Svar: Skabe nye soverutiner
18. maj 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev :)
Jeg ved fra dit tidligere brev, at du altid har ammet din dreng i sengen og flyttet ham over i tremmesengen, når han sov. Og der er egentligt ikke spor i vejen med dette, hvis det fungerer. Det der virker, skal man som udgangspunkt ikke ændre ved. Der er altså ikke noget i vejen for at du ammer ham og flytter ham, hvis han så derefter sover trygt og dejligt videre.
Det er kun et problem, hvis han begynder at søge dig hver time hele natten igennem fordi han forbinder det at sove med at få bryst eller med at være i din favn og gør han det, så er det en god idé at du nu arbejder på at lære ham at sove, uden at have brystet i munden.
Du kan gøre forskellige ting med den alder han har. Når du ammer ham i løbet af dagen så kan du f.eks. derefter putte ham i barnevognen og trille ham en tur, så han ikke falder i søvn i din favn, men falder i søvn i vognen og dermed begynder at forbinde vognen med stedet hvor han sover.
Hvis du sidder og ammer ham og vil putte ham fra din favn og ned i vogn eller seng, så er det vigtigt at gøre det på det tidspunkt hvor han er lige ved at falde i søvn men ikke sover helt. Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning og flyt ham der hvor han næsten sover. Stille og roligt fra din favn og ned hvor han skal sove, stå ved ham, berolige ham med dine hænder, kærtegn, lul ham til ro med din nærhed der, hvor du ønsker han skal sove.
Hvis du ligger og ammer ham i din seng, så vil det være rigtig godt at du prøver at trække brystet til dig, så han ikke falder i søvn med brystet i munden. Han må og skal altså stadig ammes, men I skal forsøge at nå dertil hvor han slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Så han igen registrerer at falde i søvn uden at have dit bryst i munden ...
Og hvis du gerne vil lære ham at tage en flaske, så vil det være en god idé at putte ham i sengen eller hvor du ønsker han skal sove og så give ham flasken der. På den måde undgår du at han skal opleve skiftet fra favn og ned i egen seng, som han nok vil blive ked af. Du bør elevere hans hovedgærde lidt ved at komme f.eks. en lille pude ind under madrassen i hovedenden. Han bør ikke ligge helt fladt, når han får flaske.
Du spørger om hvad I skal gøre punkt for punkt og det første punkt vil være at lære ham at falde i søvn uden at have brystet i munden, lige der hvor han overgiver sig til søvnen.
Det næste kunne være at koble hans tremmeseng til din seng ved at fjerne den ene side af tremmerne og sætte sengene sammen. På den måde kan du lære ham at sove i egen seng og du kan stadig ligge ved siden af ham, holde ham i hånden, berolige ham osv. og være der for ham - men du ligger i din seng. I er altså stadig ved siden af hinanden men der bliver mere og mere afstand.
Og det tredje punkt kunne så være at sætte tremmerne på sengen igen og lære ham at sove der.
Men I kan også forsøge med flasken i sengen med det samme og se om det vil være løsningen hos jer ... :) Hvis I generelt gerne vil have at han tager flaske, så er det en god idé at arbejde bevidst på dette, for med den alder han har, kan I godt risikerer at han vil foretrække den ægte vare ... :)
Jeg håber at I ud af dette kan få lidt idé til hvad I kan arbejde videre med og måske prioritere hvad I vil nu og på den måde få lidt motivation til ændring ... :)
Du skriver at du forestiller dig at det er et "græde helvede" I skal igennem og jeg er ikke tilhænger af at det er sådan det fungerer .. :) Jeg vil derfor foreslå dig at du også læser min bog "Helens bog om børn og søvn", om hvordan man skaber trygge og gode søvnrutiner for børn i forskellige aldre. Det kunne måske motivere lidt at læse om at børn ikke behøver græde utrøsteligt når de skal sove, for det er klart, at det gør ondt i dit mødrene hjerte, hvis det er sådan du forestiller dig tingene - og det behøver bestemt ikke være sådan :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske