Svar: Søvncyklus 3.5

14. januar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at det går fremad med at lære jeres dreng at sove og kunne falde i søvn uden altid at have brystet i munden. Det er rigtig godt, hvis du kan få ham flyttet fra din favn og ned i sengen, før han sover helt og hvis "op ned metoden" hjælper jer og han kan sove i løbet af 5 minutter på denne måde, så er det rigtig fint. Du bekriver en meget stor fremgang i forhold til før, hvor det godt kunne tage op til to timer at få ham til at sove.

Du kan også nogle gange gøre det, at du lægger dig og ammer ham i din seng og før han så sover helt, så forsøger du at trække brystet ud af munden på ham. De første mange gange vil han søge efter brystet igen - du giver ham det, han falder til ro - og så forsøger du igen at trække brystet til dig. Så han stille og roligt lærer at han godt kan overgive sig til søvnen uden at brystet skal være i munden. Du må gerne lade ham ligge i din seng. Naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ud af sengen og komme til skade. Og når du så selv går i seng sen aften, så vil det være rigtig godt, hvis du her ammer ham igen, gerne fra begge bryster og derefter putter ham i egen seng, hvor han så sover videre.

Du fortæller at han ofte vågner efter 30 minutter og søger brystet. Det kan her ofte hjælpe, at du ammer ham af to omgange og lægger en skifting ind imellem amningerne. Det vil sige, at når du ammer ham om aftenen, så skal du starte med at amme ham fra det ene bryst og når han så har spist rigtig godt der, så skifter du ham. Det at blive lagt på puslebordet og få ren ble på, vil sandsynligvis vække ham lidt, og efterfølgende tilbyder du så mælk fra modsatte bryst og først derefter puttes han i seng. Dette kan gøre at du undgår opvågningen efter 30 minutter.

Nogle gange vil det også være sådan, at han falder rigtig godt i søvn efter amning, sover 30 minutter og har brug for brystet igen, hvor du så naturligvis ammer ham en ekstra gang og derefter skulle han så gerne kunne sove et lidt længere søvnstræk uden at få mælk.

Du skal forsøge at få ham videre i søvnen før han vågner alt for meget op. Hvis han bliver alt for vågen, så kan han være svær at få til at sove videre. Du skal også være opmærksom på hans rytme hele dagen igennem og at han nu skal have mange små måltider, flere måltider dagligt og dermed mere mad, samtidig med at hans mælkeindtag fortsat ...

Annonce

... skal være stort. Hele dagens rytme - hvad tid han spiser, hvad tid han her aktiv, får mælk og lægges til a sove har betydning for hans evne til at overgive sig til søvnen og hans evne til at sove længere søvnstræk.

Hvorfor han pludselig vågner hver time hele natten er svært at svare på - du skal dog også her være opmærksom på hans rytm og hans mad/mælkeindtag hele dagen igennem, ligesom du naturligvis også skal sikre dig, at han ikke vågner fordi han har ondt. Det kan være ondt for tænder, ondt i ørerne eller lignende…

Du kan som sagt med fordel amme ham sen aften og derefter flytte ham til egen seng. Når han sover i egen seng, så ligger han på afstand af dig og dufter dermed ikke din mælk så meget. Hvis I sover i samme seng, vil han have sværere ved at undvære brystet. Modsat - hvis du føler at I begge sover bedst tæt sammen, så må du også gerne dette, men du bør tage en t-shirt på, så han ikke har fri adgang til brystet. Derudover vil det være en rigtig god idé, hvis du kan koble hans seng til din seng, så I har mere plads at ligge på. Du kan fjerne tremmerne fra den ene sid og sætte jeres senge sammen. Igen naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det vil give dig mulighed for at være tæt på ham, berolige ham med dine hænder og nærhed, så han kan mærke at du er der, samtidig med at han lærer at ligge i egen seng og dermed fysisk lærer at sove lidt på afstand af dig.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ristede rugbrødsbjælker lavede min farmor til os børn da vi var små og de er rigtig gode. Det er et mørkt rugbrød, som du skærer i stænger og rister i ovnen. Du kan se hvordan her på hjemmesiden under "web tv" og "babykøkkenet". Her er et lille filmklip, der viser hvordan :)

Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem fra de første smagsprøver til familiemaden. Der er også et fødevare register, hvor du kan slå op, hvis du er i tvivl om, hvad din dreng må få hvornår og hvordan:)

Du spørger til hans vægt og om den er okay. Jeg kan se, at du har sat en enkelt vægt ind i livets bog. Hvis du sætter flere målinger ind - hans fødselsvægt og de målinger af hans vægt og længde, som du har frem til nu, så kan du se, hvordan han ligger på kurven og kan således vurdere om han føler sin kurve.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - og tak for dine søde ord!:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin