Svar: Hvordan kommer vi fra 3 til 2 lure?
22. oktober 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Betzy
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din dreng stortrives og han sover rigtig godt og fint, når han sover. Samlet lyder det som om at han får den søvn han har behov for og min holdning er, at man som udgangspunkt ikke skal ændre på noget der fungerer.
Derfor synes jeg du skal lade din dreng sove som han gør. Han må gerne sove en lang formiddagslur, det er rigtig godt at han får mindst en lang lur dagligt, hvor han kommer igennem alle søvnens stadier. Det gør at han udskiller væksthormon, får bearbejdet og lagret alle oplevelser, hans immunforsvar styrkes, han får energi til at møde verden, udvikle sig osv. Og det er vigtigt.
Det er korrekt, at hvis han sov en kort formiddagslur og en længere middagslur, så ville han sandsynligvis kunne springe sin 3. lur over. Men den 3. lur påvirker ikke hans nattesøvn - han er let at få til at sove om aftenen og han sover godt om natten, så lige nu synes jeg det er vigtigt at holde fast i dette og give ham de tre afbræk, som han tydeligt har brug for i løbet af dagen.
Da han vågner tidligt og starter dagen tidligt, så vil han naturligt også sove sine lur tidligt dagen igennem og det i sig selv gør også at han ofte vil have brug for 3 lure. Det er helt okay. Det kan ændre sig i takt med at han bliver ældre. Hans søvn ændrer sammensætning, hans vågenperioder bliver længere i løbet af dagen, hans aktivitetsniveau stiger, han begynder at kravle, bevæge sig rundt i verden, spiser mere og mere rigtig mad osv. Og det hele påvirker hans rytme og dermed også hans søvn. Så tingene vil højst sandsynligt ændre sig hen af vejen, men lige nu skal I lade ham sove som han gør, fordi han trives med det og så må I se hvad dagene bringer.
Rigtig meget held og lykke og håber at ovenstående giver lidt ro med på vejen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske