Svar: Søvnbehov 10 mdr

14. maj 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære J

Tak for dit brev :)

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 10 måneder er 14 timers søvn i døgnet og mange børn sover faktisk en lille smule mindre end dette. Det skyldes den store udvikling, som de går igennem i netop denne alder.

Din datter er meget opmærksom på hvad der sker omkring jer. Hun vil rigtig gerne følge med og kan blive utroligt ked af det, hvis hun ikke kan se dig, ligesom hun også kan reagerer med gråd, hvis nogen kikker for meget på hende - også selvom det f.eks. er bedsteforældre eller andre, som hun kender godt. Mange børn vil i denne alder have en protest mod at skulle sove - de vil hellere lege, følge med, vil ikke gå glip af noget og prøver derfor at strække tiden, appellerer til leg og underholdning, for tiden skal ikke soves væk.

Samtidig så udvikler hun sig også rigtig meget motorisk. Hun kravler, rejser sig ved tingene, hiver sig op, forsøger at bevæge sig efter ting, få fat i forskellige ting - og den store motoriske uro, har hun også, når hun sover. Derfor sover hun meget uroligt og får sig lagt i stillinger, som hun ikke selv mestrer at komme væk fra osv. Hun ...

Annonce

... har derfor en stor rastløshed i kroppen, det er rigtig svært for hende at slappe af i kroppen og finde ro, når hun skal sove og når hun endelig falder i søvn, så sover hun ofte uroligt.

Så selvom tommelfingerreglen hedder 14 timer i døgnet, så vil mange børn sove lidt mindre, og det er derfor også vigtigt, at du ser på, hvordan hun i øvrigt trives og udvikler sig. Og du fortæller her om en pige, som har det rigtig godt. Hun sover godt, når hun sover, og hun vågner af sig selv - og er altid glad og smilende, når hun vågner, som tegn på, at hun ikke behøver sove mere. Hun lyder også til at udvikle sig rigtig fint og lyder til at have overskud til at møde dagen og alle oplevelserne - og hun lyder ikke som en pige, der mangler søvn:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derfor tænker jeg, at du lige nu må tro på, at hun får den søvn hun har behov for, også selvom du nogle gange synes at hun kunne have glæde af 1-1.5 times søvn mere:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro - husk også på at timerne jo er gennemsnitlige, så nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere, og din datter hører så til dem, der sover lidt mindre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor