Svar: Hvordan kommer vi fra 3 til 2 lure?

22. oktober 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Betzy

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at din dreng stortrives og han sover rigtig godt og fint, når han sover. Samlet lyder det som om at han får den søvn han har behov for og min holdning er, at man som udgangspunkt ikke skal ændre på noget der fungerer.

Derfor synes jeg du skal lade din dreng sove som han gør. Han må gerne sove en lang formiddagslur, det er rigtig godt at han får mindst en lang lur dagligt, hvor han kommer igennem alle søvnens stadier. Det gør at han udskiller væksthormon, får bearbejdet og lagret alle oplevelser, hans immunforsvar styrkes, han får energi til at møde verden, udvikle sig osv. Og det er vigtigt.

Det er korrekt, at hvis han sov en kort formiddagslur og en længere middagslur, så ville han sandsynligvis kunne springe sin 3. lur over. Men den 3. lur påvirker ikke hans nattesøvn - han er let at få til at sove om aftenen og han sover ...

Annonce

... godt om natten, så lige nu synes jeg det er vigtigt at holde fast i dette og give ham de tre afbræk, som han tydeligt har brug for i løbet af dagen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Da han vågner tidligt og starter dagen tidligt, så vil han naturligt også sove sine lur tidligt dagen igennem og det i sig selv gør også at han ofte vil have brug for 3 lure. Det er helt okay. Det kan ændre sig i takt med at han bliver ældre. Hans søvn ændrer sammensætning, hans vågenperioder bliver længere i løbet af dagen, hans aktivitetsniveau stiger, han begynder at kravle, bevæge sig rundt i verden, spiser mere og mere rigtig mad osv. Og det hele påvirker hans rytme og dermed også hans søvn. Så tingene vil højst sandsynligt ændre sig hen af vejen, men lige nu skal I lade ham sove som han gør, fordi han trives med det og så må I se hvad dagene bringer.

Rigtig meget held og lykke og håber at ovenstående giver lidt ro med på vejen.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor