Svar: Vil ind til mor og far om natten

4. februar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lea

Det er en svær situation du beskriver - svær fordi jeg godt forstår jeres bekymring om, hvordan begge børn skal kunne være i soveværelset, men samtidig også fordi det jo ikke er Matthes skyld at lillesøster kommer og han skal naturligvis have den tryghed og nærhed, han viser behov for.

Måske viser han netop ekstra behov for nærhed, fordi han godt kan mærke at tingene ændrer sig hos jer. Selvom lillesøster ikke er født endnu, så har du ændret dig. Du bærer ham ikke som tidligere, pladsen på dit skød er blevet mere trang. Du kræver mere selvstændighed af ham, der er flere ting han skal klare selv. I taler om babyen der kommer, gæster og familie der kommer på besøg taler om din mave, den lille ny osv. Han mærker helt klart forandring og reagerer naturligt på dette.

Det er naturligvis nødvendigt at han sover på eget værelse, hvis soveværelset ikke er stort nok til jer alle fire ... Men alternativet til at komme ind og ligge mellem jer, kunne måske være en madras på gulvet. Det kan på sigt også være lettere at komme fra madrassen og ind i egen seng, end det er at komme fra smørhullet og ind at sove for sig selv.

At gå til og fra mange gange om natten og hvor det let kommer til at vare en time - det lyder hårdt for jer alle. Det lyder ikke optimalt. Derfor kunne I også vælge at tage en madras ind på børneværelset og at den ene af jer så i en periode lægger sig der, netop for at give ham nærheden og trygheden og lære at sove på eget værelse ... ...

Annonce

...

I hvert fald lyder det som om at han lige nu har brug for jer, brug for at mærke jer og få tryghed. Og det lyder faktisk som om at I netop ved jeres tilstedeværelse, liggende på en madras, måske ville kunne gøre ham rolig. Så han, når han vågner og græder, kan beroliges med et "ssh-sshh", "jeg er lige her, læg du dig bare til at sove" eller lignende. Netop fordi han gerne vil have I er der, men samtidig ikke vil have at I gør noget aktivt. Der skulle som sagt være tale om en periode, hvor I flytter ind i soveværelset igen, netop i takt med at han bliver tryg og lærer at sove videre, uden en masse natlig rumsteren :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Måske har han brug for en åben seng? Måske er han ved at nå dertil, at han frustreres over at ligge i tremmesengen og vil profitere af at kunne komme ind og ud af sin seng. Nogle børn vil faktisk finde ro og sove roligt, fordi de ved, at de kan komme ud og søge forældrene, hvis de har behov. Hos andre vil det naturligvis betyde at barnet stiger ud af sin seng gentagende gange og skal følges tilbage igen og igen og igen ...

En åben seng kunne give jer mulighed for at sidde lidt på sengekanten, læse godnathistorie der, synge lidt for ham og når og hvis han så vågner i løbet af natten, så kunne I sætter jer kortvarigt, putte dynen om ham, lade ham mærke at I er der uden at han skulle op eller andet og derfor så kunne sove videre.

Det var lidt tanker frem og tilbage og jeg håber at noget af det kan bruges og hjælper jer lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os