Svar: Oppe hver nat 8-15 gange

18. september 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lisbeth

Tak for dit brev og din åbne og ærlige beskrivelse omkring jeres putning, hvad du har forsøgt og hvad du tænker og føler ... og det er rigtig dejligt at høre at du kan min bog om søvn både forfra og bagfra ... :)

Vi har dog et problem her, et problem der handler om at du HADER at have din datter i sengen og har brug for at sove for dig selv om natten og at din datter modsat ELSKER trygheden og nærheden og har brug for at mærke dig tæt fysisk, for at kunne sove godt ...

Nu er jeg jo barnets advokat og taler barnets sag og derfor synes jeg at jeres datter naturligt skal have den tryghed og nærhed som hun viser behov for. Som du selv skriver, så sover hun bedre og mere roligt, hvis hun sover i dobbeltsengen.

Jeg har et par forslag:

1. I kan gøre det, at far lader hende sove hos sig om aftenen og natten og du sover et andet sted. Så kan far give den tryghed og nærhed hun viser behov for. Altså det som I lige nu faktisk praktiserer.

2. I kan gøre det, at du accepterer at hun har det behov og vælger at I alle sover sammen, netop for at hun kan mærke at I er der. Nogle vælger en seng så stor som muligt, netop for at der er plads til alle ... :)

3. I kan gøre det at I vælger at tage hendes tremmeseng ind i soveværelset, fjerner tremmerne fra den ene side af sengen og kobler sengen sammen med dobbeltsengen. Det vil give mulighed for at I forældre ligger i jeres egen seng og at jeres datter også sover i egen seng - men stadig kan få en beroligende hånd, stadig lige kan mærke at I er der, få lidt fysisk kontakt. I kan altså lære hende at sove i egen seng og samtidig give hende nærheden. Og vigtigt - at du også selv får sovet, fordi du så ikke behøver stå op og gå ind til hende hver nat igen og igen.

Og ja - jeg ved godt at I vil føle at det er et tilbageskridt, at skulle flytte hende tilbage i soveværelset. Nu har hun sovet på eget værelse i 2½ måned, så du føler sandsynligvis at du er nødt til at holde fast i den beslutning - men hvorfor egentlig? Det fungerer jo ikke som det er lige nu og har faktisk ikke gjordet det og der er ...

Annonce

... altid en risiko for, at når vi voksne tager en beslutning, en beslutning om at "nu skal hun sove på eget værelse", så holder vi fast i dette, selvom barnet egentlig viser behov for noget andet.

Jeres datter ved jo ikke at I har lagt planer for hvad der skal ske, jeres datter har ikke læst det du har læst - hun har bare brug for at mærke jer, brug for at vide, at hun ikke er alene. Og ja, det er lang tid, når det indtil videre har varet fire måneder - men jeres datter skal være omkring 16 måneder inden hun hjernemæssigt begynder at få lidt bevidsthed om at I ikke er forsvundet, når hun ikke kan se jer og i de fire måneder der er gået, er der sket rigtig meget. Både med hende selv motorisk, også med adskillelse fra dig om dagen, start i vuggestue og du på arbejde - hele jeres rytme og hverdag har ændret sig og det er hårdt for hende.

Og ja - det er rigtigt at der meget vel kan være en sammenhæng mellem motorisk udvikling, separationfase, start i vuggestue osv. og også det at du giver hende sutten hver gang hun vågner - det hele hænger jo sammen, men det ændrer ikke på, at situationen lige nu er sådan, at hun stadig bare har rigtig meget brug for at have dig (eller far) i nærheden, for at kunne sove og at I alle faktisk lyder til at sove bedre, hvis I lytter til og anerkender dette behov .. :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Netop når I har hende i nærheden, skulle det også gerne være muligt at få hende beroliget med lidt "håndspålæggelse" og uden at I behøver give hende sutten, så I stille og roligt kommer væk fra den vane.

Hvis du vil forsøge at lære hende at finde den selv, så kan du komme lidt ekstra sutter i sengen og lade hendes hånd lede efter den og selv komme den i munden, så du på den måde gøre hende mere selvhjulpen. Du kan også med fordel koble en sutteklud på sutten, så hun har begge dele hos sig - det kan gøre at hun tager kluden til sig lidt før. De fleste børn er dog mellem 12-18 måneder før de bevidst tager klud, puttebamse eller lignende til sig som substitut for mor og far :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin