Svar: Natten - 14 mdr.
6. januar 2015
Alder:
14 mdr.
Kære Anne-Mette
Det lykkedes! Flot! Jeres datter lyder ikke til at mangle brystet, men mere som om at hun som I skriver, vågner på grund af natteskræk og fordi hun har brug for at vide og mærke, at I er der.
Hun er aldersmæssigt stadig så lille, at hun ikke ved hvor I er, når hun ikke kan se jer og derfor hjælper det hende, når I viser hende at I er der, giver hende en hånd at holde i osv. Så falder hun til ro og sover trygt videre.
Det lyder rigtig fint med en madras i børneværelset i en periode, fordi I på den måde lærer hende, at hun nu sover på eget værlse og de første gange hun skal lære dette, så er I der, kan berolige hende med det samme, berolige med lidt ord, lyde osv. så hun kan høre, at hun ikke er alene. Men stille og roligt skulle det så ikke længere være nødvendigt, at I ligger sammen med hende… Men nu har lillepigen jo ikke læst bogen og ved derfor ikke, hvad der forventes af hende - og måske vil hun have glæde af at komme ind i soveværelset.
Det betyder ikke, at hun skal sove i jeres seng, hun må stadig meget gerne blive puttet i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Men det vil måske hjælpe både hende og jer, at hun kan høre jer - og at I ikke behøver stige ud af jeres seng igen og igen flere gange om natten.
For nogle børn (og forældre) er det vigtigt at tage tingene i små etaper - først ud af forældrenes seng, og lære at sove i egen seng og derfra så lære at sove på eget værelse. For andre vil det fungere bedre at lære barnet at sove på eget værelse med det samme. I er nødt til at gøre det, som I fornemmer vil fungere bedst for jer alle tre.
Er det et problem at lade hende sove i soveværelset sammen med jer, hvis hun senere så skal på eget værelse? Næ egentlig ikke. Faktisk kan det give hende den ekstra tryghed hun søger og netop trygheden ved at sove er forudsætningen for at sove godt fremover og også forudsætningen for, at hun senere er tryg ved at skulle sove på eget værelse.
Kan det være et problem at sove sammen? Ja nogle gange - det ses især, hvis man som forældre reagerer på alle barnets lyde og med det samme giver bryst, tager barnet op eller lignende og barnet således ikke får mulighed for selv at finde ro og komme videre i søvnen…
Nogle gange vil netop de natlige lyde, at vi rømmer os, snorker, hoster, rumsterer med dynen osv. også gøre at vi forstyrrer hinanden og derfor har svært ved at sove, hvis vi sover sammen - modsat, så kan det også gøre os trygge, at vi netop kan høre den anden og dermed gøre, at vi så sover bedre. Sådan er vi så forskellige og I skal prøve at finde ud af, hvad der vil fungere bedst hos jer.
Puttebamse er super - de/den skal ikke kun bruges om natten, men følge hende om dagen. Hun skal have bamsen med i vuggestue og også puttes med den til sin middagslur, ligesom hun skal have den som trøst, når hun er ked af det osv. Jo mere den kan følge hende, jo bedre er det. Den skal på sigt fungere som substitut for mor og far.
Mange børn sover dårligt i 13-15 måneders alderen. Her begynder mange at gå rundt og de oplever verden på en ny måde. Det giver ekstra uro både motorisk og mentalt og man kan i denne alder tale om en slags "separation-gentilnærmelses-fase".
I 18-20 måneders alderen kommer ofte endnu en urolig periode, hvor jeres datter kan få svært ved at overgive sig til søvnen og ofte også vil sove uroligt, når hun endelig sover.
Man kan derfor sige at det ofte er lettest at arbejde på nye søvnvaner og rutiner i 16-17 måneders alderen, hvis I vil have lidt at pejle ind efter. Vælger I at tage hende ind i soveværelset nu, vil det således være en god idé, at arbejde på at hun kommer tilbage til eget værelse igen omkring 16 måneders alderen og altså inden næste urolige periode kommer:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske