Svar: Natten - 14 mdr.

6. januar 2015

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne-Mette

Det lykkedes! Flot! Jeres datter lyder ikke til at mangle brystet, men mere som om at hun som I skriver, vågner på grund af natteskræk og fordi hun har brug for at vide og mærke, at I er der.

Hun er aldersmæssigt stadig så lille, at hun ikke ved hvor I er, når hun ikke kan se jer og derfor hjælper det hende, når I viser hende at I er der, giver hende en hånd at holde i osv. Så falder hun til ro og sover trygt videre.

Det lyder rigtig fint med en madras i børneværelset i en periode, fordi I på den måde lærer hende, at hun nu sover på eget værlse og de første gange hun skal lære dette, så er I der, kan berolige hende med det samme, berolige med lidt ord, lyde osv. så hun kan høre, at hun ikke er alene. Men stille og roligt skulle det så ikke længere være nødvendigt, at I ligger sammen med hende… Men nu har lillepigen jo ikke læst bogen og ved derfor ikke, hvad der forventes af hende - og måske vil hun have glæde af at komme ind i soveværelset.

Det betyder ikke, at hun skal sove i jeres seng, hun må stadig meget gerne blive puttet i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Men det vil måske hjælpe både hende og jer, at hun kan høre jer - og at I ikke behøver stige ud af jeres seng igen og igen flere gange om natten.

For nogle børn (og forældre) er det vigtigt at tage tingene i små etaper - først ud af forældrenes seng, og lære at sove i egen seng og derfra så lære at sove på eget værelse. For andre vil det fungere bedre at lære barnet at sove på eget værelse med det samme. I er nødt til at gøre det, som I fornemmer vil fungere bedst for jer alle tre.

Er det et problem at lade hende sove i soveværelset sammen med jer, hvis hun senere så skal på eget værelse? Næ egentlig ikke. Faktisk kan det give hende den ekstra tryghed hun søger og netop trygheden ved at sove er forudsætningen for at sove godt fremover og også ...

Annonce

... forudsætningen for, at hun senere er tryg ved at skulle sove på eget værelse.

Kan det være et problem at sove sammen? Ja nogle gange - det ses især, hvis man som forældre reagerer på alle barnets lyde og med det samme giver bryst, tager barnet op eller lignende og barnet således ikke får mulighed for selv at finde ro og komme videre i søvnen…

Nogle gange vil netop de natlige lyde, at vi rømmer os, snorker, hoster, rumsterer med dynen osv. også gøre at vi forstyrrer hinanden og derfor har svært ved at sove, hvis vi sover sammen - modsat, så kan det også gøre os trygge, at vi netop kan høre den anden og dermed gøre, at vi så sover bedre. Sådan er vi så forskellige og I skal prøve at finde ud af, hvad der vil fungere bedst hos jer.

Puttebamse er super - de/den skal ikke kun bruges om natten, men følge hende om dagen. Hun skal have bamsen med i vuggestue og også puttes med den til sin middagslur, ligesom hun skal have den som trøst, når hun er ked af det osv. Jo mere den kan følge hende, jo bedre er det. Den skal på sigt fungere som substitut for mor og far.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mange børn sover dårligt i 13-15 måneders alderen. Her begynder mange at gå rundt og de oplever verden på en ny måde. Det giver ekstra uro både motorisk og mentalt og man kan i denne alder tale om en slags "separation-gentilnærmelses-fase".

I 18-20 måneders alderen kommer ofte endnu en urolig periode, hvor jeres datter kan få svært ved at overgive sig til søvnen og ofte også vil sove uroligt, når hun endelig sover.

Man kan derfor sige at det ofte er lettest at arbejde på nye søvnvaner og rutiner i 16-17 måneders alderen, hvis I vil have lidt at pejle ind efter. Vælger I at tage hende ind i soveværelset nu, vil det således være en god idé, at arbejde på at hun kommer tilbage til eget værelse igen omkring 16 måneders alderen og altså inden næste urolige periode kommer:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder