Svar: Søvnbehov 10 mdr
14. maj 2015
Alder:
10 mdr.
Kære J
Tak for dit brev :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 10 måneder er 14 timers søvn i døgnet og mange børn sover faktisk en lille smule mindre end dette. Det skyldes den store udvikling, som de går igennem i netop denne alder.
Din datter er meget opmærksom på hvad der sker omkring jer. Hun vil rigtig gerne følge med og kan blive utroligt ked af det, hvis hun ikke kan se dig, ligesom hun også kan reagerer med gråd, hvis nogen kikker for meget på hende - også selvom det f.eks. er bedsteforældre eller andre, som hun kender godt. Mange børn vil i denne alder have en protest mod at skulle sove - de vil hellere lege, følge med, vil ikke gå glip af noget og prøver derfor at strække tiden, appellerer til leg og underholdning, for tiden skal ikke soves væk.
Samtidig så udvikler hun sig også rigtig meget motorisk. Hun kravler, rejser sig ved tingene, hiver sig op, forsøger at bevæge sig efter ting, få fat i forskellige ting - og den store motoriske uro, har hun også, når hun sover. Derfor sover hun meget uroligt og får sig lagt i stillinger, som hun ikke selv mestrer at komme væk fra osv. Hun har derfor en stor rastløshed i kroppen, det er rigtig svært for hende at slappe af i kroppen og finde ro, når hun skal sove og når hun endelig falder i søvn, så sover hun ofte uroligt.
Så selvom tommelfingerreglen hedder 14 timer i døgnet, så vil mange børn sove lidt mindre, og det er derfor også vigtigt, at du ser på, hvordan hun i øvrigt trives og udvikler sig. Og du fortæller her om en pige, som har det rigtig godt. Hun sover godt, når hun sover, og hun vågner af sig selv - og er altid glad og smilende, når hun vågner, som tegn på, at hun ikke behøver sove mere. Hun lyder også til at udvikle sig rigtig fint og lyder til at have overskud til at møde dagen og alle oplevelserne - og hun lyder ikke som en pige, der mangler søvn:)
Derfor tænker jeg, at du lige nu må tro på, at hun får den søvn hun har behov for, også selvom du nogle gange synes at hun kunne have glæde af 1-1.5 times søvn mere:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro - husk også på at timerne jo er gennemsnitlige, så nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere, og din datter hører så til dem, der sover lidt mindre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske