Svar: Vil gerne - og så alligevel ikke
26. august 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Pia
Tak for dit brev :)
Det er ganske rigtigt separationsfasen, du lige nu mærker sætter igennem. Det er måske snarere en "separations-gentilnærmelses-fase", for på den ene side vil han gerne selv, skubber dig måske væk, og så vil han op, har tydeligt brug for din favn og vil dig så måske alligevel ikke ... Og det er helt naturligt og hører alderen til.
Det er ingen tvivl om at din dreng lige nu har rigtig meget brug for at mærke dig, når han skal sove, og det er naturligvis rigtig fint og godt, at du giver ham den tryghed og nærhed, som han tydeligt viser behov for. Men du skal prøve at finde balancen, så det ikke pludselig bliver til en vane, at han kun kan falde i søvn i din favn. Derfor er det rigtig godt, at du stadig prøver at putte ham i barnevognen.
Jeg vil anbefale dig, at du prøver at lade ham sidde op i vognen, så han ikke starter med at blive puttet, men starter med at kikke på verden og ting I kører forbi. Du må også gerne give ham lidt mad i hånden, som han kan sidde med, pille i, gumle på, det kan nogle gange virke næste meditativt. Han kan også få lidt vand at drikke imens han er i sin vogn - en lille drypfri kop eller en kildevandsflaske med tut.
Og så tril ham og først, når han tydeligt viser sig parat til at kunne sove, så lægger du ham ned. På den måde kan du måske lære ham at falde til ro i vognen uden at du behøver tage ham op i dine arme ... han bliver så trillet i stedet, men dette kan du stille og roligt minimere. Det kan være sværere at bære rundt på ham, for han bliver jo også tungere og tungere...
Så ja, det er en fase, men det betyder ikke at du ikke skal overveje, hvad du gør, for han bliver jo også mere og mere bevidst og det er en god idé at forsøge at holde fast i de gode rutiner I allerede har fået skabt - men når det er sagt, naturligvis ikke gøre tingene til en kamp eller et princip, hvis det eneste han har brug for lige nu netop er at mærke at du er der for ham og han så derefter sover roligt og godt - og det gør han jo :) Så lige nu lyder det ikke som om at han er uhensigtsmæssigt afhængig af din favn, men at det derimod giver ham den nærhed han har behov for netop i kraft af det udviklingsspring han lige nu går igennem.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske