Svar: Selvstændighedsfasen - 2 år, 8 mdr.

30. juni 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kira

Tak for dit brev og velkommen til - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu og hun er som du skriver rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og viser naturligt mere og mere egen vilje. Hun ved godt med den alder hun har nu, at I ikke er forsvundet, selvom hun ikke kan se jer, men at I er i stuen og at hun derfor kan søge jer og gå ind til jer eller kan kalde på jer, hvis hun vil jer noget. Og dette gør hun naturligvis :)

Hun ved også at når hun er puttet om aftenen, så sidder I og hygger i stuen, slikskålen står måske på bordet eller andet og det vil hun naturligt gerne være en del af. At komme i seng og skulle sove er i forhold til dette ikke så sjovt, hun vil hellere være en del af alt det dejlige I har sammen og derfor protesterer hun naturligt mod søvnen og mod at ligge i sin seng.

Hun skal naturligvis have sin søvn og det er stadig rigtig godt, hvis hun kan sove til middag - og det lyder også som om at hun har brug for sin middagslur. Hun sover godt og ofte 2 timer. Gennemsnitligt vil et barn på 2 ½ år sove 12 ½ time i døgnet og det betyder at hvis jeres datter sover 2 timer til middag, så vil hendes nattesøvn vare ca 10 ½ time. Det betyder igen, at hvis hun står op kl 6, så vil det være passende at hun sover ca kl 20 .. som I også forsøger.

Men nogle gange så sker det, at putningen trækker ud. Hun har så meget hun gerne vil, oplever rigtig meget i løbet af dagen, har svært ved at slippe dagen, har meget tankemylder osv. og "kæmper derfor imod" søvnen, selvom hun egentlig har behov for den og så kommer man pludselig ind i en rutine, hvor det at blive puttet er noget der let varer en time eller mere og hvor putningen består i det der egentlig er jeres putteritual og så at hun rejser sig, går ud, kalder, skal have vand, tager bleen af, smider med sutten osv. ...

Annonce

... osv. inden hun falder i søvn. Man kan sige at putte ritualet næsten begynder at bestå af alt dette - hun begynder at forbinde det at skulle sove, men at det er sådan man gør .... Og det skal I naturligvis forsøge at ændre.

Det betyder at I i en periode skal holde fast i at hun stadig kommer op til samme tid om morgenen og sover samme tidspunkt til middag og max 2 timer. Og om aftenen skal I så ikke putte hende før kl er 21.30/22, hvor I ved at hun normalt vil være så træt at hun kan falde i søvn i løbet af ca 15 minutter. I skal holde fast i dette i nogle dage og det vil naturligt betyde at hun kommer lidt i søvnunderskud, men det betyder også at hun begynder at fornemme at hun er træt om aftenen og har brug for at sove og især - at hun begynder at forbinde det at blive lagt i seng med at skulle sove inden for nogenlunde kort tid, så putteritualet er det I gør med godnathistorie, kærtegn, bamse osv. og så sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når hun begynder at kunne falde i søvn på denne måde igen, så flytter I tidspunktet lidt frem, gerne med ca. 15 minutter af gangen, så i stedet for at hun puttes kl 22, så putter I hende kl 21.45, derefter 21.30, så 21.15, 21.00, 20.45 osv. indtil hun aften efter aften begynder at kunne falde i søvn igen inden for rimelig tid og forbinder det at komme i seng med at sove :) Nogle gange vil I kunne flytte tidspunkterne fra dag til dag, andre gange vil I skulle bibeholde samme puttetidspunkt i et par dage, før I så flytter på puttetidspunktet igen. Og husk hele tiden at holde fast i at hun ikke forlænger sin søvn om dagen eller begynder at sove længere om morgenen - stadig op kl 06 og stadig sove sin middagslur på ca 2 timer.

Og lad mig så også lige sige at det bestemt ikke lyder som om at I er dårlige forældre. Frustrerede, ja naturligvis - men det lyder som om at I er meget søde forældre! :)

Jeg håber dette vil hjælpe jer lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder