Svar: Kan varmen have indflydelse på søvnen

10. august 2004

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sara

Der er umiddelbart tre ting, som kan gøre sig gældende.

For det første har børn i alderen 4-6 uger det der hedder appetitspring, som betyder at de nu er så store at de har behov for mere mad. Ved at være mere urolige og grædende bliver de tilbudt mere mad (det gælder i en vis grad også børn som får flaske).

For det andet, så kan jeres dreng jo godt reagere på varmen, både på den måde at han er tørstig og derfor græder lidt mere for at få lidt at drikke, - altså ikke spiser et helt måltid, men kun få ml., men også ved at blive mere urolig. Det er svært at finde roen og lægge sig ordentligt, når det er meget varmt.

For det tredie, så er jeres dreng jo blevet mere bevidst. Han smiler til jer og er nu meget mere opmærksom end tidligere. Det betyder at han også får mange flere stimuli end før, og nogle gange kan det være svært for børn, især om aftenen, at kapere alle de indtryk de har fået i løbet af dagen og dermed finde ro.

Som de omsorgsfulde forældre vi jo ofte er, er vi tilbøjelige til at forsøge med alt muligt i håb om at et eller andet hjælper. Vi skifter bleen, snakker lidt, lidt over til far, lidt over til mor, prøver at lægge i sengen, op igen, prøver med lidt legetøj, prøver at give mad, vugger lidt, osv. osv. Naturligvis i den bedste mening fordi det skærer ind i hjertet, når ens lille barn er ulykkeligt og 'vi må jo gøre et eller andet for at hjælpe'. Men det vi gør er at tilføre barnet endnu ...

Annonce

... flere stimuli, hvilket jo er det barnet reagerer mod.

Når jeres søn græder skal I naturligvis tage ham op. Det er altid vigtigt at reagere på et barns gråd, og en lille dreng på 6 uger har ikke megen anden udtryksmulighed for at noget er galt.

Forsøg derefter at finde en møde at trøste ham bedst muligt på, uden at forsøge med 117 forskellge ting. Find ud af, hvordan han bedst slapper af og gentag dette igen og igen. Slapper han af, når han ligger på fars brystkasse f.eks. så lad ham ligge der. Mange børn nyder at blive båret på forældrenes underarm, imens barnet ligger på maven hen over armen. Det får dem til at slappe af i hele kroppen og lukker mange sanseindtryk ude.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle børn har brug for den tætte kontakt for at finde ro, hvor andre har behov for at ligge for sig selv. I må vurdere hvordan jeres dreng har det bedst.

Sørg for at rummet, som han sover i, har været godt udluftet i løbet af dagen, evt. med gardinerne for, så solens varme er holdt ude og han derved kan sove i et køligere rum.

Med hensyn til søvnbehov, så er det altid farligt at sætte tid på. Det er vigtigere at se på, hvordan barnet virker når det er vågent. Et bud på et søvnbehov for jeres søns alder ville være 3 lure i løbet af dagen, samt en nattesøvn, afbrudt af madgivning, i alt 15-16 timer i døgnet. Nogle nyfødte sover 16-18 timer i døgnet, men i takt med at de bliver ældre bliver de også mere vågne og aktive.

Fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.