Svar: Urolig søvn - 10 mdr.
5. juli 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Asger og mor
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er dejligt at høre, at du har fået skruet amningerne ned og at Asger nu er i stand til at falde i søvn uden at han behøver brystet i munden. Det er også helt okay at du lige nu prioriterer at lægge dig med ham og at I sover sammen, så du også får den ekstra hvile og ro. Det lyder som om at I begge nyder dette.
Men det lyder dog også som om at du i stedet for brystet har fået introduceret sutten, så han nu ikke vågner og søger brystet, men vågner fordi han har brug for sin sut. Du skriver, at du ikke oplever det som et problem, fordi han nu er begyndt selv at kunne finde sutten - men stadig kan det være uhensigtsmæssigt, fordi han jo vågner, får sin søvn afbrudt flere gange og først kan sove videre, når og hvis sutten er i munden på ham igen. Det kan derfor være en god idé, hvis du kan prøve at hjælpe ham videre i søvnen netop med din nærhed, dine kærtegn, beroligende hænder osv. og uden at han får sutten i munden hver gang.
En anden overvejelse går på hans indtag af mad. Det er vigtigt at han tilbydes mange små måltider hele dagen igennem og det er rigtig fint, at han viser interesse for at spise selv. Du må meget gerne give ham mad i stykker, som han kan spise med fingrene, du må også meget gerne lære ham at bruge en gaffel. Du kan sætte maden på gaflen og lade ham selv føre den til munden, guide og vise ham hvordan. Du kan med fordel bruge to gafler, som du hele tiden veksler mellem, så han sidder med en og du sidder med en.
Når han har fået mad i stykker, må du stadig gerne supplere med moset mad og generelt prøve at variere hans måltider, så han både får små hapsere og får mad med en ske og på den måde blive fyldt godt op hele dagen igennem.
Derudover spiller hans rytme om dagen naturligt ind og det er rigtig fint at du nu arbejder på at han får to lure dagligt og samlet sover ca 3 timer om dagen. De tre timer kan være fordelt, så han sover 1 time om formiddagen og to timer til middag, de kan også være ligeligt fordelt, så han sover 2 x 1.5 time - det er helt fint. Det gennemsnitlige søvnbehov er 14 timer i denne alder og hvis han sover 3 timer til middag betyder det derfor ca 11 timers nattesøvn - f.eks. fra kl 20 til 07. Du skriver at han altid har sovet mindre end gennemsnittet og det må han naturligvis gerne. Når jeg skriver 14 timer i alt, så betyder det at nogen børn sover lidt mere og andre børn sover lidt mindre.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med kogte pastaskruer, kogte grøntsager i stykker, små stykker frikadelle eller lignende rester fra aftensmaden. Suppleres derudover gerne med mos - det må gerne være fra glas, det er praktisk og let. Vand af kop.
Tilbydes brystet som nu og puttes til middagslur - du må som sagt gerne sove sammen med ham, så du også selv får lidt hvile. Du kan også vælge at trille ham en tur i barnevognen, så han lærer at sove i den.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Tilbydes også en lille portion tykmælk med revne æbler eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, pasta, ris, kartofler, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Almindelige børnevenlige retter. Det kan være pasta/spaghetti med kødsovs, boller i karry, frikadelle med kartofler og sovs. Fiskedeller, laks fra ovnen, bagte eller kogte grøntsager osv. Mad som I voksne også spiser - kartofler kan moses med sovs og gives med gaffel eller ske og frikadellen kan serveres i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet ca kl 19.30-19.45. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Hvis han viser behov for brystet i løbet af natten som nu, så må du gerne give ham dette, det er helt okay. Men prøv om du kan afkorte amningen, så han ikke fylder sig op med mælk og derfor ikke kan spise morgengrød, så natamningen stille og roligt bliver en beroligende tår og derefter trappes ud.
Det er rigtig fint at du, når du ammer ham, søger for at han ikke falder i søvn med brystet i munden, men lige stopper der, hvor han slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Det er rigtig godt.
Det er også rigtig godt at du giver ham en godnatgrød som en fast del af hans putteritual, ligesom et bad om aftenen også ofte vil hjælpe. Han vil naturligt i kraft af sin alder, have en stor motorisk uro og selvom du kan mærke at det stille og roligt er ved at blive bedre, så vil et bad kunne hjælpe. Badet bør dog ligge godt en time før putning, hvis det skal have god effekt.
Det er lige nu naturligt at han har brug for dig, dine beroligende hænder, kærtegn osv. når han skal sove. Det hører alderen til. Der kan dog godt være en sammenhæng mellem at I altid sover sammen og at han derfor har brug for dig, brug for at mærke at du stadig er der, når han vågner op og skal skifte søvnstadie. På sigt kan det derfor godt være en idé at han lærer at sove i sin seng og uden at skulle være tæt fysisk på dig, men det behøver ikke være lige nu. Man skal ikke ændre noget som fungerer.
I første omgang kan du måske prøve at introducere ham til barnevognen om dagen, så han via den lærer at sove uden at han behøver ligge tæt med dig. Barnevognen vil give et helt andet putteritual, han vil kunne kikke sig omkring, mærke vinden i ansigtet og blive stimuleret på en anden måde før søvnen og på den måde vænnes til at han ikke behøver dig for at sove - hvor han måske, hvis du putter ham i tremmesengen vil blive rigtigt ked af det. At bruge barnevognen kan derfor være en god idé og sommeren indbyder jo til ture i dagtimerne.
Når han om dagen kan sove uden at være i din favn, så kan han sandsynligvis også lære det om aftenen og i takt med at han bliver ældre, så vil han naturligt også kunne begynde at bruge en putteklud, sovebamse eller lignende og stille og roligt lære at undvære mors favn. Så på den måde arbejder tiden også for jer.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske