Svar: Skabe nye soverutiner

18. maj 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lene

Tak for dit brev :)

Jeg ved fra dit tidligere brev, at du altid har ammet din dreng i sengen og flyttet ham over i tremmesengen, når han sov. Og der er egentligt ikke spor i vejen med dette, hvis det fungerer. Det der virker, skal man som udgangspunkt ikke ændre ved. Der er altså ikke noget i vejen for at du ammer ham og flytter ham, hvis han så derefter sover trygt og dejligt videre.

Det er kun et problem, hvis han begynder at søge dig hver time hele natten igennem fordi han forbinder det at sove med at få bryst eller med at være i din favn og gør han det, så er det en god idé at du nu arbejder på at lære ham at sove, uden at have brystet i munden.

Du kan gøre forskellige ting med den alder han har. Når du ammer ham i løbet af dagen så kan du f.eks. derefter putte ham i barnevognen og trille ham en tur, så han ikke falder i søvn i din favn, men falder i søvn i vognen og dermed begynder at forbinde vognen med stedet hvor han sover.

Hvis du sidder og ammer ham og vil putte ham fra din favn og ned i vogn eller seng, så er det vigtigt at gøre det på det tidspunkt hvor han er lige ved at falde i søvn men ikke sover helt. Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning og flyt ham der hvor han næsten sover. Stille og roligt fra din favn og ned hvor han skal sove, stå ved ham, berolige ham med dine hænder, kærtegn, lul ham til ro med din nærhed der, hvor du ønsker han skal sove.

Hvis du ligger og ammer ham i din seng, så vil det være rigtig godt at du prøver at trække brystet til dig, så han ikke falder i søvn med brystet i munden. Han må og skal altså stadig ammes, men I skal forsøge at nå dertil hvor han slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Så han igen registrerer at falde i søvn uden at have dit bryst i munden ...

Og hvis du gerne vil lære ham at tage en flaske, så vil det være en god idé at putte ham i sengen eller hvor du ønsker han skal sove og så give ham flasken der. På den måde undgår du ...

Annonce

... at han skal opleve skiftet fra favn og ned i egen seng, som han nok vil blive ked af. Du bør elevere hans hovedgærde lidt ved at komme f.eks. en lille pude ind under madrassen i hovedenden. Han bør ikke ligge helt fladt, når han får flaske.

Du spørger om hvad I skal gøre punkt for punkt og det første punkt vil være at lære ham at falde i søvn uden at have brystet i munden, lige der hvor han overgiver sig til søvnen.

Det næste kunne være at koble hans tremmeseng til din seng ved at fjerne den ene side af tremmerne og sætte sengene sammen. På den måde kan du lære ham at sove i egen seng og du kan stadig ligge ved siden af ham, holde ham i hånden, berolige ham osv. og være der for ham - men du ligger i din seng. I er altså stadig ved siden af hinanden men der bliver mere og mere afstand.

Og det tredje punkt kunne så være at sætte tremmerne på sengen igen og lære ham at sove der.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Men I kan også forsøge med flasken i sengen med det samme og se om det vil være løsningen hos jer ... :) Hvis I generelt gerne vil have at han tager flaske, så er det en god idé at arbejde bevidst på dette, for med den alder han har, kan I godt risikerer at han vil foretrække den ægte vare ... :)

Jeg håber at I ud af dette kan få lidt idé til hvad I kan arbejde videre med og måske prioritere hvad I vil nu og på den måde få lidt motivation til ændring ... :)

Du skriver at du forestiller dig at det er et "græde helvede" I skal igennem og jeg er ikke tilhænger af at det er sådan det fungerer .. :) Jeg vil derfor foreslå dig at du også læser min bog "Helens bog om børn og søvn", om hvordan man skaber trygge og gode søvnrutiner for børn i forskellige aldre. Det kunne måske motivere lidt at læse om at børn ikke behøver græde utrøsteligt når de skal sove, for det er klart, at det gør ondt i dit mødrene hjerte, hvis det er sådan du forestiller dig tingene - og det behøver bestemt ikke være sådan :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder