Svar: Hvornår sove på eget værelse?

20. oktober 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Stine

Tak for dit brev :)

Af hensyn til risikoen for vuggedød, så anbefaler jeg normalt ikke at børn sover på eget værelse før 6 måneders alderen. Undersøgelser viser, at blandt andet forældres natlige støj er med til at holde barnets vejrtrækning igang, og at det derfor kan forebygge vuggedød, at man sover sammen - ikke i samme seng, men i samme værelse. Efter 6 måneders alderen vil risikoen for vuggedød være mindre, barnet begynder selv at kunne skifte stilling osv. og kan fra denne alder derfor godt sove på eget værelse, hvis man ønsker det.

Det er dog slet ikke sikkert, at man har brug for at sove hver for sig. I rigtig mange familier er det dejligt at sove sammen, og som du selv skriver, så er det praktisk, at han sover hos jer, når han stadig skal ammes, har sine små opvågninger om natten osv. Og det behøver der ikke være nogen problemer i.

Der er ingen faste regler for, hvornår børn skal sove på eget værelse. Førhen i tiden, hvor man boede på mindre plads, end man ofte gør i dag, så sov familien sammen. Forældre sov sammen med de mindste børn og søskende sov sammen. De større huse, indrettede børneafdelinger osv. har ændret på dette - men for mange er det at sove sammen helt naturligt - vi mennesker er flokdyr og har brug for hinanden:)

Nogle praktiserer det der kaldes samsovning. Her vælger man bevidst at hele familien sove sammen. Nogen indretter således soveværelset med en 4x4 meter stor seng, hvor der er plads til alle. Andre vælger at børnene sover sammen, så de har hinanden og får trygheden på denne måde og atter andre vælger, at alle sover hver for sig. I skal gøre det, som I føler vil være bedst og rarest for jer alle tre:)

Og nej - det er ikke sådan, at man automatisk får problemer med tilvænning til eget værelse, hvis man venter for længe. Det afhænger helt af, hvordan man vælger at ændre vaner og hvad alder barnet i øvrigt har. For børn vil naturligt i visse perioder være mere tryghedssøgende og søge forældrene og forældrenes soveværelse mere ...

Annonce

... end de vil gøre i andre perioder og det er vigtigt at man tager hensyn til dette.

I 8-10 måneders alderen vil mange børn have en periode, hvor de begynder at sove uroligt. De er i separationsfasen og kan i denne periode virke meget klyngende og tryghedssøgende. Det betyder at de om natten ofte kan have ekstra behov for deres forældre.

I 13-14 måneders alderen opleves ofte en tilsvarende periode som hænger sammen med at barnet begynder at gå mere og mere rundt, rejser sig ved tingene osv.

I 18-20 måneders alderen vil mange børn også sove uroligt, vågne med skrig om natten, drømme meget osv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når børn er 2½ år, vil de ofte være bange for mørke, vil ikke sove alene osv.

Man kan sige, at netop i disse urolige perioder, kan det være svært at arbejde på rutiner og vaner, hvor barnet skal lære at sove for sig selv, fordi barnet er ekstra klyngende og tryghedssøgende lige her - derfor kan man sige, at det kan være en god idé at putte barnet på eget værelse i de perioder, hvor man erfaringsmæssigt ved at der er mere ro på. Det betyder dog også, at løbet jo ikke er kørt, hvis man ikke får barnet puttet på eget værelse f.eks. i 7 måneders alderen, for der vil jo så komme en periode igen senere, hvor man kan arbejde på dette:)

Det vigtigste er, at barnet er trygt. Tryghed er alfa omega, trygge børn sover godt! Og netop det at sove sammen med mor og far og fra starten mærke, at der bliver reageret på en, at man ikke er alene, men at mor og far er der, passer på en, er jo med til at give en basal tryghed, som man så kan arbejde videre på senere hen.

Og så når børn naturligvis også en alder, hvor man kan sige, at der ofte sker nogle ting i soveværelset, som de ikke skal opleve - sex mellem mor og far :) Voksenseksualitet er noget som hører de voksne til, og hvis f.eks. en 3 årig vågner imens I forældre elsker med hinanden, så kan det virke skræmmende og voldsomt. Der er dog ingen som siger, at sex kun skal foregå i soveværelset…;)

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39