Svar: Søvn nat kontra dag
22. maj 2015
Alder:
3 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn i 3 års alderen er 12 timers søvn i døgnet. At jeres dreng ofte sover ca. 11 timer er helt okay, nogle børn sover naturligt lidt mindre og andre lidt mere:)
Det er en god idé at hjælpe ham til en fast rytme, fordi jo mere ens han står op hver dag, jo mere ens han sover middagslur, spiser osv. i løbet af dagen jo mere fast vil hans puttetidspunkt om aftenen også være. Altså jo mere fast rytme, jo mere vil han naturligt føle sig træt når han puttes, ligesom han også vil føle sig parat til at spise, når han får serveret mad og det er spisetid.
Det lyder dog som om, at I allerede har en fast rytme, hvor han kommer op til fast tid hver dag og hvor I vækker ham, hvis han ikke vågner af sig selv. Det er rigtig fint. Det anbefales normalt at holde fast i samme rytme, uanset om det er hverdag eller weekend, men det er dog tidligt at stå op allerede kl 6 lørdag og søndag, og jeg tænker derfor, at I her godt må lade ham sove til han vågner af sig selv. Det kan gøre, at hans middagslur måske bliver lidt kortere, og at han så stadig kan puttes til samme tid om aftenen - det kan også gøre, at han sove som han plejer midt på dagen, men så puttes lidt senere - og det må så være sådan. Det lyder som om at I er nødt til at være lidt fleksible her. Måske sover han rent faktisk ofte 12 timer i weekenden, hvor han har bedre mulighed for det...
Han lyder til at have stor glæde af sin middagslur, og det er fortsat rigtig godt for ham med det afbræk midt på dagen. Hans dagslur ville sandsynligvis blive kortere, hvis han sov længere om morgenen, og det lyder som om at hans puttetidspunkt omkring kl 20 er fint. Jeg synes derfor ikke, at I skal afkorte hans middagslur, for på nuværende tidspunkt at forlænge nattesøvnen.
Ellers er det, som du har læst, en god idé, at I igennem en periode putter ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han vil kunne sove inden for ca. 15 minutter. Det vil sige, at hvis han først sover kl 21.30, så skal du ikke putte ham før dette tidspunkt. Her er det så samtidig vigtigt, at du vækker ham om morgenen og holder fast i hans stå op tidspunkt, ligesom han så ikke skal sove mere end 2 timer om dagen - og så rykker du stille og roligt hans puttetidspunkt frem. Han vil naturligt blive træt om aftenen og det er denne fornemmelse du skal udnytte. Stille og roligt skal han altså puttes 21.15, 21.00, 20.45, 20.30 osv. indtil du rammer hans bedste puttetidspunkt. Rytmen om dagen skal holdes hver dag uanset hvilken dag i ugen og du kan være nødt til at vække ham efter 2 timers lur om dagen. Det vil også være sådan, at du ikke kan flytte tidspunkterne aften efter aften, men måske skal bibeholde tiden 2-3 aftener i træk, før du så kan flytte på hans puttetidspunkt igen.
I takt med at hans nattesøvn på denne måde forlænges, så vil hans dagssøvn naturligt normalt blive kortere og kortere - men i starten kan det som sagt være nødvendigt, at du vækker ham af middagsluren.
MEN igen - han må gerne sove 11 timer i døgnet og det lyder som om at han trives med dette:)
Det kan nogle gange hjælpe med et bad og en godnatgrød om aftenen. Badet bør ligge lige efter aftensmaden, så det kommer til at ligge mindst en time før han skal puttes (ellers virker det modsat). Og så må han meget gerne få en godnatgrød, som en fast del af det at skulle sove. Mange børn vil i denne alder faktisk nyde at sidde ved middagsbordet og få en portion grød. Det ligger godt i maven og giver fornemmelsen af behov for at lægge sig og slå mave efterfølgende, og det er en god fornemmelse, når man skal sove. Han kan efter grøden få børstet tænder og så komme i seng med godnathistorie osv. som nu. Det vil sige at I f.eks. kan spise kl 18, herefter kommer han i bad, så får han en godnatgrød kl 19.45-20, får børstet tænder og puttes så derefter i seng…
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske