Svar: Sover så dårligt om natten

22. november 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mie

Tak for dit brev og din beskrivelse af hvordan døgnet forløber hos jer og alle de tanker du har gjort dig :) Jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med retur.

Det er helt realistisk at din dreng kan sove 5-6 timer uden at få mælk om natten, men det er naturligvis en forudsætning, at han får både mad og mælk nok hele dagen igennem - for ellers skal han naturligvis søge det ekstra om natten.

Opvågninger kan I dog godt opleve at jeres dreng har og især fordi han rent motorisk er rigtig langt fremme i forhold til sin alder. Det er super dejligt og det er rigtig flot at han allerede kravler og rejser sig ved ting - men det betyder også at han oplever rigtig meget af verden, får rigtig mange stimuli og har rigtig svært ved at kapere det hele, netop fordi han ikke er ældre. Rigtig mange børn kravler og rejser sig jo ikke før de er 10 måneder gamle og når man har et barn der er så motorisk godt igang som I har, så giver det ofte lidt ekstra natlige udfordringer ...

Derudover spiller hele dagens rytme også ind på søvnen og jeg vil derfor lige give mit forslag til hvordan en dagsplan kan se ud - lavet ud fra dine angivne tider:

Tidlig morgen 05: Flaske

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Puttes til morgenlur

Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, små bidder af en bolle med lidt smør og ost, vand af kop.

Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 12, evt. trilles en tur i barnevognen, så han på den måde holder sig sovende.

Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, får mere og mere af jeres mad, risretter kan være en god idé nu, kogte grøntsager, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Normalt anbefaler jeg først godnatgrød i 8-9 måneders alderen men med den aktivitet han lægger for dagen, så kan I godt forsøge at indføre den nu. Den gives kl ca. 19 hos jer.

Flaske og puttes til natten derefter ca. 19.30

Sen aften eller først ...

Annonce

... på natten 23-01: Flaske. Den kan enten gives i søvne eller I kan give den, når han vågner og melder sig selv første gang.

Den store udvikling både motorisk og mentalt kan godt gøre at han har svært ved at overgive sig til søvnen både dag og nat og det er vigtigt at du giver ham den tryghed han har behov for - uden at give ham vaner, som kan være svære at komme væk fra. Det betyder at det er vigtigt at du giver ham nærhed, uden f.eks. at tage ham op og vugge ham eller gå rundt med ham, ligesom det er en god idé at du trøster ham, uden nødvendigvis at give ham sutten hver gang eller give ham flaske.

Han må altså meget gerne lære at falde i søvn med tryghed og tæt fysisk kontakt, han må gerne hjælpes til at komme videre i søvnen med stillingsskift og det er her rigtig fint at du hjælper ham - på sigt vil han selv kunne skifte stilling i søvne, så det er ikke en dårlig vane at hjælpe ham med dette.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg synes I skal forsøge at fjerne den ene side af hans tremmeseng og koble hans seng til jeres. På den måde kan han ligge i egen seng, forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove og samtidig kan du ligge i din seng, holde ham i hånden, berolige ham, kærtegne ham og på den måde lade ham mærke, at han ikke er alene, at du er der og passer på ham. Du skal naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, men det kan være en rigtig god idé på den måde at sove sammen netop når han er så fysisk søgende mod jer som han er - og stadig er så lille, at han har brug for jeres nærhed, for at finde ro.

En voksipose eller anden form for sovepose kan naturligvis godt forsøges. Det vil nogle gange give ekstra ro og gøre at han kan sove bedre - andre gange vil han måske blive irriteret over den, fordi den forhindrer ham i at tumle rundt ...

En juniordyne anbefales først fra 1 års alderen og derfor normalt ikke til så lille et barn. Man kan dog sige, at når han kravler, rejser sig og motorisk er så godt igang, som han er, så kunne han måske have glæde af den - men det er jeres valg og det er som sagt ikke anbefalingen fra Sundhedsstyrelsen :)

Jeg håber at ovenstående tanker og også dagsplan hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder