Svar: Søvn vaner... op ad bakke
8. maj 2012
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Med den alder din datter har nu, vil det være en rigtig god idé at du forsøger at starte dagen til et fast tidspunkt om morgenen og også forsøger at få hende til at sove til nogenlunde faste tider dagen igennem.
Det lyder som om at din datter begynder at kunne holde sig lidt mere vågen imellem sine lure og begynder at være lidt mere aktiv i sine vågne perioder. Hun vil gerne sidde i vognen, kikke på verden og lyder til at følge rigtig godt med i hvad der sker omkring hende og det er rigtig dejligt. Derfor skal du forsøge at gøre hendes vågne perioder til aktive perioder, hvor du prøver både at stimulere hende motorisk og mentalt.
Motorisk er at hjælpe hende med at trille, bruge sig selv motorisk, cykle med benene osv. Og mental stimulering er f.eks. fagtesange, hvor du bevæger dine hænder og fingre imens du synger, det er mad i hånden som hun kan sidde og gumle på og det er at kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og suge til sig af indtryk.
Jeg har sendt dig dagplaner tidligere, som du har haft svært ved at følge - jeg ved det godt, men nu hvor din datter er blevet lidt ældre, vil det måske være lettere, og derfor kommer en ny plan her:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud) og frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur f.eks. 9.30 og puttes uden brystet men med sin klud, som hun også sover med om natten.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl 13
Eftermiddag 15.30: Lille portion flerkornsgrød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop. Frisk frugt i hånden at gumle på selv.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og får nu mere og mere af jeres mad. Prøv f.eks. med forskellige retter med ris og sovs, det giver lidt mere bid og tyggemodstand. Suppleres med en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, det der også kaldes et drømmemåltid og sover derefter videre til næste morgen tidlig.
Det er vigtigt at din datter får både mad og mælk/væske nok hele dagen igennem for at undvære det om natten. Og det er på samme måde vigtigt at hun ikke ammes for meget om natten fordi det så fjerner appetitten til maden om dagen. Det er også vigtigt at du nu forsøger ikke at amme hende i søvn, men stille og roligt prøver at få hende puttet uden at hun har brystet i munden. Hun skal naturligvis have sin mælk, når hun har brug for det, men det er vigtigt at hun ikke længere sover med brystet i munden, for så kan du risikere at hun netp vågner op hver time og søger brystet igen og igen.
Du må gerne amme hende i din seng og lade hende falde i søvn der, men det er her vigtigt at du trækker brystet til dig og hun lige smiler til dig, triller om på siden og sover. Altså hun skal stadig amme og beroliges og hjælpes til at overgive sig til natten, men lige inden hun sover fjernes brystet :)
Om dagen vil det på samme måde være rigtig fint at hun ikke længere ammes f.eks. inden formiddagsluren men der lærer at sove helt uden bryst og når du putter hende til middagsluren skal hun have brystet, men ikke til hun falder i søvn, også her skal du forsøge at putte hende lige der, hvor hun tydeligt er parat til at overgive sig til søvnen og kan falde til ro med dine hænder, kærtegn eller ved at du triller hende en tur.
Samlet set vil hun sandsynligvis have brug for at skulle sove ca. 14 ½ time i døgnet. F.eks. fordelt sådan at hun sover 3 timer i løbet af dagen, f.eks. en time om formiddagen og to timers middagslur og så sover nattesøvn fra ca. 19.30-7 ...
Du har tidligere skrevet til mig at jeres dag skrider fordi din datter ikke står op og får morgenmad, og det er her rigtig vigtigt at du prøver at undgå amningerne hele natten igennem for at få skabt appetit, så hun starter dagen med grød .. hun må meget gerne få sin morgenamning og det er et helt reelt behov i forhold til hendes alder, men stadig skal der også være plads til morgengrøden. Det er derfor rigtig fint hvis du ammer f.eks. mellem 04 og 05 og så ikke ammer yderligere men giver hende morgengrød ...
Du har også tidligere fortalt at når hun er blevet passet og du ikke har været der til at amme, så har hun spist rigtig godt og også sovet godt - og det tyder på at der er en sammenhæng mellem hendes antal af amninger, indtag af mad og også hendes søvn. Så jeg håber at ovenstående plan guider lidt videre i forhold til, hvad hendes behov er nu ... :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske