Svar: Natlampe på værelset eller ej

6. februar 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne

Set fra rummet er vores planet halvt mørk og halvt lys, og på samme måde er din drengs døgn opdelt i lyse og mørke timer. Det mønster ligger dybt i os i form det biologiske ur.

Det indre biologiske ur, også kaldet den cirkadiske rytme, sidder i hjernen og fortæller os, hvornår vi skal være vågne og aktive og hvornår vi skal sove. Hos et lille barn er rytmen ikke helt etableret, barnet vil f.eks. naturligt have brug for at få mad i løbet af natten og vil derfor have søvnafbrydelser fordi det er sultent.

Hos os voksne kører det biologiske ur normalt uden problemer, men hos små børn skal det fin-tunes lidt. Derfor anbefaler man at man om natten ikke laver for mange aktiviteter, at man så vidt muligt ikke skifter barnet, ikke tænder lys, ikke stimulerer barnet for meget - men i stedet holder helt lav profil så barnet lærer at om natten sover man og at det er om dagen at man er vågen og aktiv ...

Lys og mørke spiller ind på hvornår vi sover og hvornår vi er aktive og derfor er det altså godt, at lyset er slukket om natten og at morgenlyset holdes ude - med mindre man gerne vil vækkes af morgenlyset ...

MEN, det er jo en balance, for der er heller ikke nogen idé i, at tænde lys, når man skal ind til sit barn om natten, for at give sut, putte med dynen, hjælpe med stillingsskift osv. og her ville jeg helt klart foretrække at have en lille natlampe, men en meget svag belysning, så jeg som forældre kunne orientere mig og hjælpe mit barn, når nødvendigt.

Med den alder jeres dreng har, er der rigtig mange andre gode ...

Annonce

... årsager til at sove uroligt om natten, som ikke handler om lys og en lille natlampe, men som i stedet handler om den udvikling han lige nu går igennem ... :)

De fleste børn vil i 2½ års alderen få en periode, hvor de bliver bange for mørke og bange for små dyr - og denne angst kan forsætte op i skolealderen. Det er sådan, at børn naturligt i løbet af deres udvikling, vil komme i forskellige faser, hvor de er bange for forskellige ting. Og netop angsten for mørke dukker altså ofte op i den alder - og har så vidt jeg ved ikke noget at gøre med, at barnet har sovet i mørke om natten eller ej, som lille.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg er helt enig med dig i at tryghed er alfa omega og at en lampe netop kan give tryghed, fordi barnet kan orientere sig, når det vågner, kan registrere hvor det ligger, at det stadig ligger i sin seng, i værelset, som det kender og også kan se, når mor kommer ind af døren for at trøste og berolige. Jeg mener som udgangspunkt ikke at en lampe der giver tryghed og ro, kan være en dårlig vane ... og hvis det endelig er, så er det vel ikke den værste vane, at man gerne vil have lidt lys fra vejen ind under persiennerne, som du f.eks. gerne vil :) Det koster på el-regningen, men hvis der er tale om ganske svag belysning, så er det vil okay ...

Hvad I skal gøre, må afhænge af, hvad I fornemmer fungerer bedst for jeres dreng - han skal være udgangspunktet for jeres valg. Hvis han sover bedst med lyset slukket, så gør I det. Hvis han sover bedst med lidt svag belysning, så gør I det.

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder