stadig skal spisetider, sovetider osv. dog holdes og så vidt muligt være ens i både vuggestue og derhjemme.

Når alt dette er sagt, så begynder jeres børn også at blive ældre og langt mere bevidst. De begynder aldersmæssigt at være der, hvor de begynder at kunne forholde sig til, at I stadig er der, selvom de ikke kan se jer. De er derfor ikke helt så utrygge ved at være alene, som de tidligere har kunne være - denne ændring kommer ofte omkring 16 måneders alderen. Overgangsperioden kan dog være svær, og man vil nogle gange godt kunne mærke, at de netop søger ekstra fysisk kontakt, vågner, græder, har brug for at mærke at vi er der, lægger hænderne på dem, beroliger med ord osv. Netop for at blive bekræftet i at vi ikke er forsvundet, vi passer på dem. Denne aldersmæssige udvikling kan naturligt også spille ind hos jer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er fint at børnene sover sammen, mange børn har netop glæde af denne tryghed og det at kunne mærke, at den anden er der, at de ikke er alene. Det er en af fordelen ved at være tvilling eller ved at have søskende i det hele taget og for mange børn er det rigtig dejligt at sove i samme rum. Nogle gange kan det også være en idé, at hele familien sover i samme rum, fordi I så undgår at skulle rejse jer og gå ind i børneværelset igen og igen hver nat. Hvis I har mulighed for at lave jeres seng bredere, sætte en boksmadras sammen med jeres seng eller lignende, så kan I alle fire ligge i samme seng og børnene kan kravle over, putte sig ind til jer, I kan berolige med små ord, jeres hænder osv...

Andre forældre gør det, at de skiftes til at sove på børneværelset, så den der sover der, kan berolige og betrygge med det samme - og den anden sove hele natten uden at blive vækket og aftenen efter så bytter man... Der er fordele og ulemper ved det hele og allerbedst ville det naturligvis være, hvis de kunne sove sammen og I forældre kunne sove sammen, men lige nu lyder det som om, at I skal gøre det, der giver den bedste søvn og ikke tænke så meget over, hvad der hører sig til...

I skal egentlig heller ikke være så bange for at få skabt dårlige vaner. Det I dog hele tiden skal tænke over er, at I skal hjælpe jeres børn videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. I skal så vidt muligt undgå at tage dem op, vugge dem, give dem vand eller sutten i munden, hver gang de vågner osv. Det er vigtigt, at I hjælper dem videre i søvnen, men ikke får skabt noget, som de bliver uhensigtsmæssigt afhængige af og som gør, at I har sikret jer selv fast arbejde 12 gange hver nat...

Mange tanker frem og tilbage, - jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger