Svar: Natteroderi efter maveinfektion
24. marts 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Hanna
Sygdom kan ødelægge alle ellers så gode søvnvaner og ofte kan det føles som om a man starter helt forfra efter en periode med sygdom ... Helt skidt er det dog ofte ikke, og hos jer lyder det som om at der er lidt fremgang hvad angår appetitten og det er jo dejligt :)
Det er stadig vigtigt at I forsøger at skabe en fast rytme i løbet af dagen. Det vil sige forsøger at starte dagen til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend, ligesom det er vigtigt med fast spisetider, sovetider og også et fast puttetidspunkt om aftenen. Jo mere ens dagene er, jo mere rytme, jo lettere vil I kunne finde det rette puttetidspunkt og jo mere parat til at sove vil jeres dreng være, ligesom han ofte vil sove bedre, når han så sover ...
Om I skal øge ham til 3 måltider dagligt, afhænger lidt af hvor meget han spiser og hvor store mængder mælk han drikker. Det er stadig vigtigt at hans hovedindtag af mælken og skemaden må ikke erstatte hans mælkeindtag. Det er også vigtigt at han får sin skemad, når han vågner og får sin flaske som en del af sit putteritual. For meget skemad kan give uro i maven og give urolig søvn - modsat skal han også være mæt for at sove godt, det er en balance I skal finde. Hvis I skønner at han spiser godt og måske kan spise 1-1½ dl. grød eller mos uden problemer, så kan I godt tilbyde ham skemad 3 gange dagligt og måske i stedet give ham lidt mindre af gangen. I stedet for at han f.eks. tilbydes 1 ½ dl 2 gange dagligt, kan I vælge at give ham ¾ dl 3 gange dagligt. En dagsplan kunne så se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 8: Tilbydes ¾ dl. grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9-9.30
Frokost 11.30-12: Tilbydes ¾ dl. grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover dagens 3 lur, som ofte er en kort lur
Aften 18: Tilbydes ¾ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat: evt flaske
Det er som sagt vigtigt at I nu prøver at få skabt rymte og kommer væk fra at sove på "skæve tidspunkter", som han har gjort under sin sygdomsperiode.
Derudover er det vigtigt at I forsøger at gøre ham tryg ved at skulle sove og lige nu lyder det som om, at han bliver rigtigt ulykkelig, når I prøver at putte ham i seng. Nogle gange kan det hjælpe at give ham flasken i sengen, så han ikke oplever at skulle flyttes fra jeres favn undervejs i putningen. I kan elevere hans hovedgærde lidt ved at komme et sammenrullet håndklæde, en lille pude eller lignende ind under madrassen ved hans hoved. Han må gerne falde næsten i søvn med flasken i sengen og på den måde blive lullet til ro og så bare lade ham sove videre :)
Nogle gange kan det også være nødvendigt at give ham lidt ekstra omsorg og nærhed i en periode og lade ham sove tæt sammen med jer. Det kan være dejligt for ham at få lov til at sove middagslur i dobbeltsengen og det kan også give jer selv lidt hvile og ro midt på dagen :) Fjerner I jer skal I naturligvis sikre jer at han ikke kan trille ud af sin seng.
Det kan også være en hjælp at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hans seng til jeres seng. På den måde kan han lærer at sove i egen seng, men stadig have jer helt tæt på sig. I kan holde ham i hånden, lade ham mærke at han ikke er alene og vise ham at han trygt og roligt kan sove, netop fordi I er der, men I ligger i jeres seng og han ligger i sin.
Og så kan det også være en god idé at putte ham i barnevognen om dagen og trille ham en tur. Det hjælper ham til at koble fra og det at blive trillet kan gøre at han sove bedre og sover længere og på den måde påvirkes hans indre ur også, så han naturligt begynder at føle behov for at sove lidt længere midt på dagen.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske