Svar: Flaske og søvn - 1 mdr.
7. maj 2012
Alder:
1 mdr.
Kære Bettina og lille Marius
Tak for dit brev og velkommen tilbage - og tillykke med lillebror :) En stor og dejlig dreng lyder det til at være ... :)
Det er helt rigtigt, at det kan være en god idé at give mælk inden din dreng puttes, fordi det sikrer at han lettere overgiver sig til søvnen og samtidig også sover lidt længere, før han vågner op og er sulten igen. Da han skal have mad mindst 6 gange i døgnet, svarende til at spise mindst hver 4 time, så vil han naturligt ikke kunne sove helt så længe, hvis han starter med at spise, er vågen og derefter skal sove. Så sover han måske kun 1-1 ½ time og vågner så fordi han er sulten igen ...
Modsat, så skal man også forsøge at finde en balance, hvor han ikke "slatspiser", men får et egentligt hovedmåltid og det er rigtig svært. Når man ammer, så vil man bedre kunne give "en lille tørstslukker" en gang imellem, men når det er sagt, så skal børn der får flaske på samme måde have lov til at spise fleksibelt og det er derfor helt okay, hvis du giver flaske, når han vågner (et egentligt hovedmåltid) og så giver en "tørstslukker" inden han puttes til lur. Måske spiser han bare 50 ml inden han så falder i søvn, men det er okay. Det kan også være en måde at øge hans indtag lidt på.
Det vil ændre sig lidt hen af vejen. Mange børn der får flaske vil trives med ovenstående rytme i starten og stille og roligt, så begynder de at kunne vente lidt med at få mad, når de vågner. Flasken kommer så til at ligge imellem at de vågner og inden de skal sove igen. Og når de så starter skemad, vil dette tilbydes når de vågner og flasken blive tilbudt inden de skal sove, så de på den måde sikres begge dele og I får skabt lidt rytme .. men fleksibilitet skal der være plads til :)
At han ikke spiser sit udregnede behov kan være okay - han er en fysisk stor dreng og optager måske næringen rigtig godt. Det der er vigtigt er at han tager på og trives og følger sin kurve. Hvis du kan fornemme at han ikke tager helt nok på, så skal han have mere mad og det kan være nødvendigt at vække ham ..
Han må godt sove et søvnstræk på 6 timer f.eks. fra kl 20-02, MEN du skal sikre dig at han så i løbet af dagen spiser hyppigere, så han ikke kommer til at mangle et måltid. Og det kan nogle gange være en god idé at tilbyde ham flaske sen aften før du selv går i seng, så han der fyldes ekstra godt op. Hvis han kan sove 5-6 timer, så er det også rigtig dejligt for dig, men måske mere rart, hvis de timer ligger mellem kl 23.30 og 05, så du ikke får din søvn afbrudt, når du først er gået i seng. Modsat, hvis han tydeligt spiser mere og er mere parat til flasken kl 02, så må det også være sådan ... Der er ikke nogen faste regler her, det afhænger helt af hvordan I trives alle sammen og har det bedst. Og om han vokser som han skal på den mængde mælk han indtager over et døgn.
Håber du kan bruge dette videre og fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske