Svar: Vil ind til mor og far om natten
4. februar 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Lea
Det er en svær situation du beskriver - svær fordi jeg godt forstår jeres bekymring om, hvordan begge børn skal kunne være i soveværelset, men samtidig også fordi det jo ikke er Matthes skyld at lillesøster kommer og han skal naturligvis have den tryghed og nærhed, han viser behov for.
Måske viser han netop ekstra behov for nærhed, fordi han godt kan mærke at tingene ændrer sig hos jer. Selvom lillesøster ikke er født endnu, så har du ændret dig. Du bærer ham ikke som tidligere, pladsen på dit skød er blevet mere trang. Du kræver mere selvstændighed af ham, der er flere ting han skal klare selv. I taler om babyen der kommer, gæster og familie der kommer på besøg taler om din mave, den lille ny osv. Han mærker helt klart forandring og reagerer naturligt på dette.
Det er naturligvis nødvendigt at han sover på eget værelse, hvis soveværelset ikke er stort nok til jer alle fire ... Men alternativet til at komme ind og ligge mellem jer, kunne måske være en madras på gulvet. Det kan på sigt også være lettere at komme fra madrassen og ind i egen seng, end det er at komme fra smørhullet og ind at sove for sig selv.
At gå til og fra mange gange om natten og hvor det let kommer til at vare en time - det lyder hårdt for jer alle. Det lyder ikke optimalt. Derfor kunne I også vælge at tage en madras ind på børneværelset og at den ene af jer så i en periode lægger sig der, netop for at give ham nærheden og trygheden og lære at sove på eget værelse ... ...
...
I hvert fald lyder det som om at han lige nu har brug for jer, brug for at mærke jer og få tryghed. Og det lyder faktisk som om at I netop ved jeres tilstedeværelse, liggende på en madras, måske ville kunne gøre ham rolig. Så han, når han vågner og græder, kan beroliges med et "ssh-sshh", "jeg er lige her, læg du dig bare til at sove" eller lignende. Netop fordi han gerne vil have I er der, men samtidig ikke vil have at I gør noget aktivt. Der skulle som sagt være tale om en periode, hvor I flytter ind i soveværelset igen, netop i takt med at han bliver tryg og lærer at sove videre, uden en masse natlig rumsteren :)
Måske har han brug for en åben seng? Måske er han ved at nå dertil, at han frustreres over at ligge i tremmesengen og vil profitere af at kunne komme ind og ud af sin seng. Nogle børn vil faktisk finde ro og sove roligt, fordi de ved, at de kan komme ud og søge forældrene, hvis de har behov. Hos andre vil det naturligvis betyde at barnet stiger ud af sin seng gentagende gange og skal følges tilbage igen og igen og igen ...
En åben seng kunne give jer mulighed for at sidde lidt på sengekanten, læse godnathistorie der, synge lidt for ham og når og hvis han så vågner i løbet af natten, så kunne I sætter jer kortvarigt, putte dynen om ham, lade ham mærke at I er der uden at han skulle op eller andet og derfor så kunne sove videre.
Det var lidt tanker frem og tilbage og jeg håber at noget af det kan bruges og hjælper jer lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske