Svar: Hvordan får jeg baby 6 måneder til at sove mere om natten?

4. juli 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Jeanette

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der er flere ting der spiller ind hos jer og flere ting du kan gøre, for at få din dreng til at sove mere om natten og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.

For det første er det en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at din dreng får både mad og mælk nok hele dagen igennem. Og at sove igennem, når man er 6 måneder gammel betyder at man kan sove 5-6 timer uden mælk. Det vil sige at sove fra midnat og til kl 05/06 om morgenen. Det er altså amningen kl 02 som I stille og roligt skal væk fra, bare så du ved hvad der er realistisk.

Derudover så har det også stor betydning hvordan rytmen om dagen er, hvordan han sover - hvornår han sover og hvor længe han sover. Hele dagens rytme spiller ind på hvordan natten vil forløbe. Og hos jer, så springer det mig i øjnene, at han ofte sover en meget kort middagslur og også kommer meget tidligt i seng. Jeg vil derfor anbefale at du nu forsøger at arbejde på at få ham til at sove en længere lur midt på dagen og få et lidt senere puttetidspunkt.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 8: Havregrød, vand af kop. (skal ikke suppl med amning her)

Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur kl 9.30-10

Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur kl 13-13.30. Gør det til en fast vane at trille ham en lang tur hver dag, så han holdes ...

Annonce

... sovende og vænner sig til at have behov for en længere lur midt på dagen.

Eftermiddag 16: tilbydes frugtmos, frisk frugt i hånden og ammes også her

Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes igen med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Suppleres med brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at skulle lære at sove uden brystet kl 02 ...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

For at lære ham at sove uden at behøve brystet, så er det vigtigt at I nu arbejder på at han ikke længere falder i søvn med brystet i munden. Det er meget vigtigt at han lærer at sove uden denne afhængighed. Du skal altså amme ham og han skal have sit behov for mælk og væske dækket, men han skal puttes lige der, hvor han sover næsten, men ikke sover helt. Han skal lige nå at registrere at han er lagt til at sove i sin barnevogn eller i sin seng og uden brystet i munden.

Det handler om søvnassociationer og det er vigtigt at han stadig er fuldstændig tryg ved at sove. Han skal ikke lægges vågen og ked af det i seng, men skal forbinde det at sove med noget dejligt - men altså sove uden brystet i munden :)

Du må godt lade ham sove sammen med dig om natten, hvis I har plads nok til det. Det kan være en god måde at give ham nærhed på, uden at du giver ham brystet og det er helt fint.

I min bog "Helens bog om børn og søvn" kan du blandt andet læse kapitel 6, der hedder "6 måneder - så er det slut med mælk om natten" og også læse om søvnassociationer, forventninger til søvn osv. Alt sammen med udgangspunkt i at trygge børn sover godt :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien