Svar: Skift i søvnstadie
14. september 2014
Alder:
3 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev - jeg skal prøve at besvare dine spørgsmål ligeså kort og præcist, som du har stillet dem:)
Det er en god idé, at du hjælper din datter med at komme videre i søvnen, så hun lærer at tage længere lure og ikke får en erfaring med sig om, at hun skal vågne efter at have sovet i 40 minutter. Du kan altså ikke gå ud fra, at hun på et tidspunkt vil lære at sove længere lure af sig selv.
Det vil med den alder hun har nu, være rigtig godt, at du hjælper hende med at få en rytme i løbet af dagen, hvor hun sover tre lure - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Imellem sine lure skal hun være vågen og aktiv, så hendes dag netop inddeles i perioder, hvor hun bruger sig selv motorisk og mentalt og perioder, hvor hun så hjælpes til at sove. Hun er efterhånden ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og nogle gange vil hun f.eks. godt kunne gabe - ikke fordi hun er træt og skal puttes, men fordi hun keder sig og har brug for at I leger lidt mere. Nogle gange kan hendes opvågninger altså skyldes, at du skal ændre lidt på rytmen, så hun måske puttes lidt senere, er mere aktiv, når hun er vågen osv.
Det kan også nogle gange være en god idé at du ammer hende af to omgang mellem hver lur. Det vil sige, at hun får mælk, når hun vågner og herefter bliver hun så leget med, I tumler, pludrer, synger osv. Så bliver hun skiftet og så bliver hun ammet igen og herefter puttet. Det at amme hende af to omgange, vil for det første være med til at øge din mælkemængde lidt, det vil også imødekomme hendes tendens til måske at slatspise lidt i løbet af dagen - og måske derfor behovet for at vågne op og virke søgende efter ca 20-40 minutter.
Hele dagens rytme, tidspunkter for lur, hvornår du ammer, hvor meget du ammer, aktivitet, stimulering, måden hun puttes på osv. har alt sammen betydning for hendes evne til at overgive sig til søvnen (så det ikke tager en time at få hende til at sove) og hendes evne til at sove sammenhængende (så hun ikke vågner igen og igen, når hun først er faldet i søvn).
En rytme kan se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner og får en ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes og puttes til natten. Om aftenen vil mange børn die hyppigt ved brystet, for på den måde at fylde sig ekstra op til natten.
Sen aften: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover videre
Du må gerne lægge dig i sengen med hende, når det er tid til at hun skal sove, ligesom du også gerne må trille hende i barnevognen, for på den måde at holde hende sovende. Det er helt naturilgt, at hun i denne alder har brug for din hjælp til at koble fra overfor verden, og skal hjælpes til at finde ro, netop ved at du ammer hende i søvn eller triller hende i søvn.
Det er ikke meningen at hun skal græde sig i søvn. Hun kan godt have en lidt utilfreds gråd, en slags overtræt gråd, hvor hun lige græder lidt (et par minutter), før hun så falder til ro og sover. Men hun skal ikke ligge og græde i længere tid - så er det langt bedre, at du ammer hende og lader hende falde i søvn med brystet i munden - og igen ser på dagens rytme og forsøger at finde ud af om puttetidspunktet er rigtigt, måske er hun puttet for tidligt, måske for sent…
Hun kan godt ligge og baske med armene, når hun er ved at falde rigtigt i søvn. Det er helt normalt, det er hendes faldrefleks/mororefleks som går igang. Ligesom du kender fra dig selv, at du føler at du "falder" og din krop spjætter, når du er lige ved at sove. Du sover videre, men din datter vil i denne situation ofte vågne op, hun bliver forskrækket og har svært ved at komme videre i søvnen igen. Her har hun blundet og går så over i en dybere søvn, hvor hun vil ligge mere stille. Det kan hjælpe at svøbe hende eller du kan holde hendes hænder.
En lur vil ofte bestå af en periode, hvor hun sover let og en periode, hvor hun sover dybt. Hos små børn taler man om aktiv søvn og dyb søvn og du vil ofte kunne se, at hun skifter mellem disse to søvnstadier ved at hun nogle gange vil ligge og smaske, spjætte med armene osv. og andre gange sover helt dybt uden at røre på sig. Det hører med til en normal søvn, at hun sover både dybt og let og også drømmer - og derfor tæller det hele med i en lur, også selvom hun nogle gange kan virke til at vågne lidt op undervejs eller måske virker til at drømme ekstra meget.
At din datter søger brystet ekstra meget om aftenen og gerne vil have at du bliver hos hende, lyder helt normalt for alderen. Du skal igen være opmærksom på at få hende fyldt ekstra op med mælk hele dagen igennem og f.eks. i en periode amme hende af to omgange. Om aftenen kan du også med fordel amme hende, skifte hende og amme hende igen og derefter putte hende.
Du skal også være opmærksom på at mange børn i 3-4 måneders alderen går sent til ro for natten og at det naturligt kan spille ind hos jer og være årsagen til at putningen trækker ud og nogle gange varer en time…:)
Som du kan se, så er det svært at svare helt kort på dine spørgsmål:) Derfor har jeg også skrevet en bog om søvn hos børn "Helens bog om børn og søvn", som jeg vil anbefale dig at læse. I den fortæller jeg også om netop 3-4 måneders alderen og de søvnudfordringer, der ofte er netop her:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske