Svar: Skift i søvnstadie

14. september 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev - jeg skal prøve at besvare dine spørgsmål ligeså kort og præcist, som du har stillet dem:)

Det er en god idé, at du hjælper din datter med at komme videre i søvnen, så hun lærer at tage længere lure og ikke får en erfaring med sig om, at hun skal vågne efter at have sovet i 40 minutter. Du kan altså ikke gå ud fra, at hun på et tidspunkt vil lære at sove længere lure af sig selv.

Det vil med den alder hun har nu, være rigtig godt, at du hjælper hende med at få en rytme i løbet af dagen, hvor hun sover tre lure - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Imellem sine lure skal hun være vågen og aktiv, så hendes dag netop inddeles i perioder, hvor hun bruger sig selv motorisk og mentalt og perioder, hvor hun så hjælpes til at sove. Hun er efterhånden ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og nogle gange vil hun f.eks. godt kunne gabe - ikke fordi hun er træt og skal puttes, men fordi hun keder sig og har brug for at I leger lidt mere. Nogle gange kan hendes opvågninger altså skyldes, at du skal ændre lidt på rytmen, så hun måske puttes lidt senere, er mere aktiv, når hun er vågen osv.

Det kan også nogle gange være en god idé at du ammer hende af to omgang mellem hver lur. Det vil sige, at hun får mælk, når hun vågner og herefter bliver hun så leget med, I tumler, pludrer, synger osv. Så bliver hun skiftet og så bliver hun ammet igen og herefter puttet. Det at amme hende af to omgange, vil for det første være med til at øge din mælkemængde lidt, det vil også imødekomme hendes tendens til måske at slatspise lidt i løbet af dagen - og måske derfor behovet for at vågne op og virke søgende efter ca 20-40 minutter.

Hele dagens rytme, tidspunkter for lur, hvornår du ammer, hvor meget du ammer, aktivitet, stimulering, måden hun puttes på osv. har alt sammen betydning for hendes evne til at overgive sig til søvnen (så det ikke tager en time at få hende til at sove) og hendes evne til at sove sammenhængende (så hun ikke vågner igen og igen, når hun først er faldet i søvn).

En rytme kan se nogenlunde således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner og får en ekstra amning, når dagen begynder.

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur

Aften: Ammes og puttes til natten. Om aftenen vil mange børn die hyppigt ved brystet, for på den måde at fylde sig ekstra op til natten.

Sen aften: Ammes og sover videre

Midt nat: Ammes og sover videre

Du må gerne lægge dig i sengen med hende, når det er tid til at hun skal sove, ligesom du også gerne må trille hende i barnevognen, for på den måde at holde hende sovende. Det ...

Annonce

... er helt naturilgt, at hun i denne alder har brug for din hjælp til at koble fra overfor verden, og skal hjælpes til at finde ro, netop ved at du ammer hende i søvn eller triller hende i søvn.

Det er ikke meningen at hun skal græde sig i søvn. Hun kan godt have en lidt utilfreds gråd, en slags overtræt gråd, hvor hun lige græder lidt (et par minutter), før hun så falder til ro og sover. Men hun skal ikke ligge og græde i længere tid - så er det langt bedre, at du ammer hende og lader hende falde i søvn med brystet i munden - og igen ser på dagens rytme og forsøger at finde ud af om puttetidspunktet er rigtigt, måske er hun puttet for tidligt, måske for sent…

Hun kan godt ligge og baske med armene, når hun er ved at falde rigtigt i søvn. Det er helt normalt, det er hendes faldrefleks/mororefleks som går igang. Ligesom du kender fra dig selv, at du føler at du "falder" og din krop spjætter, når du er lige ved at sove. Du sover videre, men din datter vil i denne situation ofte vågne op, hun bliver forskrækket og har svært ved at komme videre i søvnen igen. Her har hun blundet og går så over i en dybere søvn, hvor hun vil ligge mere stille. Det kan hjælpe at svøbe hende eller du kan holde hendes hænder.

En lur vil ofte bestå af en periode, hvor hun sover let og en periode, hvor hun sover dybt. Hos små børn taler man om aktiv søvn og dyb søvn og du vil ofte kunne se, at hun skifter mellem disse to søvnstadier ved at hun nogle gange vil ligge og smaske, spjætte med armene osv. og andre gange sover helt dybt uden at røre på sig. Det hører med til en normal søvn, at hun sover både dybt og let og også drømmer - og derfor tæller det hele med i en lur, også selvom hun nogle gange kan virke til at vågne lidt op undervejs eller måske virker til at drømme ekstra meget.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

At din datter søger brystet ekstra meget om aftenen og gerne vil have at du bliver hos hende, lyder helt normalt for alderen. Du skal igen være opmærksom på at få hende fyldt ekstra op med mælk hele dagen igennem og f.eks. i en periode amme hende af to omgange. Om aftenen kan du også med fordel amme hende, skifte hende og amme hende igen og derefter putte hende.

Du skal også være opmærksom på at mange børn i 3-4 måneders alderen går sent til ro for natten og at det naturligt kan spille ind hos jer og være årsagen til at putningen trækker ud og nogle gange varer en time…:)

Som du kan se, så er det svært at svare helt kort på dine spørgsmål:) Derfor har jeg også skrevet en bog om søvn hos børn "Helens bog om børn og søvn", som jeg vil anbefale dig at læse. I den fortæller jeg også om netop 3-4 måneders alderen og de søvnudfordringer, der ofte er netop her:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39