Svar: Aktiv, frustreret lille fyr
23. marts 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Nords mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Det er dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen i et stykke tid og nu har fået lyst til at skrive til mig. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig og der er som jeg ser det nok flere ting, som spiller ind hos jer.
For det første, så tænker jeg, at den uro du har mærket hos jeres dreng i 3-4 måneders alderen sandsynligvis handler om, at han netop i den alder er begyndt at være lidt i separationsfasen. Normalt taler man om separationsfasen i 8-10 måneders alderen, hvor barnet ofte begynder at kravle, men det er faktisk helt normalt, at man i 3-4 måneders alderen kan se, at barnet betyder at vægre sig mod fremmede. Pludselig græder, når andre vil holde ham, hvis andre kikker lidt for meget på ham osv. Også selvom det f.eks. er bedsteforældre, som han har set mange gange før. Det handler om, at han netop i den alder begynder at være meget bevidst om hvorvidt han er hjemme eller ude, i favn hos dig eller en fremmed. Han kan se længere, fornemmer rummet han er i osv. på en helt anden måde.
Det der sker nu, hvor han så er omkring de 6 måneder er lidt i samme boldgade og for mange forældre er denne periode rigtigt svær. Det kan let føles som om at han er utilfreds hele tiden, at du gir og gir og lige meget hvad du gør, så er det aldrig helt godt nok.. Han er måske begyndt at få tænder og det kan i sig selv give lidt pylren, han øver sin stemme og kan skrige meget højt - ikke som utilfredshed men mere som stemmetræning, han udvikler sig motorisk, begynder at krybe lidt, triller omkring, drejer om sin egen akse og begynder nu at viser mere og mere selvstændighed og utilfredshed f.eks. når han får sig drejet væk fra legetøjet eller hvis du som mor ikke sidder lige ved siden af hele tiden….
Om natten får han lagt sig i stillinger, som han ikke selv mestrer at komme væk fra. Han får skubbet sig op i hjørnet i sengen, sparker dynen af, triller om på siden, maven osv. og kan ikke finde ud af at blive lagt rigtigt igen. Han kan græde i søvne, klynke i søvne og nogle gange også grine i søvne og han har brug for din hjælp til at komme videre i søvnen. Du skal hjælpe ham med at skifte stilling, berolige ham med dine hænder, nærhed, give ham dynen på igen osv. og det er naturligt hårdt.
Så nej, jeg tror ikke det er dig, der har svært ved at aflæse, hvad der sker og hvorfor han reagerer som han gør. Det lyder som om at der er "tigerspring" som spiller ind hos jer og dermed udvikling - men det er naturligt lidt forskellige ting, som påvirker i de forskellige aldre - hos jer virker det bare som om at det ene overtager det andet og det kan være svært at se pauserne imellem hans urolige perioder… Da han så samtidig måske er særligt sensitiv og også har haft problemer med smerter fra nakke, skuldre osv. så har det naturligt givet ekstra udfordringer hos jer...
Når dette er sagt, så tænker jeg dog også, at jeres dreng vil have glæde af, hvis du nu kan forsøge at hjælpe ham til en lidt anden rytme. Det er ikke store ændringer, men alligevel lidt ændringer i forhold til din dagsplan. Det vil f.eks. være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham til en længere middagslur, så han sover sin længste lur midt på dagen. Du skriver, at når du lægger ham i voksiposen i barnevognen bliver han stille, og jeg vil foreslå, at du gør det til en fast rutine at trille ham en tur i barnevognen hver dag, når han skal sove til middag - netop for med denne tur at holde ham sovende så lang tid som muligt. Han må meget gerne sove 2-2.5 time, hvis du kan få ham til det.
Du må også gerne lægge dig med ham og sove sammen med ham i dobbeltsengen, hvis du fornemmer at det kan give ham ro til at sove længere. Det vil være helt okay. Du skal gøre det som virker, det som får ham til at sove længste lur midt på dagen.
At han sover en længere lur midt på dagen vil gøre, at han ikke bliver så træt om eftermiddagen. Han kan evt. få en ekstra powernap om eftermiddagen og hans puttetidspunkt om aftenen bliver således senere end nu. som det er lige nu, er hans nat umiddelbart meget lang og det vil være bedre for ham at sove lidt længere lure midt på dagen og afkorte nattesøvnen. Netop søvnen om dagen er vigtig. Den lidt længere middagslur vil give ham ekstra energi, overskud til at møde dagen osv. og det lyder som om at han ikke helt får dette, som han sover lige nu… Det vil være rigtig godt, hvis du kunne arbejde på en rytme, hvor han sover tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen.
Derudover så lyder det super, at han er så glad for skemaden og det lyder som om at han er kommet rigtig godt igang. Du fortæller også, at han spiser godt og umiddelbart lyder det som om at han spiser store portioner. Han får i følge din dagsplan både grød og mos, og det er super - jeg vil dog anbefale, at du giver ham frugt og frugtmos som mellemmåltider, serveret med vand af kop. Det vil også være godt til hans mave.
MEN - du skal være opmærksom på, at mængden af skemad ikke bør erstatte hans mælkeindtag endnu, og jeg får lidt på fornemmelsen, at han måske får lidt for meget skemad og lidt for lidt mælk… Da han stadig kun er 6 måneder gammel, så vil jeg anbefale at du giver ham mælk som en fast del af hans putteritual. Det vil være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og tilbydes mælk som en fast del af putteritualet, altså hver gang han skal sove. Du kan amme ham eller give flaske - hvad du nu skønner vil passe bedst. Det at få både skemad og mælk og netop få mælken som del af putningen kan være med til at gøre, at han begynder at kunne sove en længere lur midt på dagen.
Jeg ved ikke hvor store portioner grød han spiser, men det er bedre at han lige nu spiser f.eks. ¾-1 dl. grød eller mos, drikker vand af kop og så får bryst eller flaske 1-1.5 time efter og så puttes. End at han spiser 1½ - 2 dl. grød eller mos og derefter afviser bryst eller flaske eller ikke drikker nok… Du skriver f.eks. i din dagsplan kl 11.30-12: Grød/mos eller bryst - og det er vigtigt, at han får begge dele og har plads i maven til begge dele lige nu:)
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til formiddagslur, sover her måske 1 times tid - han må sove, til han vågner af sig selv
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til middagslur ca. kl 12.30-13. Sæt ham gerne i barnevognen og tril en tur, for på den måde at holde ham sovende. Tidspunktet vil naturligt variere efter, om han har sovet en eller to timer om formiddagen.
Eftermiddag 15-16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til en powernap - sover her måske bare ½ times tid…
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten - måske kl 19-19.30 - det afhænger af, hvor sent dagens 3 lur ligger og hvor lang den er.
Sen aften 23: Ammes eller flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig omkring kl 05. Så de 5-6 timer, som han lige nu kan sove uden mælk kommer til at ligge mellem kl 23 og 05 i stedet for mellem kl 21 og 02, som nu…
Så lige nu vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at arbejde på en rytme med 3 lure dagligt - formiddagslur, middagslur og kort lur sidst på eftermiddagen. Du skal forsøge at skabe denne rytme fra morgenstunden, give ham skemad, når han vågner og mælk før han puttes. Forsøge at hjælpe ham med at sove en længere middagslur og på den måde se om ikke powernappen sidst på dagen netop bliver til en powernap, så han vågner af sig selv, er aktiv et par timer og derefter så parat til at blive puttet til natten - og netop blive puttet lidt senere…
Håber du kan bruge mine tanker og min dagsplan lidt videre i det projekt:)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske