Svar: Ikke falde i søvn om aftenen

23. november 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Tanja

Tak for dit brev og tillykke med den lille pige :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du prøve at vælge til og fra, hvad du kan bruge i forhold til jeres situation:)

Du skriver, at din datter tager fint på og vokser som hun skal. Det er godt - det er nemlig vigtigt, at du sikrer dig, at hun ikke græder og protesterer mod søvnen, fordi hun er sulten og har brug for mere mælk.

Du fortæller at hun tidligere er falde i søvn med brystet, men har haft en periode hvor hun ikke har ville dette, men nu lyder det som om, at brystet beroliger hende igen - og du skal netop bruge brystet. Det er vigtigt, at du ammer hende som en fast del af hendes putteritual og hun er stadig så lille, at hun gerne må falde i søvn ved brystet og derefter blive puttet over i sin lift eller seng.

Børn i jeres datters alder kan have en aktiv mororefleks. Det er faldrefleksen, som naturligt sætter igang, hver gang hun skal til at falde i søvn - kroppen giver et lille spjæt og hun bliver forskrækket, græder og kan ikke sove videre. For at hjælpe hende kan det være en god idé, at du svøber hende, så hun rent fysisk bliver holdt sammen. Det kan være i et rigtigt svøb eller de kan være at putte hende i en sovepose. Svøbet vil minde lidt om det at være hos jer, hvor hun kan mærke jer, mærke jeres nærhed og det gør skiftet mellem jeres favn og ned, hvor hun skal sove mindre voldsomt.

Start med at amme hende, bøvs hende af, pludre med hende osv. Skift hende så, svøb hende og am hende så igen - og derefter skal hun så puttes. Giv hende evt. en sut, hvis hun vil have det, så du erstatter brystet med sutten, så hun på den måde stadig føler sig beroliget, når du putter hende. Stå ved hende, hold dine hænder på hendes krop, så hun kan mærke, at du er der. Ligger hun i lift, så sving den lidt, ligger hun i barnevogn, så tril hende, ligger hun i sengen, så hold hænderne på hende og vug hende lidt, så du på den måde luller hende videre ind i søvnen.

Du skriver, at hun ikke er så glad for at være i favn og at hun skriger højt, når du prøver at lægge hende ned, når hun skal sove. Du fortæller også, at hun helst vil bæres på skulderen. Det kan være en god idé at få lægen til at tjekke hende ...

Annonce

... igennem for at se om hun kan have en spænding i nakken eller skuldrene, som bør behandles. Har hun tendens til lejringsbetinget skævhed af kraniet? Har hun en foretrukken side, når hun ligger, kikker hun mest til enten venstre eller højre? Hvordan løfter hun hovedet, når hun ligger på maven? Det er vigtigt at tjekke op på, om hendes protester mod at ligge handler om, at hun måske har nogle spændinger eller måske gør det ondt, når hun ligger…

Hvor har du dine hænder, når du ammer hende? Det vil være rigtig godt, at du ikke holder din hånd på hendes baghoved, når du lægger hende til brystet. Hvis du holder din hånd her, så vil hun kunne føle det som et pres og det vil gøre, at hun afviser brystet og bliver som en flitsbue. Prøv derfor om du kan nøjes med at støtte hendes hoved med din hånd ved hendes nakke. Prøv også om du kan amme hende liggende, da hun her ikke oplever samme pres, som når hun er i favn. Prøv om du ved siddende amning, kan lade hende ligge med hovedet på ammepuden eller på din arm, så du ikke behøver holde hendes hoved i dine hænder.

Vær opmærksom på at hun stadig er så lille, at hun ikke evner at lukke lyde ude, hun hører alt hvad der foregår omkring hende. Hvis du hører radio, så hører du f.eks. et stykke musik, som du synger med på, så kommer der noget du lukker af for, så er der noget i radioavisen der fanger din interesse, og du lytter igen, og så hører du igen ikke det næste ... Den evne har spædbørn børn ikke - de hører det hele og kan dermed ikke lukke lyde ude.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det betyder at din jeres datter let kan blive overstimuleret, hvis du f.eks. har radio eller fjernsyn kørende hele dagen eller generelt er ude, har gæster, handler osv. Det er derfor en god idé at være opmærksom på at skærme hende lidt i løbet af dagen, så hun ikke får alt for mange stimuli - hvis der sker for meget i løbet af dagen, så vil reaktionen netop ofte komme om aftenen, hvor hun vil blive overtræt og grædende og have rigtig svært ved at slappe af, koble fra og falde i søvn…

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre og at det hjælper lidt på vej til at finde ud af, hvorfor jeres lille pige har så svært ved at sove.

Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge jeres familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig