Svar: Sovevaner om natten

11. juli 2004

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lene

Det er normalt at et barn på 8-9 mdr fortsat har behov for flaske morgen og til natten. Mælkebehovet er fortsat stort og det er naturligt for barnet at få flaske eller fortsat at amme for at få dækket dette behov.

Frem mod et års alderen nedsættes mælkemængden til 500 ml i døgnet, som vil være den mængde som barnet har behov for fremover. Nogle børn har omkring et års alderen fortsat behov for en flaske til natten, da dette er en del af deres putteriutal og dermed ligger der noget tryghed i det, men i princippet bør barnet på et år kunne tage sit behov via kop. Den mælkemængde som barnet får som f.eks. yoghurt tæller også med i regnskabet med de 500ml.

Hvis du ønsker at ændre på vanen med en flaske nu, før du starter arbejde, skal du sørge for at din søn får sit behov for mælk dækket i løbet af dagen. Når han bliver 9 mdr. er overgangsperioden slut og han skal stort set spise som jer. Det betyder at han også skal til at have brød, grøntsager, kød, fisk i stykker, pasta, ris osv.

Det vil være hensigtsmæssigt for jer alle, hvis han kunne nøjes med at få slukket ...

Annonce

... tørsten tidlig morgen kl 4 og så få mælk og grød om morgenen kl 7, når I alle vågner. Det er naturligt at han i øjeblikket ikke spiser særlig meget grød, når han har fået flaske kl 4.

En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen kl ca 7: Grød og evt. en flaske
Formiddag kl 10: Grød med frugt
Frokost kl 12.30: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg
Eftermiddag kl 15: ½ bolle med smør, lidt frugt
Aften 17.30: Stykker af grøntsager, kød, fisk, ris, pasta osv. Evt frugt/frugtmos som dessert
Sen aften: flaske
Nat: vand

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tror det ville være en god idé at I forsøgte at 'fylde' ham lidt mere op i løbet af dagen. Tiderne jeg har sat på, må du selv rette til i forhold til hans sovetider. Det er kun et forslag. Min tanke er, at når han begynder at få mere fast føde og bliver bedre til at tage sit behov via kop, så vil I kunne nøjes med at tilbyde ham lidt vand, når han er tørstig om natten. At han er tørstig vil kun være naturligt. Det er længe at sove fra kl 20 til 7 næste morgen og spørgsmålet er om han kan. Det er jo ikke alle børn der sover så godt:o)

Fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor