Svar: Pludselig uro ved putning og om natten

15. september 2013

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter:)

Der er ingen tvivl om at hun er rigtig godt med motorisk og at det naturligvis spiller ind på hendes søvn - hun har en naturlig stor rastløshed i kroppen - også selvom hun efterhånden har gået i et par måneder og er rigtig stabilt gående (og dansende) i forhold til sin alder :)

Men hendes alder spiller også ind og rigtig mange børn sover dårligt i 13-14 måneders alderen, herefter kommer ofte en lidt mere rolig periode omkring 16 måneders alderen og i 18-20 måneders alderen er så en urolig periode igen - så er du forberedt...:)

Jeres datter er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor du går hen når hun ikke kan se dig. Hun kan ikke forholde sig til at du er på den anden side af væggen, men har stadig brug for at se dig, for at vide at du ikke er forsvundet. Og derfor bliver hun rigtigt ked af det, når hun oplever at du går - fordi hun ikke ved hvor du går hen og derfor føler sig forladt. Samtidig har hun heller ikke fornemmelse for tid og ved derfor ikke om du er væk i 5 minutter eller i 5 timer - du "bliver bare væk" :)

Og derfor kan det faktisk være en udmærket idé at bruge "se-til-metoden", netop fordi det går ud på at lære hende, at du stadig er der, selvom du ikke kan ses. Ved netop at gå frem og tilbage med ca 3 minutters interval og vende tilbage også selvom hun ikke virker ked af det, så viser du hende at du stadig er der og at hun derfor trygt og roligt kan lægge sig til at sove. Derfor skal tiden heller ikke forlænges, så hun når at blive for ked af det, for det er meningen at hun hele tiden skal være tryg, fordi hun oplever at du ikke er forsvundet, samtidig med at du jo så lærer hende, at hun godt kan ligge lidt for sig selv, og at det er okay og ikke farligt.

Når du går til og fra, så skal du prøve at vurdere, hvad hendes behov er. Hvis hun har det fint med at ligge og tumle rundt, så lader du hende ligge, men det kan godt være at hun efter lidt tid, atter har brug for dig - netop har brug for ...

Annonce

... dig, til at finde fysisk ro og her skal du så vælge at være hos hende, lægge hænderne på hende, holde hende i hånden, synge eller hvad der nu er behov for, fordi hun så der er parat til at overgive sig til søvnen og lige har brug for din hjælp til at kunne. Det kan altså godt være sådan, at du starter med at gå lidt frem og tilbage og når du har gjort det et par gange, så forstår hun at det er sovetid og er så parat til at sove netop fordi du så er der for hende og hjælper hende til ro - men det hele kan så ske i løbet af måske 15 minutter i stedet for i løbet af en time :)

Det kan også være en rigtig god idé at lege gemmeleg med hende i løbet af dagen, hvor du/I skiftes til at gemme jer sammen med hende og også lede efter en anden sammen med hende. Det kan være en måde at lære hende, at man stadig er der, selvom man ikke kan ses, så hun får lidt mere af denne bevidsthed. Det er på samme måde en rigtig god idé at tale til hende fra et andet rum, give små lyde osv. så hun kan høre at der er nogen og bliver bevidst om at lytte - netop fordi du så om aftnen også kan betrygge hende ved at hun kan hører at du rumsterer lidt rundt i køkkenet eller lignende, så hun igen hjælpes til at få lidt fornemmelse for at du er der, også selvom hun ikke kan se dig.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være en rigtig god idé at give hende en juniordyne nu. Den er noget større og vil putte sig omkring hende på en anden måde. Det er også rigtig fint at give hende lidt ekstra nattøj på, evt. nattøj i uld, da det hjælper hende med at regulere temperaturen, så hun ikke fryser, hvis hun får sparket dynen af og så bør temperaturen i soverummet være mellem 16-20 grader. Temperaturen er vigtig for god søvn, og samtidig har rumtemperaturen naturligt også betydning for følelsen af at have behov for dyne.. men ja, hun er stadig så lille at hun naturligt har brug for din hjælp til at blive puttet og hun kan ikke selv putte sig med dynen om natten. Men juniordyne er en god idé nu :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder