Svar: Natteroderi efter maveinfektion

24. marts 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Hanna

Sygdom kan ødelægge alle ellers så gode søvnvaner og ofte kan det føles som om a man starter helt forfra efter en periode med sygdom ... Helt skidt er det dog ofte ikke, og hos jer lyder det som om at der er lidt fremgang hvad angår appetitten og det er jo dejligt :)

Det er stadig vigtigt at I forsøger at skabe en fast rytme i løbet af dagen. Det vil sige forsøger at starte dagen til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend, ligesom det er vigtigt med fast spisetider, sovetider og også et fast puttetidspunkt om aftenen. Jo mere ens dagene er, jo mere rytme, jo lettere vil I kunne finde det rette puttetidspunkt og jo mere parat til at sove vil jeres dreng være, ligesom han ofte vil sove bedre, når han så sover ...

Om I skal øge ham til 3 måltider dagligt, afhænger lidt af hvor meget han spiser og hvor store mængder mælk han drikker. Det er stadig vigtigt at hans hovedindtag af mælken og skemaden må ikke erstatte hans mælkeindtag. Det er også vigtigt at han får sin skemad, når han vågner og får sin flaske som en del af sit putteritual. For meget skemad kan give uro i maven og give urolig søvn - modsat skal han også være mæt for at sove godt, det er en balance I skal finde. Hvis I skønner at han spiser godt og måske kan spise 1-1½ dl. grød eller mos uden problemer, så kan I godt tilbyde ham skemad 3 gange dagligt og måske i stedet give ham lidt mindre af gangen. I stedet for at han f.eks. tilbydes 1 ½ dl 2 gange dagligt, kan I vælge at give ham ¾ dl 3 gange dagligt. En dagsplan kunne så se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Morgen 8: Tilbydes ¾ dl. grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur ca 9-9.30

Frokost 11.30-12: Tilbydes ¾ dl. grød eller grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13

Eftermiddag 16-17: Flaske

Sover dagens 3 lur, som ofte er en kort lur

Aften 18: Tilbydes ¾ dl. grøntsagsmos, vand ...

Annonce

... af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Flaske

Midt nat: evt flaske

Det er som sagt vigtigt at I nu prøver at få skabt rymte og kommer væk fra at sove på "skæve tidspunkter", som han har gjort under sin sygdomsperiode.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover er det vigtigt at I forsøger at gøre ham tryg ved at skulle sove og lige nu lyder det som om, at han bliver rigtigt ulykkelig, når I prøver at putte ham i seng. Nogle gange kan det hjælpe at give ham flasken i sengen, så han ikke oplever at skulle flyttes fra jeres favn undervejs i putningen. I kan elevere hans hovedgærde lidt ved at komme et sammenrullet håndklæde, en lille pude eller lignende ind under madrassen ved hans hoved. Han må gerne falde næsten i søvn med flasken i sengen og på den måde blive lullet til ro og så bare lade ham sove videre :)

Nogle gange kan det også være nødvendigt at give ham lidt ekstra omsorg og nærhed i en periode og lade ham sove tæt sammen med jer. Det kan være dejligt for ham at få lov til at sove middagslur i dobbeltsengen og det kan også give jer selv lidt hvile og ro midt på dagen :) Fjerner I jer skal I naturligvis sikre jer at han ikke kan trille ud af sin seng.

Det kan også være en hjælp at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hans seng til jeres seng. På den måde kan han lærer at sove i egen seng, men stadig have jer helt tæt på sig. I kan holde ham i hånden, lade ham mærke at han ikke er alene og vise ham at han trygt og roligt kan sove, netop fordi I er der, men I ligger i jeres seng og han ligger i sin.

Og så kan det også være en god idé at putte ham i barnevognen om dagen og trille ham en tur. Det hjælper ham til at koble fra og det at blive trillet kan gøre at han sove bedre og sover længere og på den måde påvirkes hans indre ur også, så han naturligt begynder at føle behov for at sove lidt længere midt på dagen.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla