Svar: 2 årig vil ikke sove på eget værelse
9. december 2014
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og dejligt at høre fra jer igen :)
Som jeg læser jeres brev, så sover jeres dreng på eget værelset - han forbinder sit værelset med stedet, hvor han skal sove og er okay med at ligge i sin seng… Men når han har sovet et par timer, så vågner han og er tydeligt ked af det og kan kun sove vider, hvis han kommer ind til jer…
Og jeg tænker, at han lige nu derfor skal ind til til jer, når han vågner. Det er ikke nogen god idé at kæmpe med ham i 1-2 timer og han blot bliver mere og mere ulykkelig, og I bliver mere og mere frustrerede.
Hvis han vågner og ikke kan komme videre i søvnen med lidt kærtegn, beroligede ord osv. så tag ham ind til jer. Og når han sover tungt og godt og pladsen i jeres seng bliver for trang, så bær ham ind i egen seng igen. Det virker faktisk nogle gange, fordi han så oplever både at falde i søvn i sin egen seng og vågne i sin egen seng om morgenen - og han husker ikke, at han har været omkring jeres seng om natten. Derfor kan han på sigt blive lettere at få til at sove videre i egen seng om natten, når og hvis han vågner der. Han bliver altså lettere at berolige og få videre i søvnen om natten, uden at I så behøver flytte ham.
Håber I kan bruge dette lille råd videre :)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske