Svar: Nattesøvnen driller

18. januar 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Julie

Tak for dit brev og velkommen til :) Tillykke med den lille pige og dejligt at høre, at du har læst i flere af mine bøger og har kunne bruge det, jeg skriver, tak!:)

Det lyder meget alderssvarende, det du fortæller - jeres datter sover 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen og det er lige efter bogen. Det gennemsnitlige søvnbehov er små 15 timer i døgnet og mange børn vil fordele søvnen sådan, at de sover f.eks.4.5- 5 timer om dagen og 10 timer om natten. Jeres datter er nu begyndt at sove lidt kortere nattesøvn, men lyder ikke til at have forlænget sin dagssøvn, så samlet sover hun lige nu lidt mindre. Og det kan være okay - det kan være en urolig periode, og det kan derfor ændre sig igen.

Der sker rigtig meget med hende både motorisk og mentalt og det betyder, at hun lige nu godt kan have svært ved at overgive sig til søvnen, ligesom hun kan have svært ved at sove sammenhængende. Hun kan også være ved at få tænder, være forkølet eller andet som gør, at hun pludselig sover lidt mindre. Og lige nu tænker jeg, at du skal prøve at se tiden lidt an.

Jeg synes ikke du skal afkorte hendes dagssøvn. Netop dagssøvnen er vigtig, fordi den kan reparere på dårlig nattesøvn, og det omvendte er ikke muligt. Hun skal naturligvis ikke sove dagen væk, men det er samtidig vigtigt, at hun får sin søvn.

De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne springe powernappen sen eftermiddag over. Nogle dage vil de have behov for den og andre dage vil de kunne undvære den. Nogle gange vil middagsluren ligge lidt senere og andre gange vil hun i stedet gå lidt tidligere i seng - og hos jer kunne det sidste godt være tilfældet. At hun stadig står op af sin middagslur omkrig kl 15.30, men når hun så ikke får sin powernap kl 17, så vil hun i stedet gå i seng kl 19.30-20 og på den måde vil nattesøvnen af sig selv blive længere. Jeg har derfor en formodning om, at det vil ændre sig i løbet af den næste måned tid…

Derudover skal du naturligvis være opmærksom på, at hun får både mad og mælk nok hele dagen igennem og måske er hun ...

Annonce

... ved at være klar til 3 måltider dagligt. En dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen 05.30: Amms og sover videre. Vågner ofte med en lille ekstra amning, før dagen begynder

Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9

Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød (anden type end om morgenen) eller lidt grøntsagsmos, vand af kop. Tilbydes som nu lidt agurk i hånden.

Får evt. bad som nu :)

Ammes og puttes til middagslur kl ca 13-13.30

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16-17: Ammes og powernappen vil måske stille og roligt af sig selv begynde at blive sprunget over.

Aften 18: Grøntsagsmos, agurk i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20 - har hun som nu sovet 3 lure, så vil putningen til natten naturligt ligge senere.

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre

Midt nat 03: Ammes (de fleste børn er 6 måneder før de kan undvære denne amning)

Som du kan se, så skal hun stadig have en del amninger i døgnet. Du skriver at du nogle gange ammer hende 4-5 gange om natten og det er vigtigt, at du er opmærksom på at sikre hende mælk nok hele dagen igennem. Mælk skal indgå som en fast del af hendes putteritual og mængden af skemad skal holdes på et niveau som stadig levner plads til mælken. Det vil sige, at det er bedre at give hende f.eks. ¾ dl. skemad, vand af kop og så amme hende før hun puttes, end det er at give hende 1.5 dl grød eller mos og hun så afviser brystet om dagen.

Du skal også være opmærksom på, at hun om natten godt kan drømme meget lige nu og derfor i søvne ligge og småklynke, virre med hovedet, slå ud med armene, græde, smaske osv. og ofte virke søgende - men det betyder ikke, at hun nødvendigvis skal ammes. Det vil være rigtig godt, hvis du nogle gange forsøger at hjælpe hende videre i søvnen med stillingsskift, en beroligende hånd osv. så hun kan mærke at du er der og du på den måde får hende lullet videre i søvnen, uden at hun får brystet i munden:)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:) Og glæder mig til at følge jeres lille familie!:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien