Svar: Hvornår sove på eget værelse?
20. oktober 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Af hensyn til risikoen for vuggedød, så anbefaler jeg normalt ikke at børn sover på eget værelse før 6 måneders alderen. Undersøgelser viser, at blandt andet forældres natlige støj er med til at holde barnets vejrtrækning igang, og at det derfor kan forebygge vuggedød, at man sover sammen - ikke i samme seng, men i samme værelse. Efter 6 måneders alderen vil risikoen for vuggedød være mindre, barnet begynder selv at kunne skifte stilling osv. og kan fra denne alder derfor godt sove på eget værelse, hvis man ønsker det.
Det er dog slet ikke sikkert, at man har brug for at sove hver for sig. I rigtig mange familier er det dejligt at sove sammen, og som du selv skriver, så er det praktisk, at han sover hos jer, når han stadig skal ammes, har sine små opvågninger om natten osv. Og det behøver der ikke være nogen problemer i.
Der er ingen faste regler for, hvornår børn skal sove på eget værelse. Førhen i tiden, hvor man boede på mindre plads, end man ofte gør i dag, så sov familien sammen. Forældre sov sammen med de mindste børn og søskende sov sammen. De større huse, indrettede børneafdelinger osv. har ændret på dette - men for mange er det at sove sammen helt naturligt - vi mennesker er flokdyr og har brug for hinanden:)
Nogle praktiserer det der kaldes samsovning. Her vælger man bevidst at hele familien sove sammen. Nogen indretter således soveværelset med en 4x4 meter stor seng, hvor der er plads til alle. Andre vælger at børnene sover sammen, så de har hinanden og får trygheden på denne måde og atter andre vælger, at alle sover hver for sig. I skal gøre det, som I føler vil være bedst og rarest for jer alle tre:)
Og nej - det er ikke sådan, at man automatisk får problemer med tilvænning til eget værelse, hvis man venter for længe. Det afhænger helt af, hvordan man vælger at ændre vaner og hvad alder barnet i øvrigt har. For børn vil naturligt i visse perioder være mere tryghedssøgende og søge forældrene og forældrenes soveværelse mere end de vil gøre i andre perioder og det er vigtigt at man tager hensyn til dette.
I 8-10 måneders alderen vil mange børn have en periode, hvor de begynder at sove uroligt. De er i separationsfasen og kan i denne periode virke meget klyngende og tryghedssøgende. Det betyder at de om natten ofte kan have ekstra behov for deres forældre.
I 13-14 måneders alderen opleves ofte en tilsvarende periode som hænger sammen med at barnet begynder at gå mere og mere rundt, rejser sig ved tingene osv.
I 18-20 måneders alderen vil mange børn også sove uroligt, vågne med skrig om natten, drømme meget osv.
Når børn er 2½ år, vil de ofte være bange for mørke, vil ikke sove alene osv.
Man kan sige, at netop i disse urolige perioder, kan det være svært at arbejde på rutiner og vaner, hvor barnet skal lære at sove for sig selv, fordi barnet er ekstra klyngende og tryghedssøgende lige her - derfor kan man sige, at det kan være en god idé at putte barnet på eget værelse i de perioder, hvor man erfaringsmæssigt ved at der er mere ro på. Det betyder dog også, at løbet jo ikke er kørt, hvis man ikke får barnet puttet på eget værelse f.eks. i 7 måneders alderen, for der vil jo så komme en periode igen senere, hvor man kan arbejde på dette:)
Det vigtigste er, at barnet er trygt. Tryghed er alfa omega, trygge børn sover godt! Og netop det at sove sammen med mor og far og fra starten mærke, at der bliver reageret på en, at man ikke er alene, men at mor og far er der, passer på en, er jo med til at give en basal tryghed, som man så kan arbejde videre på senere hen.
Og så når børn naturligvis også en alder, hvor man kan sige, at der ofte sker nogle ting i soveværelset, som de ikke skal opleve - sex mellem mor og far :) Voksenseksualitet er noget som hører de voksne til, og hvis f.eks. en 3 årig vågner imens I forældre elsker med hinanden, så kan det virke skræmmende og voldsomt. Der er dog ingen som siger, at sex kun skal foregå i soveværelset…;)
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske